به مناسبت دهه مبارک فجر

نمایش دستخط شاهان قاجار در موزه جهان نما

به مناسبت دهه مبارک فجر، اسناد و فرامین دوره قاجار همچون دستخط پادشاهان آن دوره در موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این نمایشگاه اصل اسناد دستخط پادشاهان قاجار و فرامین حکومتی از دوره محمدشاه تا احمد شاه قاجار که در مخازن این مجموعه نگهداری می شوند، برای نخستین بار از مخزن خارج و به مناسبت دهه مبارک پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در معرض نمایش قرار گرفته است.

سند مشق (تمرین خط) فتحعلیشاه قاجار، دستخط ناصرالدین شاه، دستخط مظفرالدین شاه، اسنادی شامل فرامین واگذاری حکومت شهرهای مختلف، املاک، تصدی وزارتخانه ها و همچنین اسناد دیگری همچون وقف نامه و صداق نامه (عقدنامه) از جمله سند هایی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند.

در تحقیقات تاریخی، اسناد و مدارک مکتوب به عنوان منابع دست اول از جایگاه ویژه ای برخوردارند. اما اعتبار و درجه اهمیت آنها در یک سطح نیست و هر دسته بنا به نگرش تخصصی  ارزش متفاوت دارند. در طبقه بندی اسناد از نظر سیاسی ، باید فرمانهای حکومتی را از جمله مهترین منابع تاریخی به شمار آورد .به طوریکه در تحقیق حوادث تاریخی می توانند نقش تعیین کننده ای را ایفا نمایند. از آنجا که نهاد حکومت بالاترین مرجع تصمیم گیری است ، بنابراین فرمانهای حکومتی دربردارنده بسیاری از قرائن سبب ساز وقایع تاریخی هر ملت است. 

فرمان در مبحث سند شناسی شامل حکم، امر، دستور و کلیه اسناد دیوانی است که حاوی امر پادشاهان بوده و به مهر و طغرا آنها می رسیده است.  

فرامین در دوره قاجار به دو دسته فرامینی که مضمون آنها برای اعطای لقب و واگذاری مناصب و مشاغل بوده است و فرامین خطابی شامل فرامینی که حاوی دستورالعمل، توصیه، سفارشها و ارائه طریق بوده است تقسیم می‌شدند.

علاقه مندان جهت بازدید از نمایشگاه یاد شده می توانند تا پایان بهمن ماه همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 9 تا 17 به موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار