درمراسم اهدای جوایز سومین دوره جایزه دکتر مجتبایی؛

"تصحیح کیمیای سعادت" برگزیده جایزه دکتر مجتبایی شد

"تصحیح کمیای سعادت"رسانه دکترای سلمان ساکت برگزیده جایزه دکتر مجتبایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم اهدای جوایز سومین دوره جایزه دکتر مجتبایی عصر دیروز در شهر کتاب با حضور "علی‌اصغر محمد‌خانی" معاون فرهنگی و امور بین‌الملل شهر کتاب، محمد‌ یاحقی استاد دانشگاه، دکتر لاجوردی استاد دانشگاه بر‌گزار شد.   
 
در این مراسم "علی‌اصغر محمد‌خانی" معاون فرهنگی وامور بین‌الملل شهر کتاب گفت: در شهر کتاب انجمن دانشجویان دوره کترا را تشکیل دادیم که درآن دانشجویان به بیان مشکلات خود می‌پردازند از جمله این مشکلات موضوع‌سنجی است. در واقع دانشجویان در انتخاب موضوع سرگردانند.
 
وی افزود» موج‌های پژوهشی در پایان‌نامه‌های دکترا از دیگر مشکلات دانشجویان دکترا است گاهی در یک سال شاهد طرح ورواج یک موضوع در پایان‌نامه‌ها هستیم همچنین فصل روش تحقیق در بعضی از پایان‌نامه‌ها دیده نمی‌شود.   
 
محمد‌خانی ادامه داد: موضوع بین رشته‌ای در پایان‌نامه‌های دکترا به عنوان یک مشکل مطرح است که دانشجویان دراین پایان‌نامه‌ها در ارتباط گروه خودشان با پایان‌نامه‌ها و استادان گروه‌های دیگر با مشکل مواجه‌اند و در پایان‌نامه‌های دکترا، بانک اطلاعاتی جامع درباره موضوع پایان‌نامه‌ها برای بهره‌مندی دانشجویان وجود ندارد.   
 
معاون  فرهنگی و امور بین‌الملل شهر کتاب عنوان کرد: پایان‌نامه‌های دکترا در رشته زبان وادبیات فارسی از طرف مراکز مرتبط با موضوع پایان‌نامه‌شان حمایت نمی شوند، در صورتیکه این حمایت در رشته‌های مهندسی به چشم می‌خوردهمچنین نکات بدیع و جدید در بسیاری از پایان‌نامه‌های دوره دکترا دیده نمی‌شود.  

محمد‌خانی بیان کرد: جایزه دکتر مجتبایی که از دوسال پیش پایه‌گذاری شد می‌تواند پرتوافکنی در حوزه دکترای ادبیات فارسی داشته باشد امسال هم پایان‌نامه‌های دفاع شده در سال 91 مورد بررسی قرار گرفت. پایان‌نامه‌ سلمان ساکت با عنوان تصحیح کیمیایی سعادت در زمینه ادبیات و پایان‌نامه تطبیقی انسان وشیطان در بهشت گمشده میلتون با مثنوی معنوی از ارسطو میرانی پایان‌نامه برگزیده ادیان و عرفان شد.  

دکتر محمد‌ یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه مراسم گفت: با مشکل کمیت‌زدگی در رساله‌های دکترا مواجه هستیم یک زمانی رساله دوره دکترا حرمتی داشت امروزه رساله‌های دکترا که حرف تازه‌ای داشته باشد و در رشته ادبیات جریان سازی کند دیده نمی‌شود و مد شدن پایان‌نامه جریان ساز در بین پایان‌نامه‌های دیگر صحیح نیست.   
 
وی افزود: مسئله دیگر در رساله‌های دوره دکترا راهنمایی رساله است و شیوه کار آموزش راهنمایی ما درست نیست اگر دانشجو دغدغه‌ای در زمینه رشته‌اش در دانشجو ایجاد کنم کارم بی‌فایده است.   
 
یاحقی ادامه داد: پژوهش یک نوع آفرینش است مانند شاعر که تاحس شاعری نداشته باشد قادر به سرودن شعر نیست دردانشجوی ما درد نیست و سیستم آموزشی ما اجازه شناخت دانشجو رابه ما نمی‌دهد.   
 
این استاد ادبیات فارسی ادامه داد: هر استادی خود اجازه می‌دهد در هر زمینه‌ای راهنمای رساله دوره دکترا باشد دانشگاه‌ها باید نظریه‌ای ارائه دهند که بر اساس آن کارخانه ساخته شود نه اینکه رساله بر اساس سفارش کارخانه نوشته شود.   
 
یاحقی بیان کرد: تصحیح متون کلاسیک در رشته زبان و ادبیات فارسی بسیار مهم است و بسیاری از متون تصحیح نشده، ناشناخته باقی مانده است حتی متون تصحیح نشده، ناشناخته باقی مانده است. حتی متون قدیمی در پزشکی را باید متخصص ادبیات فارسی تصحیح کند.   
در پایان‌ مراسم دکتر مجتبایی سخنانی پیرامون پایان‌نامه‌ها عنوان کرد و به برگزیدگان جایزه مجتبایی جوایزی اهدا شد.   
 
انتهای پیام/ ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار