دکتر حسن بلخاری دبیر علمی پروژه جهانی جایگاه قرآن در هنر ایران:

وجه نظری هنر ایرانی اسلامی باید برجسته شود

باید تجلی هنرهای اسلامی ایرانی را در کشورهای مختلف به نمایش گذاشت

دکتر حسن بلخاري دبیر علمی پروژه جهانی جایگاه قرآن در هنر ایران گفت: با وجود آثار برجسته هنری متاسفانه ما جزو کشورهایی هستیم که در باب«مبانی نظری هنر»کمتر کار کرده ایم بر خلاف تمدن غربی که روی مبانی نظری هنر پژوهش های فراوان کرده اند و اولین نمایشگاه جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی فرصت خوبی است که در کنار ارایه آثار وجه نظری، حکمی و فلسفی هنر اسلامی را برجسته کنیم و این یکی از مهم ترین اهداف این جشنواره است. 

دکتر بلخاری اظهار کرد: پروژه جهانی جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی  به دنبال جشنواره ایست که هنرهای وابسته به قرآن در کشورهای مختلف اسلامی به نمایش دربیاید چون در طول تاریخ، ایرانیان در مسئله خوش نگاری و خوشنویسی قرآن نقش کلیدی و بنیادی داشته اند و حتی خطوطی مثل نستعلیق جزو ابداعات ایرانیان است و این پروژه دنبال فرصتی است که سابقه و تجلی هنرهای اسلامی ایرانی را در کشورهای مختلف به نمایش بگذارد.

وی  قرآن کریم را مهم ترین یادگاری دانست که در اندیشه و تمدن اسلامی از خداوند متعال وجود دارد و افزود: از دیدگاه مسلمانان قرآن حاوی زیباترین و عمیق ترین معانی عالم است  و بر بنیاد این مسئله که هر امر زیبایی باید در صورتی زیبا ارایه شود هنرهای وابسته به خوش نگاری و خوشنویسی قرآن در تمدن اسلامی بسیار اوج گرفت و ما هنرهای مربوط به قرآن را در صدر هنرهای اسلامی داریم به گونه ای که مقام اول هنرها در این تمدن از آن خوشنویسی و خوش نگاری قرآن است.

دبیر علمی پروژه جهانی جایگاه قرآن در هنر ایران در ادامه افزود: ما ایرانی ها بیشترین نبوغ و ذوق خودمان را در هنرهای مقدس ارایه کردیم مثلا معماری اسلامی-ایرانی یکی از مهم ترین و زیباترین سبک های معماری اسلامی در جهان است و این مسئله در حوزه مربوط به قرآن نظیر تذهیب برجسته تر است و شاهدیم که زیباترین خوش نگاری ها در متن این تمدن صورت گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سایر کشورها خاطرنشان کرد: در گام بعدی قرارست مقاله های پژوهشی با موضوعات زیبایی شناسی هنر اسلامی، مبانی نظری هنر اسلامی، فلسفه و حکمت خوشنویسی در تمدن اسلامی ارایه شود و علاوه بر کشورهای اسلامی در کشورهای اروپایی نیز این اکسپو برگزار شود. فلذا این نمایشگاه می تواند در جهت شناساندن این نبوغ و ذوق ایرانیان موثر باشد زیرا این جشنواره بیانگر هنر ایرانیان با موضوع قرآن کریم است که کمتر از لحاظ جهانی به آن پرداخته شده است.

استاد دانشگاه و محقق در عرصه هنر اسلامي ايراني؛ در ادامه متذکر شد: با وجود آثار برجسته هنری متاسفانه ما جزو کشورهایی هستیم که در باب«مبانی نظری هنر»کمتر کار کرده ایم بر خلاف تمدن غربی که روی مبانی نظری هنر پژوهش های فراوان کرده اند و اولین نمایشگاه جایگاه قرآن کریم در هنر ایرانی فرصت خوبی است که در کنار ارایه آثار وجه نظری، حکمی و فلسفی هنر اسلامی را برجسته کنیم و این یکی از مهم ترین اهداف این جشنواره است. 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه در جهت شناساندن ارادت و معرفت ایرانیان به قرآن و همینطور قدرت هنر ایرانی ها در نگارش قرآن  موثر باشد.
 
گفتنی است نمایشگاه «جایگاه قرآن کریم در هنر ایران» به عنوان نمایشگاهی منحصر به فرد از آثار هنرمندان تراز اول کشور در بازه زمانی ششم تا نوزدهم بهمن 1392 در شهر ابوظبی برگزار شد. این نمایشگاه در یکی از معتبر‌ترین فضاهای نمایشگاهی کشور امارات متحده عربی به نام قصرالامارات از سوی موسسه فرهنگی آراد به عنوان دبیرخانه اجرایی نمایشگاه دایر شد.


انتهای پیام/
برچسب ها: قرآن ، حسن ، بلخاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار