معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت نزدیک به 40درصد مرگ های ناشی از سرطان با کنترل عوامل خطر قابل پیشگیری است

دکتر محسن اعرابی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به اینکه امسال شعار هفته ملی سرطان اصلاح باورها، راه مبارزه با سرطان است گفت: سرطان مجموعه ای پیچیده از بیماری هاست و سرطان زایی (تبدیل یک سلول طبیعی به یک سلول سرطانی) فرآیندی پیچیده و چند مرحله ای است که به صورت رشد بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول ها ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در حدود 100 نوع سرطان در دنیا شناسایی شد اظهار داشت: سرطان بیماری است که می تواند تقریباً در همه جای بدن از جمله پوست، استخوان، عضلات، خون، دستگاه لنفاوی بروز کند و در هر سنی واقع شود، ولی اکثرا در سنین بالا بروز می کند.

وی سرطان را سومین عامل مرگ و میر در ایران عنوان کرد و ادامه داد: بعد از سرطانها، بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل شایع در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است .

وی بیان کرد: 13 درصد کل مرگها ناشی از سرطان است و سالانه بیش از 30 هزار نفر در ایران به دلیل ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیش از 30 درصد سرطانها با روش زندگی سالم و ایمن سازی بر علیه عفونت های عامل سرطان قابل پیشگیری است.

دکتر اعرابی افزود: سایر سرطانها نیز با تشخیص بهنگام می توانند درمان و مراقبت شوند حتی درد بیمارانی که در مرحله پیشرفته سرطان هستند با مراقبتهای طب تسکین بهبود می یابد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطانها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه و موثرترین عامل در راستای کاهش بروز و بار بیماریهای سرطان محسوب می شود.8 لغایت 15 بهمن 92 هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است./ش ک

برچسب ها: قابل ، مرگ ، ناشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.