مشهد/

بودجه زیارت؛ به نام مشهد به کام ایران/ تحقق تنها 16 درصد از 25 میلیارد بودجه زیارت در سال 92

در سال 88 و همزمان با اعلام مشهد به عنوان «پایتخت معنوی ایران» در جلسه هیئت دولت به ریاست محمود احمدی نژاد، مقرر شد جهت گسترش و توسعه زیرساخت های زیارت طی برنامه پنجم توسعه، مبلغ 200 میلیارد تومان با عنوان بودجه زیارت به مشهد اختصاص داده شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،محمود احمدی نژاد در آن زمان بیان کرد: در طول عمر برنامه پنجم توسعه، هزار ‌میلیارد تومان در اختیار مدیران د مشهد قرار می‌گیرد تا زیربناها را تکمیل و کاستی‌ها را رفع کنند و در نهایت نیز تا سال2017 که مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام تبدیل می‌شود، سر و وضعی در خور یک کلان‌شهر داشته باشد و از ایران و کیان آن دفاع کند.

پس از آن قرار شد بودجه زیارت به سه استان خراسان رضوی، قم و فارس به دلیل وجود حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و شاهچراغ اختصاص یابد اما سال گذشته 200‌میلیارد تومانی که مقرر شده بود سالانه به این سه استان اختصاص یابد، میان تمام استان‌های کشور توزیع شد و از آن میان سهم ناچیزی به خراسان رضوی رسید.

در همین راستا، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمتر از یک‌هشتم از 200‌میلیارد تومان بودجه زیارت سهم خراسان رضوی ابلاغ شد که تاکنون نیز بخش ناچیزی از آن پرداخت شده است، در‌باره اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه‌93 گفت: 200‌میلیارد تومان بودجه زیارت امسال نصف شده و تنها 100‌میلیارد تومان برای توسعه بحث زیارت پیش‌بینی شده است که میان تمام استان‌های کشور نیز توزیع می‌شود.

اعتراض به تقسیم ناعادلانه بودجه زیارت

نصرا... پژمان فر پژمانفر با بیان اینکه بودجه زیارت برای توسعه زیارت است و چه توجیهی دارد که به استان‌های دیگر نیز تعلق گیرد، افزود: خراسان رضوی سالانه شاهد حضور جمعیت بی‌شمار زائران از سراسر کشور و جهان است و 40‌درصد گردشگران کشور به مشهد می‌آیند. آیا با این وجود بودجه زیارت باید میان تمام استان‌ها تقسیم شود؟ آیا استان‌های زیارتی نباید تفاوتی با دیگر استان‌های کشور از نظر دریافت این بودجه داشته باشند

امام جمعه مشهد: کاهش بودجه زیارت، کم لطفی دولت و مسئولان است

امام جمعه مشهد گفت: کاهش بودجه زیارت به نصف، کم لطفی دولت و مسئولان به مباحث فرهنگی است.

سید احمد علم الهدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب گفت: اینکه بگوییم مقدسات ما مبتنی بر پول و بودجه باشد اینگونه نیست اما در مجموع می تواند تاثیر گذار باشد و این کم لطفی دولت و مسئولین است.

وی افزود: البته دولت را هم نمی شود مقصر دانست چون بودجه ندارد. وقتی بودجه ندارد کاری نمی تواند انجام دهد.

علم الهدی با تاکید بر اولویت دار بودن مسائل فرهنگی گفت: سزوار است که مسائل فرهنگی را در اولیت قرار دهیم. بنا نیست اگر ما بودجه نداشتیم قسمت های دیگر دست نخورد و تنها به مسائل فرهنگی لطمه وارد شود

تحقق تنها 16 درصد از 25 میلیارد بودجه زیارت در سال 92

در همین رابطهمعاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در دو سال گذشته 93 میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده ی 12 قانون برنامه ی پنجم توسعه به منظور تامین زیرساخت های زیارت به استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد مهدی اعلایی افزود: با تلاش صورت گرفته از سوی مسوولان استانی و استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه ی کمی و کیفی زیارت امام رضا (ع) ماده 12 قانون برنامه ی پنجم توسعه مصوب و براساس آن مقرر شد در طول سال های اجرای این برنامه، سالانه 200 میلیارد تومان و در مجموع هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یابد.

وی با اشاره به این که بودجه ی یادشده دارای ماهیت عمرانی و هزینه ای ست، افزود:

بودجه ی اختصاص یافته در سال 90 در بخش جاری، 12 میلیارد تومان و در بخش عمرانی 61 میلیارد و 580 میلیون تومان بوده است که به ترتیب، 50 و 90 درصد تخصیص داشت.

وی اعتبار ابلاغ شده ی زیارت در سال 91 در بخش جاری را 12 میلیارد تومان و در بخش عمرانی 73 میلیارد تومان اعلام کرد که در بخش جاری تخصیصی صورت نگرفته و در بخش عمرانی نیز میزان تخصیص تنها 10 میلیارد تومان بوده است.

اعلایی ادامه داد: اعتبارات زیارت در سال جاری نیز با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان و اولویت تخصیص به تامین زیرساخت های مورد نیاز، زیارت، تکمیل پروژه های نیمه تمام، ساماندهی موضوعاتی از قبیل اسکان، سلامت، امنیت و همچنین تعمیق فرهنگ زیارت توزیع شد.

وی تاکید کرد: تصمیم گیرندگان درخصوص بودجه ی زیارت، باید به این نکته توجه کنند که تخصیص بودجه ی زیارت به مشهد مقدس اختصاص بودجه به کل کشور و خدمتی به همه ی مردم ایران است چرا که نزدیک به نیمی از جمعیت کشور که سالانه به مشهد مقدس مشرف می شوند از امکانات حاصل از هزینه کرد این اعتار منتفع می گردند.

اعلایی اظهار داشت: استانی که در آن زائرینی به تعداد پنج برابر جمعیتش، خدمت می گیرند و شهر مشهد که قریب 9 برابر جمعیتش در سال به زائران ارایه خدمت می کند نمی تواند با بودجه هایی که عمدتا به شکل سرانه جمعیتی به استان ها اختصاص می یابد خدمات شایسته به زائران ارایه کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه آمار رو به رشد زائران امام هشتم (ع) با شیب قابل توجهی سالانه در حال افزایش است و تصمیم گیرندگان ملی در قوای مجریه و مقننه باید نگاه جدی تری به تامین امکانات لازم در فرآیند خدمتگزاری به زائران و ملزومات آن داشته باشند./س

برچسب ها: بودجه ، زیارت ، کام ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.