آیت‌الله العظمی سبحانی:

قوای سه گانه بدون ولایت فقیه مشروعیت ندارند

آیت الله سبحانی با تاکید بر این که تا ولی فقیه نباشد، قوای سه‌گانه نمی توانند به فعالیت بپردازند، گفت: ولی فقیه یا مجتهد جامع‌الشرایطی که حاکم است نمی‌تواند به تنهایی کار را به انجام برساند، به همین دلیل از ولایت در قوه‌های قضائیه، مجریه و مقننه استفاده می‌‌‌کند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  "آیت‌الله سبحانی"، امروز در نخستین جشنواره بین‌المللی امام خمینی (ره) ضمن تقدیر از دست‌‌اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار داشت: امام(ره) در درس خارج فقه خود تاکید داشتند که هیچ فردی از بشر نباید به بشر دیگر در امر به ذات حکومت کند، چرا که هیچ فردی دارای چنین ولایتی نیست که بتواند در اموال، اعراض و نفوس مردم نفوذ کند.
 
وی با بیان این که مدبر جهان، خلاق و متعال است و چون خدا رب و مدبر است سه مطلب اصالتاً متعلق به خدای متعال است، ابراز داشت: توحید در تکوین و تشریع، توحید اطاعات و توحید در حاکمیت متعلق خداوند است.
 
این مرجع تقلید با تاکید بر این که خداوند برای اجرای این سه مرحله، انبیاء را برگزید، تصریح کرد: خداوند احکام‌ الهی را بیان می‌کند و در واقع تشریع خداوند به وسیله آنها اجرا می‌ّ‌شود و به همین دلیل  خداوند اطاعت از انبیا را تبعیت از خود بیان کرده است.
 
این مرجع تقلید با بیان این که تمام ادله ولایت فقیه منتسب به ولی جامع‌شرایط می‌شود که در روایات بیان شده است، ابراز داشت: ولی فقیه یا مجتهد جامع‌الشرایطی که حاکم است نمی‌تواند به تنهایی کار را به انجام برساند، به همین دلیل از ولایت در قوه‌های قضائیه، مجریه و مقننه استفاده می‌‌‌کند.
 
وی با تاکید بر این که تا ولی فقیه نباشد، قوای سه‌گانه مشروعیت ندارند و نمی توانند به فعالیت بپردازند، افزود: هنوز خبرگان رهبری تشکیل نشده بود که برخی مطبوعات گرد و خاک می‌کردند و می‌گفتند باید نظام جمهوری دموکراتیک و لائیک تشکیل شود.
 
آیت الله سبحانی با تاکید بر این که امام راحل (ره) در سخنرانی خود در دبیرستان حکیم نظامی تاکید کردند که باید نظام جمهوری اسلامی تشکیل شود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، اظهار داشت: جمهوریت نظام به مسئله مقبولیت مردم و اسلامیت به مسئله مشروعیت مربوط می‌‌گردد.
 
وی با تاکید بر این که فقیهی که می‌خواهد قوانین را اجرا کند، باید پذیرش و مقبولیت در مردم داشته باشد، افزود: شیوه حکومتی که امام(ره) پیاده کردند، اسلامی است که به خدا اتصال دارد و دعوت مردم برای پذیرش است.
 
معظم له با اشاره به این که تاریخ نشان داده که روش حکومت بر مبنای ملوکیت با استبداد همراه بوده است، ابراز داشت: این روش حکومتی، رضایت مردم را در بر ندارد و به همین دلیل امام راحل (ره) این روش را انتخاب نکرد.
 
آیت‌الله سبحانی با بیان این که گاهی برخی مدعی می‌شوند که بین اصل چهارم و پنجم قانون اساسی، تضاد وجود دارد، یادآور شد: به واقع این گونه نیست، چرا که ولایت فقه در نگهبانی از روش حکومت، منتخب است و روش منتخب مردم برای مردم نباید خودسر باشد، بلکه باید قوانین و قضاوت بر مبنای اسلام باشد.
 
این مرجع تقلید در پایان با انتقاد از تفکر کمونیست‌ها مبنی بر این که بشر بی‌نیاز از حکومت است، گفت: این تفکر اشتباه است، چرا که تمام اختلافات به جنبه طبقات مختلف باز نمی‌گردد و هر حاکمیتی ده‌ها وظیفه نسبت به جامعه خود دارد.

منبع: حوزه نیوز

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار