زاهدان/

سیستان و بلوچستان مهد بازارچه های سنتی

سیستان و بلوچستان با داشتن بازارچه های سنتی و مدرن همه ساله پذیرای گردشگران فراوانی از سایر نقاط کشور است که علاوه بر بازدید از آنها مایحتاج خود را نیز تامین میکنند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان .، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به سابقه دادو ستد در استان گفت : یافته های باستان شناسی در سایت های باستانشناسی از جمله شهر سوخته سیستان و اسپیدژبلوچستان نشان از جایگاه ویژه اقتصادی این استان در هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد دارد .

ملک سنجرانی افزود: کتب و اسناد تاریخی دهانه غلامان را به عنوان یکی از بازارهای قدیمی در فلات شرق ایران معرفی می کندکه در آن بردگان خرید و فروش می شدند .
وی ادامه داد: کاروانسراها شکل ابتدایی بازار ها یا محل دادو ستد بوده اند . بازارهای استان عموما به شکل سنتی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار ها در ایستان به دو شکل سنتی و مدرن وجود دارد تصریح کرد: ویژگی برجسته بازار های استان بساط کردن است که افراد میتوانند هرآنچه را در یک جمعه بازار جستجو میکنن را بیابند و این امر بازارها را از بازار های سایر نقاط کشور متمایز کرده است .

وی تصریح کرد : بازارهای استان بعد از آثار تاریخی جنبه گردشگری دارند به طوریکه کمتر گردشگری را میتوان یافت که با نیت قبلی به این بازارها ا سر نزند و از آن خرید نکند .

ملک سنجرانی خاطرنشان کرد : چای ، برنج ، پارچه، لوازم الکترونیک،انواع ظروف خانگی ... از جمله کالاهایی است که مورد دادو ستد قرار میگیرد .

وی با تاکید براینکه در استان 22 بازارچه وجود داردبیان کرد : بازار مالیه ،روز ،هامون،قائم ،بازار سرپوش خاش و زابل و معروف ترین آنها بازار رسولی است که طرفداران زیادی از سراسر کشور دارد./ش

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.