معاون اول قوه قضاییه گفت: هرجا از نتیجه‌های غربی کپی کرده‌ایم، آن حوزه با ضعف روبرو شده است، اگر از آموزه‌های مبتنی بر دین بهره گرفته بودیم در حوزه‌های اقتصادی با مشکل روبرو نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه در مراسم بزرگداشت یوم‌الله دهه فجر که صبح امروز(شنبه) در دیوان عدالت اداری برگزار شد، اظهار داشت: در واحدهای اجتماعی نامگذاری مجموعه‌های بشری به صورت تصادفی نیست و قرآن کریم برای مجموعه دلدادگان به خدا واژه امت را قرار داده و این نامگذاری برای ذات مقدس حضرت حق است که در واژه امت چند عنصر نهفته است.   
 
وی در ادامه با اشاره به اولین عنصر نهادینه شده در واژه امت گفت: اولین عنصر امت مقصد داشتن است و اولین هدف خدایی و ربانی شدن است.   
 
رئیسی با اشاره به دومین عنصر افزود: دومین عنصر حرکت و پویایی است که این امر در امت اسلام نهادینه شده است.   
 
معاون اول قوه قضائیه در ادامه گفت: سومین عنصر نهادینه شده در امت، امام است. هرگز نمی‌توان امت بی‌امام و رهبر را تصور کرد و باید در راس امت تمامی امکانات و بهره‌های انسانی و مادی را در رسیدن به مقصد بکار گرفت.   
 
وی ادامه داد: در جامعه ما قبل از انقلاب اسلامی افراد نماز، خمس و زکات را بجا می‌آوردند، اما جامعه‌ای دینی نبود.   
 
رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه نظام و جامعه دینی دو مشخصه دارد، گفت: اولین مشخصه این است که در راس این نظام حاکمیتی باشد که به امضای رهبریت رسیده باشد، دومین مشخصه این است که روابط در جامعه براساس دین و آموزه‌های دینی باشد.   
 
وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب در دستگاه قضایی این مطلب عنوان شد که تمامی قوانین خلاف شرع از درجه اعتبار ساقط است و بسیاری از جزئیات فقهی در کتب فقهی مطرح شده چرا که فقه بر جامعه حکومت می‌کند.   
 
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به معنی وسیع کلمه فقه گفت: فقه به معنی وسیع کلمه اکبر، اوسط و اصغر است و ولایت فقیه یعنی دین‌شناسی که می‌خواهد جامعه را به دینمداری در معنای واقعی کلمه سوق دهد.   
 
وی در ادامه تصریح کرد: جامعه مبتنی بر فقه یعنی جامعه‌ای که می‌خواهد در تمامی ارکان آن دین حاکم باشد البته در اوایل پیروزی انقلاب افرادی بودند اینگونه بیان می‌کردند که با فقه در جامعه نمی‌توان حکومت کرد.   
 
رئیسی تصریح کرد: مسئله‌ای که غرب سالهای متمادی با آن مبارزه می‌کند، تفکیک دین از سیاست است که در جنگ جهانی اول و دوم و در لایه‌های سیاسی آن‌ها تفکیک این امر بسیار واضح است و تمامی این‌ها محصول کنار گذاشتن دین از سیاست است. آن‌ها می‌خواهند با گسترش عرفانهای کاذب عشق به معنویت را پوشش دهند.   
 
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امروز آنچه که سعادت جامعه را تامین می‌کند عمل کردن به فقه در هرجا و در هر بخش از کشور است که اگر با پشتوانه‌های دینی حرکت کنیم، حوزه‌ای موفق خواهیم داشت و این در حالی است که هرکجا از نتیجه‌های غربی کپی کرده‌ایم، آن حوزه با ضعف روبرو شده، چرا در حوزه‌های اقتصادی مشکل داریم؟ اگر از آموزه‌های مبتنی بر دین بهره گرفته بودیم در حوزه‌های اقتصادی با مشکل روبرو نمی‌شدیم.   
 
وی در ادامه با اشاره به راه حل مناسب برای حل این بحران‌ها افزود: با اعتقاد به خود و اتکا به خدا می‌توانیم تمامی موانع و مشکلات را از سر راه برداریم. باید با‌ آهنگ کلی با مجموعه نظام هماهنگ شویم، چرا که هردوی این‌ها رابطه‌ای پیوسته با یکدیگر دارند.   
 
رئیسی در ادامه تصریح کرد: حقیقت آنچه با عنوان امر به معروف و نهی از منکر رخ می‌دهد، هردو در یک جهت است، حقیقت قضا حکم بما انزل الله است و این در حالی است که حقیقت امر به معروف خلیفة الله و رسول است و کسی که آمر است، آمر خداست و نباید حب و بغض شخصی را وارد این مسائل کرد.   
 
وی اظهار داشت: در این دوران ۳۵ ساله بعد از پیروزی که ما در حال برگزاری سی و ششمین فجر انقلاب هستیم، باید یاد شهدا و امام(ره) را گرامی بداریم و همچنین بازنگری در مسائل خود انجام دهیم و تلاش و پویایی برای رسیدن به مقصد که همان ربانی شدن است را بیشتر کنیم.   
 
رئیسی همچنین افزود: در حال حاضر تمامی نهاد‌ها خود را پیدا کرده و باید تمامی حرکت‌ها از جذمیت علمی برخوردار باشد.   
 
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه امروز یکی از مدیریت‌ها مدیریت دانش است ، افزود: این مدیریت به این معنی است که دانش تولید شده در سازمان با خلاقیت اهل آن سازمان همراه باشد و این مدیریت دانش می‌تواند برای تمامی کسانی که در نسل‌های جدید وارد مجموعه شده‌اند، آموزنده باشد.   
 
وی اظهار داشت: ما حرکتمان امروز در فجر سی و ششم مبتنی بر جذمیت علمی، عزم ملی و دوراندیشی و برنامه دار بودن است که انشاءالله بتوانیم در این جهت حرکت کنیم.   
 
معاون اول قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: در مورد مسئله کمبود قاضی باید بگویم من در این خصوص خود را مسئول می‌دانم و تمامی تلاش خود را در جهت رفع این مشکل به کار خواهم گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار