در حاشیه بازدید رئیس "دانشگاه آزاد" از آزمون دکتری تخصصی 93 ؛

انتقاد شدید میرزاده از ظرفیت های پایین پذیرش تحصیلات تکمیلی/ پذیرش دکتری پژوهش محور از ترم بهمن

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد و سراسری فقط 5 تا 6 درصد دانشجویان متقاضی دکتری را پذیرش می کند گفت: این ظرفیت پایین باعث خروج نخبگان و در نتیجه خسارت به اقتصاد ملی کشور می شود.

به گزارش خبرنگاردانشگاهی  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از  اولین روز برگزاری آزمون دکتری تخصصی این دانشگاه در حوزه امتحانی واحد علوم تحقیقات در جمع خبرنگاران با ابراز ناراحتی از ظرفیت پذیرش پایین دکتری تخصصی در کشور گفت: کل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد و سراسری برای یک سال کمتر از 17 هزار دانشجو است و این در حالی است که بیش از 330 هزار متقاضی ادامه تحصیل  در دوره دکتری تخصصی داریم.
 
وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد حدود 5 هزار نفر  و دانشگاه سراسری هم کمتر از 17 هزار نفر پذیرش دارد و معنای این حرف  این است که حدود 5 تا 6 درصد متقاضیانی که می خواهند درس بخوانند را پذیرش کنیم و  این یک نقطه ضعف بزرگ است.
 
وی با بیان این مطلب  گفت: دانشگاه آزاد  برای رفع این مشکل و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور که تبعات زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد برنامه ریزی کرده که آیین نامه دکتری پژوهش محور را از ترم بهمن به دانشگاه ها اعلام کنند و در صورتی که دانشگاهی مجوز دوره دکتری را داشته باشد طرح دکتری پژوهش محور برای این دوره اجرا می شود.
 
وی در توضیح جزئیات این طرح با بیان اینکه  دکتری تخصصی پژوهش محور هم پژوهش محور و هم استاد محور است گفت: تغذیه واحدها از دو کانال اطلاعات خود مرکز آزمون( دوره‌های بدون آزمون) و یا خود استاد  است اگر بتواند از صنعت  و خدمات 50 درصد هزینه‌های دوره دکتری پژوهش محور را فراهم کند بقیه آن را خود دانشگاه از محل امکانات و تجهیزات و اعتباراتی که برای این کار در نظر گرفته فراهم کند ، بنابراین ما این احتمال را می دهیم که می توانیم از بهمن ماه یک آیین نامه خاص دکتری پژوهشی را به ظرفیت دوره دکتری تخصصی اضافه کنیم.
 
 انتقاد از بروکراسی شدید  جذب اساتید در دانشگاه آزاد
 
 رئیس دانشگاه آزاد با  اشاره به چالش جذب اساتید در دانشگاه آزاد گفت: فرآیند جذب استاد در مجموعه دانشگاه آزاد با یک بروکراسی شدید موجه است که بخشی از این بروکراسی مربوط به خود دانشگاه است که  در پی اصلاح آن هستیم و بخش دیگری از آن مصوباتی است که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و ما الزاما باید آن مقررات را طی کنیم که این مسئله پروسه جذب اساتید را بسیار طولانی می کند.
 
میرزاده افزود:  حدود 2 سال است که برای گرفتن اساتید دانشگاه آزاد منتظر مجموعه‌هایی هستیم که باید مجوز دهند ولی  هنوز این مجوز صادر نشده ولی با تغییراتی که در وزارت علوم تحقیقات و فناوری حاصل شده قول‌هایی برای حل این مشکل داده شده است.
 
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه کوتاه شدن پروسه جذب اساتید باعث جلوگیری از خروج نخبگان می شود گفت: طبق آمارهایی که وزارت علوم اعلام کرده است، 46 هزار پرونده ارز بگیر در این سازمان وجود دارد و این یعنی تعداد  بالای دانشجوی مشغول به تحصیل در خارج از کشور  که ما نتوانسته ایم با وجود امکانات و تجهیزات و فقط به دلیل  نداشتن مجوزجذب استاد آنها را در کشور نگه داریم و با مهاجرت این دانشجویان اقتصاد ملی از این بروکراسی‌ها و کوتاهی‌ها  ضرر می کند و اینگونه است که  کشور در یک برنامه دراز مدت از ژن های باهوش تخلیه می‌شود.
 
 خسارت خروج نخبگان از کشور بیشتر از خسارت جنگ تحمیلی است
 
 میرزاده همچنین گفت: در سال گذشته از 700 تا 800 هزار نفری  که پشت کنکور تحصیلات تکمیلی در ایران مانده‌اند 150 هزار نفر از آنها تقاضای خروج از کشور را داشته‌اند.
 
وی افزود: کارشناس ارشد یعنی کسی که حداقل 24 سال در کشور زندگی کرده و برای رشد او  از اقتصاد ملی هزینه شده و اگر هزینه هر نفر را در این 24 سال یک میلیون دلار تخمین بزنیم رقمی حدود 150 میلیارد دلار می‌شود و حالا با مهاجرت وی همه این هزینه‌ها در اختیار  کشوری که او را جذب کرده قرار می گیرد و این یکی از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است که مقررات دست و پا گیر و دموکراتیک در سطح دانشگاه آزاد متوجه این آثار نامطلوب خروج نخبگان می شود و این خسارات از خسارات جنگ تحمیلی هم بیشتر است.
 
جذب کمتر از  30 درصد متقاضیان کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور
 
 رئیس دانشگاه آزاد در ادامه انتقادات خود تصریح کرد:در مورد تحصیلات تکمیلی هم این قصه غم بار وجود دارد حدود 900 نفر از دانشجویان متقاضی پذیرش در دوره کارشناسی ارشد هستند که دانشگاه آزاد هر سال برای دو ترم حدود 140 هزار نفر پذیرش می کند و دانشگاه دولتی هم کمتر از ما یعنی 120 هزار نفر پذیرش دارد که این رقم  در کنار 900 هزار متقاضی به این معنی است که ما در کشور  فقط رقمی کمتر از 30درصد دانشجویان متقاضی کارشناسی ارشد را می‌توانیم پذیرش کنیم.
 
میرزاده در ادامه  با اشاره به کیفیت خوب  آموزشی دانشگاه های کشور افزود: 25 هزار مقاله از ایران در ژورنال‌هایی که آی اس آی آنها نمایه می کند چاپ شده و به همین دلیل ایران در سال 2013 توانسته بیش از  یک و نیم درصد تولید علم را در کشورهای جهان  به خود اختصاص دهد و  نویسندگان این مقاله‌ها کسانی  هستند که در ایران در همین دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند.
 
میرزاده  اذعان داشت: چند دانشجوی دانشگاه آزاد هم مقاله‌هایی در آی اس آی به  چاپ رسانده‌اند که قرار است به زودی از آنها تجلیل شود.
 
رئیس دانشگاه آزاد در خاتمه خاطر نشان کرد:  به هر حال تقاضای زیاد تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد و ما فضا و امکانات لازم را هم داریم بنابراین باید مقررات دست و پا گیر و بروکراتیک را از سر راه برداریم تا  از خروج نخبگان و سرمایه ملی از کشور جلوگیری کنیم.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
260دولتی و ازاد 10000هزار نفر پردیسهای سراسری70هزار نفر علوم پزشکی انم با انباشت سالها به این رقم رسیده چند سال دیگه ارشد هم محبویت خودرا دست خواهد دادهمه به دکترا صف کشی خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
یعنی صف افزون 260000نفری پذیرش چند سال دیگه دکترا هم میلیونی میشه پشت کنکور
آخرین اخبار