رئیس موزه هنرهای معاصر در نشست نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران مطرح کرد

همکاری موزه با فجر به شرط حفظ شان موزه

در نشست نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران به همکاری نداشتن موزه در این دوره از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ نشست نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران امروز با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران "کاظم چلیپا"، هنرمند ایرج اسکندری، هنرمند نسرین عظیمی دبیر اجرایی نمایشگاه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.  
 
در این نشست احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران نگاهی به جریانات هنر در دوره معاصر دارد. 

وی افزود: از سالهای 1320 گالری هنری به شیوه‌ غربی شکل گرفت و از سالهای 54-1350  مدرنیسم به طور جدی کار خود را آغاز کرد.  

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران اظهار داشت: نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران به آثار دو هنرمند برجسته کشورمان ایرج اسکندری و کاظم چلیپا اختصاص دارد. 

وی  بیان کرد: تجارب هنر انقلاب این دو هنرمند را به یکدیگر نزدیک می‌کند در حقیقت این دو هنرمند از زمره پیشگامان هنر انقلابی هستند.  
 
آقایی تصریح کرد: امیدوارم این نمایشگاه نمایشگاهی برای علاقمندان به این هنر باشد.  
 
هنر انقلاب در جستجوی عضویت بود
 
کاظم چلیپا در ادامه در این نشست گفت: در هنری که ما خلق کردیم به دنبال ساختار شکنی نبودیم بلکه در پی خلق هنری متناوب بودیم.  
 
وی افزود: هنری که بعد از انقلاب به وجود آمد هنری در جستجوی معنویت انسان یعنی انسان گمشده بود. 

ایرج اسکندری نیز درباره این نمایشگاه بیان کرد: مجموعه آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد شامل تجربیات دوره‌های مختلف کاری است.  
 
وی ادامه داد: اگر نگاه تاریخی به نقاش ایرانی داشته باشیم می‌بنیم طی یک زنجیره پیوسته‌ای تحولات خاصی در روند نقاشی ایرانی اتفاق افتاده و ثبت شده است. 

این هنرمند اظهار داشت: آثاری که در این نمایشگاه ارائه می‌شود مربوط به دوره‌های مختلف از جمله جنگ انقلاب و البته بخش دیگری که نگاه خاص خودم را به لحاظ تکنیکی و محتوایی به نقاشی داشته‌ام را شامل می‌شود.  
 
آثار انقلاب یا دیده نشده یانخواستند که دیده شود  
 
اسکندری بیان کرد: آثاری که در طی یک دهه اولیه انقلاب خلق شده دیده شده در حقیقت آثاری که در سالهای بعد ارائه شده یا دیده نشده یا نخواستند که آن را ببینند.  
 
وی تصریح کرد: نقاشان پس از انقلاب با یک تفکر انقلابی نقاشی کردند که برخی از این آثار مورد تحریم رسانه‌ها قرار گرفت و آثارشان نقد شد.  
 
در حاشیه این نشست نیز آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص برگزار نشدن جشنواره تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: از مخالفان برگزاری فجر به این شیوه در موزه هنرهای معاصر تهران بوده‌ام البته با فجر مشکلی ندارم در صورتی که برخی آسیب‌ها برطرف شود می‌تواند موفق باشد. 

وی افزود: در جشنواره گذشته بخشی از آثار فجر در گالری‌های موزه به نمایش گذاشته شد و هر کسی که وارد موزه می‌شد احساس نمی‌کرد وارد موزه شده است.  
 
آقایی اظهار داشت: موزه اگر قرار است با فجر همکاری کند البته باید کارهایی از فجر در موزه به نمایش در بیاید که در شان موزه باشد.  
 
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران خاطر نشان کرد: امسال البته با نگاهی کاملا موزه‌ای نه جشنواره‌ای در کنار فجر هستیم.  
 
گفتنی است، نمایشگاه سیری در هنر معاصر ایران هفتم بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.  
 
انتهای پیام/ص 

برچسب ها: معاصر ، جشنواره ، موزه ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار