در نشست نقد و بررسی مجموعه نمایشی آوای باران مطرح شد:

اغراق های سریال "آوای باران" هوشمندانه و از روی آگاهی بود

ایازی، معاون فرهنگی شهرداری تهران گفت: آقای سهیلی‌زاده هنرمندانه از نگاه هنری خود مسائلی از اجتماع را به تصویر کشید به گونه ای که برای مخاطب تلخ نباشد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ اداره کل آموزش و پژوهش سیما با همکاری شبکه سه سیما و فرهنگسرای اندیشه نشست نقد و بررسی سریال "آوای باران" را با حضور ایازی معاون فرهنگی شهرداری تهران، حسین سهیلی زاده (کارگردان)، محمد هاشمی اصل ( تهیه کننده)، حمیدرضا پگاه، امیر دژاکام، مهران رنجبر، الهام چرخنده، سپیداه خداوردی، آزاده زارعی، نیلوفر پارسا، افشار، علی تقوا زاده، علی فتاحی ( بازیگران سریال) علیرضا کاظمی پور و سعید جلالی ( نویسنده)، 15 بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار کرد.
 
ایازی، معاون فرهنگی شهرداری تهران، در این نشست که از ساعت 10 تا 13:30 به طول انجامید، ضمن تقدیر از عوامل و گروه سریال "آوای باران"، گفت: تلاشمان بر این بوده تا متناسب با موفقیت سریال آوای باران، برنامه ی باشکوهی را برای تقدیر از عوامل این سریال پر مخاطب تمهید نماییم.
 
وی ادامه داد: پرداخت به موضوعات اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و پرداخت کاربردی آن به نوع نگاه کارگردان و نویسنده بستگی دارد. آقای سهیلی زاده هنرمندانه از نگاه هنری خود مسائلی از اجتماع را به تصویر کشید به گونه ای که برای مخاطب تلخ نباشد.

ایازی عنوان کرد: این مجموعه تلویزیونی از موفق ترین سریال در چند سال اخیر بوده است. طوری که خود من نیز از مخاطبان دائم آن بودم و امیدوارم تولید این آثار در صدا و سیما ادامه یابد.

حسین سهیلی زاده ، کارگردان سریال "آوای باران"، در خصوص نحوه شکل گیری قصه و آغاز تولید   گفت: چند سالی بود که تمایل داشتم در مورد تکدی گری فیلمی بسازم که خوشبختانه این امر بالاخره به وقوع پیوست و با استقبال گرم مخاطبان مواجه شد.

وی با بیان اینکه تولید آثار اجتماعی کاری سخت و دشوار است، افزود: وقتی فیلمی در مورد تکدی گری ساخته می شود اغلب در آن سیاه نمایی نمود بیشتری دارد.

کارگردان سریال آوای باران گفت: خوشبختانه این امر در این سریال کمتر به وقوع پیوست و توانستیم با کاستن از فضای سیاه و غیر شفاف حرفی برای گفتن به مخاطبان داشته باشیم.

وی با اشاره به دیالوگ های بازیگران این سریال گفت: ادبیات جنوب شهر را با ادبیات نمایشی در این سریال با یکدیگر مخلوط کرده بودیم که همین امر نیز سبب جذابیت بیشتر آن شده بود.

محمد هاشمی اصل، تهیه کننده این مجموعه نیز در ادامه صحبت های سهیلی زاده گفت: خوشحالم که در این چند ساله اخیر اثری ساخته شد که علاوه بر داشتن مخاطبان بالا، فرمایشات مقام معظم رهبری با محوریت دین، اخلاق، امید و آگاهی در آن گنجانده شود و نزد مخاطبین مقبول افتد.

تهیه کننده سریال آوای باران افزود: خوشحالم از اینکه علاوه بر جذب مخاطب توانستیم بخشی از اولویت های مهندسی فرهنگی جامعه را به عرصه ظهور برسانیم.

وی با بیان اینکه پرداختن به مسائل اجتماعی رسالت افرادی است که در حوزه فرهنگ کار می کنند، یادآور شد: بحث تکدی گری از جمله مواردی بود که طی چند سال گذشته از دغدغه های اصلی من بشمار می رفت.

وی گفت: یکی از جدی ترین فاکتورهای تولید یک اثر تلویزیونی باید تامین اقتصادی عوامل و دست اندرکاران امر باشد اما با وجود نبود چنین حالتی باز هم همکاران این سریال تا آخر همدل و صمیمانه در کنار یکدیگر کار کردند.

سعید جلالی، نویسنده، در خصوص فیلمنامه سریال "آوای باران" گفت: این سریال به دلیل تلاش کار جمعی به موفقیت رسید. سال ها با سهیلی زاده کار کردیم و در این کار نیز آقای هاشمی به ما اضافه شدند که امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.

 وی ادامه داد: دو مقطع زمانی را برای این کار را در نظر گرفتیم که پرداخت طولانی مدت به آن به طور حتم باعث کسل شدن مخاطب می شد برای همین تنها در 9 قسمت ابتدایی با معرفی شخصیت ها خواهان این بودیم که برای مخاطب دغدغه ایجاد کنیم.

امیر دژاکام، یکی دیگر از بازیگر این سریال، نیز عنوان کرد: به عنوان تماشاگر در مورد سریال این گونه می گویم که کار دقیق نویسندگان استثنا بود و عدالت شیوه ای است که با تلفیق تصاویر سیاه و سفید مشکلات یک جامعه را بیان می کند.

الهام چرخنده، بازیگر دیگراین مجموعه نیز در خصوص " آوای باران" گفت: خدا را شاکرم که به خاطر "آوای باران" اینجا در کنار مردمی هستم که با نگاه منتقدانه به فیلم نگاه می کنند.

وی ادامه داد: نقشی را بازی کردم که با لایه های پنهان خود به نتیجه اخلاقی می رسد. بارها به این نکته اشاره کردم که به اعتقاد من زیور منفی نیست بلکه عملکردش منفی است و امیدوارم در هیچ خانه ای زیوری برای آزار کودکان وجود نداشته باشد.

سپیداه خداوردی، از بازیگر این سریال، با اشاره به سعادتمندی خود برای حضور در این مجموعه افزود: برای من سعادتی است که دو بار با سهیلی زاده همکاری داشتم، او به خوبی ژانر و مخاطب خود را می شناسد و به هیمن خاطر تماشاگران از داستان های او لذت می برنند.

آزاده زارعی، بازیگر این سریال، ضمن تشکر از سهیلی زاده عنوان کرد: خدارا اشکرم که باران آوای باران شدم و از لطف سهیلی زاده و هاشمی اصل برای بها دادن به جوانان تشکر می کنم.

در ادامه نیلوفر پارسا، بازیگر این سریال، خوشحالی خود را با بیان در خدمت اساتید قرار داشتن در تولید این مجموعه ابراز نمود.  

آرزو افشار، بازیگر این سریال، در خصوص حضور خود عنوان کرد: افتخار بزرگ من است که در این سریال بازی کردم چراکه تولید با تلاش و دقت بسیاری همراه بود.

علی تقوا زاده، بازیگر این سریال، بیان کرد: سعی کردم همه توان خود را در نقشم بکار ببندم . 
همچنین علی فتاحی، بازیگر این سریال، تنها به تشکر و قدردانی از عوامل سریال بسنده کرد.

در پایان نشست نیز مطالبی از سوی منتقدان و مخاطبان حاضر در نشست پیرامون دیالوگها، گویش ها و آواها و نقش آفرینی ها مطرح شد که در مباحثه قالبا نکات فوق مرور شد . 

سریال آوای باران به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده که در 40 قسمت از شبکه سه سیما روی آنتن رفت، با توجه به ماجرای دراماتیکی که داشت، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: آوای باران ، سریال ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عاشق مهران رنجبر
۱۵:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
همشون عشقن......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
سریال به طور کلی خوب بود. ولی هفته آخر پخش آن زیاد خوب نبود بعضی شخصیت ها و مسایل داستان بلاتکلیف ماندند مثل حامد ی یا کسانی که پاوپوش درست کرده بودن - بهتر بود شکیب و کیانوش به طور کل از داستان از بین نمی رفتند.
Iran (Islamic Republic of)
معصومه نوری
۱۱:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
عالی بود ولی کاش فریدوباران باهم ازدواج می کردند ای کاش