با تصویب نمایندگان؛

جنجال ۳۰۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت و بیمه سلامت پایان یافت/ معاونت برنامه ریزی متولی کار شد

نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور را مسئول درآمد۳۰۰۰ میلیارد تومانی حاصل از یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده کردند تا مشکل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با سازمان بیمه سلامت ایران مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نوبت سوم جلسه علنی امروز شنبه تکلیف سه هزار میلیارد تومان بودجه حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را روشن کردند.
 
براساس این گزارش، نمایندگان در جلسه علنی روز پنجشنبه بند الحاقی جزء ح تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه ۹۳ را تصویب کردند که براساس آن صددرصد منابع دریافتی از طریق ردیف ۵۳۰ هزار ۱۲۲ در اختیار سازمان بیمه سلامت ایران و شرکت‌های بیمه گر قرار می‌گرفت که این موضوع منجر به موضع گیری شدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حتی نمایندگان اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شد.
 
بنابراین تعدادی از نمایندگان معتقد بودند بخشی از این موضوع یعنی تجهیزات بیمارستان‌ها مربوط به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و ارتباطی با بیمه سلامت ایران ندارد، از این جهت نماینگان در این جلسه تکلیف این مبلغ را مشخص کردند.
 
براساس اصلاحیه نمایندگان بندالحاقی جزء ح تبصره ۹ ماده واحده به شرح زیر اصلاح شد:
 
صدردصد منابع از طریق ریدیف ۵۳۰۱۲۲ به پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین تر و جامعه عشایری در چارچوب نظام ارجاع تجیهزات بیمارستانی با اولویت بیمارستان های توسعه نیافته مصارف هیئت امنایی ارزی و ارتقای سطح بیمه بیماران صعب العلاج و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی خارج از روستاها و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر می شود، سهم هریک از مواد مذکور با لحاظ ماده ۳۶ قانون برنامه پنجم توسعه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت رابهردی رئیس جمهور تعیین و تخصیص می یابد.
 
همچنین الیاس نادران به منظور رفع ابهام متنی به شرح زیر ارائه داد که هرگونه پرداخت پرسنلی نظیر حقوق، مزایا اضافه کاری کمک‌های ماهیانه پاداش، فوق العاده‌های ماموریت، کارانه، بهره‌وری، نوبت کاری، دیون و مانند اینها از محل ممنوع است.
 
نادران معتقد بود ممکن است وزارت بهداشت منابع جمع آوری شده از یک درصد افزازش مالیات بر ارزش افزوده به جای تهیز بیمارستان‌ها صرف هزینه‌های پرسنلی و ادرای شود.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۷ رای موافق ۱۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر با اصلاحیه پیشنهادی نادران موافقت کردند.
 
براین اساس مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان که از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده حاصل خواهد شد در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قرار می‌گیرد تا در راستای اهداف تعییین شده صرف شود.
 
ناگفته نماند، بیمه سلامت ایران سازمانی است که قرار است از تجمیع ۱۷ بیمه کشور تشکیل شود که تاکنون چنین سازمانی تشکیل نشده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار