پساکی : کری پیشینه پرافتخاری در حمایت از اسرائیل دارد / در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای از تحریم‌ها علیه ایران حکایت می‌کنیم

دولت آمریکا با تاکید بر سیاست پیش‌گرفته‌شده در برابر بحران سوریه، سخنان منسوب به جان کری، وزیر خارجه آن کشور، در مورد "لزوم تغییر سیاست در برابر سوریه" و "مسلح کردن مخالفان" را رد کرد. وی همچنین گفت: وزیر خارجه کشورش پیشینه پرافتخاری در حمایت از اسرائیل دارد و کاملاً با تحریم‌های این رژیم مخالف است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود از قول برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه که وزیر خارجه آمریکا در یکی از دیدارهای حاشیه‌ای نشست امنیتی مونیخ، در مورد شکست سیاست سوریه و لزوم تغییر آن سخن گفته است.

بنا بر آنچه سناتورها از قول کری نقل کرده‌اند، او در عین حال گفته است که اعتقادش را به امحای سلاح‌های شیمیایی به دست دولت بشار اسد در زمان معین شده، از دست داده است.

از قول کری نقل شده است که او از شکست مذاکرات صلح یا لزوم مسلح کردن بخش‌های میانه‌رو از شورشیان سوری، پیش از آنکه نیروهای وابسته به القاعده به خاک آمریکا حمله کنند، گفته است.

این سخنان که به وزیر خارجه آمریکا نسبت داده شده است را جان مک‌کین و لیندسی گراهام به "دیلی‌بیست"، "واشنگتن‌پست" و "بلومبرگ ویو" گفته‌اند.

جین پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به نقل‌قول‌های منتشر شده، به خبرنگاران گفته است در دیدار مذکور در مورد امکانات مختلفی که همواره در دسترس دولت است، بحث شده است.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید این دیدار بیشتر برای شنیدن نظرات بود چرا که نزدیک به ۲۰ نفر در باره آنچه به نظرشان باید انجام شود، صحبت می‌کردند.

او در عین حال افزوده است که باید درباره کارهایی که می‌شود انجام داد، صحبت کرد، اما تغییری در راهکارها رخ نداده است.

پساکی بر ادامه همکاری‌ها با کشورهای هم‌پیمان برای حل بحران سوریه تاکید کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره موضع آمریکا در قبال تحریم‌های احتمالی کشورهای دیگر علیه رژیم صهیونیستی تأکید کرد: ما کاملاً با تحریم‌ اسرائیل مخالف هستیم. ما با هرگونه تلاش برای تحریم اسرائیل مخالف بوده‌ایم. وزیر خارجه کری شخصاً کسی است که پیشینه پرافتخاری در سه دهه حمایت پابرجا از امنیت و رفاه اسرائیل دارد که این پیشنیه شامل مخالفت سرسختانه با تحریم‌ها علیه اسرائیل می‌شود. و همین سال گذشته شاید به خاطر بیاورید که ما برای نشستی در «ویلینیوس» برای نشست وزرای خارجه اتحاده اروپا حضور پیدا کردیم و کری در آن جلسه خصوصی مطرح کرد که آنها از اجرای این نوع اقدامات (تحریم اسرائیل) دوری کنند. بنابراین همانطور که ما می‌گوییم، عمل مهم است.

وی در ادامه تأکید کرد که به طور قطع، موضع دائم کری برای سه دهه این بوده است که با تحریم‌ها علیه اسرائیل مخالف بوده است. نباید هیچ تردید و سوالی در اینباره وجود داشته باشد.

جن پساکی تأکید کرد افرادی که جان کری را یک ضداسرائیلی و در حالت افراطی ضدیهود می‌دانند کاملاً اشتباه می‌کنند. 

اینگونه نسبت‌ها بر اساس حقایق نبوده است. کری همیشه انتظار دارد که همه، حتی آنهایی که مخالف تلاش‌ها در جهت فرایند صلح اسرائیل و فلسطین هستند، حرف‌ها و سابقه او را تحریف نکنند و این مسئله نه تنها برای کری بلکه برای همه ما عذاب آور است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با سخنان کری در کنفرانس امنیتی مونیخ که گفته بود در صورت شکست مذاکرات سازش، احتمالاً اسرائیل با تحریم‌های بین‌المللی روبرو می‌شود و مشروعیت خود را از دست می‌دهد، گفت: در کنفرانس امنیتی مونیخ، سوالی از وزیر خارجه درباره مذاکرات در حال پیشرفت صلح پرسیده شد. او با قدرت در دفاع از منافع اسرائیل حرف زد، همانطور که در دوره 30 ساله از زندگی عمومی خود در حمایت از اسرائیل حرف زده بود. وی همچنین حقایق بسیار معروفی که قبلاً هم بیان شده بود درباره پیامد شکست مذاکرات برای هر دو طرف اسرائیل و فلسطین را بیان کرد. تنها اشاره وی به تحریم در اظهارات وی توصیف اقداماتی بود که دیگران اتخاذ می‌کنند و او مخالف آن است بنابراین نباید سردرگمی یا سوالی درباره سابقه یا عقیده وی درباره این موضوع وجود داشته باشد.

جن پساکی در عین حال تصریح کرد که کری معتقد است که فلسطینی‌ها باید یک دولت داشته باشند و این موضع واشنگتن تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که دور بعدی آزادی اسرای فلسطینی، پایان ماه مارس خواهد بود.

وی در خصوص بازه زمانی 9 ماهه فرایند سازش خاورمیانه گفت: این چارچوب زمانی باقی است. هیچ چیز تغییر نکرده است. گام بعدی چارچوب است اما هیچ تغییری در بازه زمانی صورت نگرفته است.

وی همچنین با اشاره به مصاحبه اخیر کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با روزنامه وال استریت ژورنال که گفته بود ممکن است مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) بیش از 6 ماه به طول انجامد، تأکید کرد: همانطور که در برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) آمده است، بازه زمانی 6 ماهه (برای رسیدن به توافق جامع) بنا بر رضایت طرفین قابل تعویض (تغییر) است اما حائز اهمیت است که به خاطر بسپاریم که مذاکرات جامع هنوز آغاز نشده است و ما در مرحله تصمیم‌گیری نیستیم. ما پیش‌بینی نمی‌کنیم و نمی‌دانیم که آیا این بازه زمانی تغییر می‌کند یا تمدید می‌شود. اتحادیه اروپا به طور قطع یکی از میزبانان این گفت‌وگوها است اما از نقطه نظر ما، هنوز درباره بازه زمانی تصمیم‌گیری نشده است.

جن پساکی درباره مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی گفت: این مذاکرات به طرز فوق‌العاده‌ای دشوار خواهد بود و رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود این مسئله را اعلام کرد. من فکر می‌کنم ما به طور قطع با این مسئله موافقیم و هم‌اکنون در نقطه‌ای قرار نداریم که بگوییم آیا مذاکرات بیش از 6 ماه به طول می‌انجامد اما در هر صورت طبق برنامه اقدام مشترک چنین امری مجاز است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران اینگونه گفت: ما شکست مذاکرات را نمی‌خواهیم. اگر مذاکرات شکست بخورد به طور قطع از تحریم‌های بیشتر (علیه ایران) حمایت می‌کنیم. ما باید ببینیم که الان در چه نقطه‌ای قرار داریم و گام‌های بعدی چه خواهد بود اما فکر می‌کنم آنچه که در اینجا مهم است این است که این بهترین شانسی است که ما برای دنبال کردن این مسیر دیپلماتیک به دست آوردیم.

جن پساکی در ارتباط با حق ایران برای استفاده از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: ما به طور اساسی برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی قائل نمی‌شویم. من نمی‌خواهم درباره نتیجه (مذاکره درباره توافق نهایی) پیش‌بینی کنم. بله ما برای مدت‌های طولانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کردیم و این مسئله اجزای مختلفی دارد و من در موقعیتی قرار ندارم که بخواهم درباره نتیجه نهایی (توافق نهایی) صحبت کنم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مسأله سوریه را نیز مطرح کرده است گفت: "وزیر خارجه نگرانی خود و نگرانی‌های آمریکا را درباره شتاب انتقال تسلیحات شیمیایی سوریه،‌ درباره وضعیت انسانی و درباره نیاز به حرکت به سمت دولت انتقالی مطرح کردیم." 

پساکی در ادامه مدعی شد : "ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که وی از اختیارات لازم برای بحث یا مذاکره درباره سوریه را ندارد بنابراین این دیدار بر مسائل هسته‌ای متمرکز بود." 

پساکی در پاسخ به این سؤال که منظور از نداشتن اختیارات لازم چیست، گفت: "من در این باره تحلیلی ندارم و بهتر است که برای کسب جزئیات بیشتر به مقامات ایرانی مراجعه کنید." 

وی در ادامه افزود: "من فکر می‌کنم که ما فرآیند مهمی را در حال اجراء داریم که با گفت‌و‌گوهای جامع در هفته‌های آتی ادامه خواهد داشت. این امر هدف اصلی دیدار آنها بود. این اولین بار بود که وزیر خارجه فرصت یافت تا نگرانی‌های ما درباره سوریه را با این سطح جزئیات به همتای ایرانی خود انتقال دهد. ما بر تمرکز بر اجرای [توافقنامه ژنو] و نیز مذاکرات درباره توافقنامه جامع ادامه می‌دهیم و به همین دلیل است که درخواست دیدار کردیم."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار