عدم اهتمام دستگاه‌ها به برنامه‌های فرابخشی از مشکلات اجرایی برنامه ریزی امور جوانان است

سید جلال ساداتیان گفت: برنامه ریزی در حوزه جوانان فرابخشی است؛متاسفانه عدم اهتمام دستگاه ها به برنامه های فرابخشی جوانان از مشکلات اجرایی برنامه ریزی در امور جوانان است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ازوزارت ورزش وجوانان مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب افزود: آسیب شناسی برنامه ریزی در حوزه جوانان در سه سطح فرابخشی، بخشی و استانی مطرح می شود که سطح فرابخشی به دلیل نوع مدیریت امور جوانان کشور مورد توجه است. موضوعات دیگری مانند زنان، اشتغال، ازدواج، گردشگری، برنامه های محیط زیست و برخی از برنامه های مربوط به مواد مخدر نیز در کشور ما فرابخشی است.

وی تصریح کرد: تدوین، تصویب، اجرا، نظارت و ارزشیابی مراحل مختلف برنامه ریزی هستند. در حوزه جوانان شاهد ضعف ها و آسیب هایی در مرحله تدوین هستیم. ضعف هماهنگی فرابخشی بین دستگاه های مرتبط، تغییرات مدیریتی کلان، حذف موضوع در اولویت کار، سوء مدیریت و تعلل در تدوین پیش نویس و ضعف همکاری دستگاه مرتبط در ارائه اطلاعات از مشکلات مرحله تدوین است که در دستگاه های اجرایی و مسئول در امور جوانان شاهد آن هستیم.

این دکترای مدیریت راهبردی با اشاره به ضعف ها و آسیب هایی که در مرحله تصویب برنامه ها در حوزه جوانان وجود دارد، اظهار داشت: پیگیری مجدانه دستگاه های مسئول، تراکم کاری بالای مرجع تصویب کننده یا بالا بودن حجم درخواست ها برای برگزاری جلسه هیئت وزیران و فقدان دستور کار مشخص از جمله آسیب های این مرحله هستند.

ساداتیان افزود: در مرحله اجرا بحث بودجه یکی از مشکلات اصلی است. در سال های اخیر با توجه به مشکلات مالی کشور و انقباضی بودن بودجه، دستگاه های مسئول در امور جوانان که باید در بودجه خود ردیف ویژه امور جوانان را ایجاد کنند، بیشتر توجهشان به مسائل خود بوده است. فقدان آیین نامه های اجرایی و کمبود نیروهای انسانی متخصص در دستگاه های اجرایی مرتبط با امور جوانان از دیگر ضعف های مرحله اجرا هستند.

این کارشناس مسائل استراتژیک عدم اهتمام کافی و شایسته دستگاه ها به برنامه های فرابخشی جوانان را از دیگر مشکلات مرحله اجرا دانست و گفت: در مجموع اهتمام دستگاه ها به مسائل تخصصی و ذاتی خودشان است. وزارت ورزش و جوانان در این زمینه باید به مدیریت و نظارت بر اجرای برنامه های فرابخشی جوانان و تعیین شاخص های سنجش و ارزیابی دستگاه های مسئول در امور جوانان بپردازد. در ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه این موارد به صورت شفاف بیان شده است. اجرایی کردن این ماده قانونی نیاز به ساز و کارهای ویژه ای از سوی مسئولین وزارت ورزش و جوانان دارد.


انتهای پیام/
 
برچسب ها: جوانان ، اهتمام ، مشکلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار