کوثری در اولین کنفرانس بین‌المللی "حماسه سیاسی و اقتصادی":

چرا بازرسان آژانس در مقابل صداقت ایران با صداقت برخورد نمی‌کنند؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ سوال ما این است که بازرسان آژانس اتمی که دائما فعالیت هسته‌ای ایران را کنترل می‌کنند و حتی در جریان ساختن گرم اورانیوم ما هستند، چرا در برابر صداقت ما با صداقت برخورد نمی‌کنند؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، سردار "اسماعیل کوثری" در اولین کنفرانس بین‌المللی "حماسه سیاسی و اقتصادی" با اشاره به اقدامات کشورهای آمریکایی و اروپایی درباره مسائل هسته‌ای ایران گفت: در دوران قبل از انقلاب که کشورمان نه پیشرفت هسته‌ای و نه موشک داشت،‌ اما بازهم دشمنان جنگ را به ما تحمیل کردند و در صدد این بودند تا نظام نوپای جمهوری اسلامی را از جا بکنند.  
 
وی به  حضور 50 تا 80 هزار مستشار آمریکایی در ایران قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: آنها برای رژیم طاغوت برنامه می‌نوشتند اما دو عامل رهبری و مردم محاسبات آنها را به هم ریخت و فکر نمی‌کردند که این دو عامل اقدامات‌شان را خنثی کند. 
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: امام خمینی(ره) لشکرها و امکانات زیادی نداشت بلکه از همان چیزی که در زمان طاغوت درست شده بود، امتیاز گرفت؛ امام مردم را سازماندهی کردند و به آنها امید دادند که همین امر توان عالی مقابل دشمن ایجاد کرد.  
 
کوثری اضافه کرد: دشمنان با توجه به اینکه احساس کردند انقلاب فرهنگی در حال شکل‌گیری است، به ما حمله کردند؛ همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند آمریکایی‌ها می‌خواستند اسلام ناب محمدی را بگیرند و اسلام آمریکایی را که نشأت گرفته از رژیم جعلی صهیونیستی است را پیاده کنند.  
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه در سال‌های 80 تا 82 به حد مطلوبی از غنی‌سازی اورانیوم رسیدیم، تصریح کرد:‌ چون عضو آژانس هسته‌ای هستیم از پیشرفت‌های هسته‌ای‌مان به آنها اطلاع دادیم اما آنها مانع شدند و چرخه هسته‌ای ایران را تعلیق کردند و ما این اقدام آنها را پذیرفتیم.  
 
وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت نهم کار شروع شد.  
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در سال 1994 برای رِأکتور امیرآباد نامه رسمی به آژانس هسته‌ای نوشتیم تا برای سوخت 20 درصد غنی‌سازی اورانیوم به ما کمک کند و آژانس برای آرژانتین نامه‌ای نوشت تا این سوخت را به ما بدهد.  
 
کوثری افزود: 4 سال پیش یعنی در سال 2010 به آژانس نامه نوشتیم که ما به سوخت غنی‌سازی 20 درصد نیاز داریم و در آن زمان با 3 هزار دستگاه سانتریفیوژ کار می‌کردیم که 3.5 تا 5 درصد اورانیوم تولید می‌کردیم اما باید سوخت تعویض می‌شد.  
 
این نماینده مجلس گفت: سایت فردو و نطنز را فعال کردیم و به آژانس هسته‌ای اطلاع دادیم تا برای سوخت 20 درصد به ما کمک کند و آژانس به سه کشور آلمان، آمریکا و روسیه دستور داد تا سوخت ما را تامین کنند و آنها به توافق رسیدند که با شرط این سوخت را واگذار کنند.  
 
وی با بیان اینکه ما عضو آژانس هستیم و طبق چارچوب NPT عمل می‌کنیم، ادامه داد: کشور ایران شرط آنها را پذیرفت که حداکثر 1200 کیلو اورانیوم غنی‌شده از 1756 کیلو به آنها بدهد اما آنها می‌خواستند که کشور ترکیه و برزیل را واسطه قرار دهند که در همین راستا مقام معظم رهبری فرمودند اگر شما این را به استانبول بردید و آنها سوخت را نیاوردند و نگذاشتند برگردانید می‌خواهید چه کار کنید و ما به آنها گفتیم که به کشور ما بیایید و ما 1200 کیلو را به شما می‌دهیم اما آنها نیامدند و فهمیدند ما دست‌شان را خوانده‌ایم.   
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: آنها گفتند ما سوخت نمی‌دهیم در صورتی که ما به آن نیاز داشتیم و شهید علی‌محمدی و شهید شهریاری در دیدار با مقام معظم رهبری گفتند می‌توانیم سوخت 20 درصد را خودمان تولید کنیم که رهبری فرمودند به آن سه کشور بگویید که 2 ماه فرصت دارید که معاوضه را انجام دهید وگرنه خودمان تولید می‌کنیم، آنها فکر نمی‌کردند که ما بتوانیم سوخت 20 درصد را تولید کنیم و این توان را نداریم.  
 
کوثری گفت: قبل از انقلاب 36 میلیون نفر جمعیت داشتیم و 6.5 میلیون بشکه نفت تولید، که 6 میلیون بشکه را صادر می‌کردیم ولی اکنون بیش از دو برابر جمعیت داریم و طبق بودجه سال 93 باید یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم.  
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عصبانیت آمریکایی‌ها از ایران برای این است که دست آنها را قطع کردیم، تصریح کرد: عصبانیت آمریکایی‌ها از تولید سوخت اورانیوم 20 درصد با فتنه 88 همراه شد و آنها شدت تحریم را بالا بردند.  
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مسائل هسته‌ای اظهارداشت: همانطور که رهبری فرمودند ما به دنبال تولید غنی‌سازی 20 درصد نبودیم و به خاطر همین مسائل به آنها اطمینان نداریم.  
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در بهمن 59 قرار بود آمریکایی‌ها دارایی‌های کشورمان را برگردانند اما از 11.9 میلیارد دلار فقط 2.3 میلیارد دلار را برگرداندند.   
 
کوثری با بیان اینکه آمریکایی‌ها خودشان را برتر می‌دانند، اضافه کرد: چه کسی گفته آمریکایی‌ها برتر هستند آنها وقتی دیدند که خودمان سوخت 20 درصد را تولید کردیم و قرار است به مرحله نهایی برسیم تحریم‌ها را بیشتر کردند.  
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تحریم اقتصادی از سال 59 قبل از تجاوز عراق به ایران صورت گرفت، ابراز داشت: تا چند ماه گذشته 196 کیلو اورانیوم غنی شده تولید کردیم و این امر موجب وحشت آمریکایی‌ها شد که آنها اتهام ساختن بمب هسته‌ای را به کشورمان زدند، اما رهبری در این زمینه حکم شرعی دادند که ساختن بمب هسته‌ای حرام است و هم فرمودند ما نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم.  
 
وی تاکید کرد: سوال ما این است که بازرسان آژانس هسته‌ای که دائما فعالیت هسته‌ای ایران را کنترل می‌کنند و حتی از ساختن گرم اورانیوم ما در جریان هستند و ما با آنها صداقت داریم چرا آنها با ما با صداقت برخورد نمی‌کنند؟
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب 10 ماه قبل از روی کار آمدن دولت جدید اجازه مذاکره با کشورهای 1+5 را داده بودند و دولت دکتر روحانی مذاکرات را علنی کرد.  
 
کوثری با بیان اینکه ما از مذاکره ترسی نداریم گفت: اینکه طرف مقابل زور بگوید قبول نمی‌کنیم اما به هر حال مذاکرات صورت گرفت و نتایج مشخص است.  
 
این نماینده مجلس افزود: ما توانمندی را به دست آوردیم که توسط دانشمندان این مرز و بوم بوده است و آنها با تخصص و انگیزه الهی پای کار آمدند.  
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما راجع به مذاکرات حرف داریم، تصریح کرد: صحبت‌هایی که راجع به مذاکرات در داخل بیان می‌شود به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده ربطی ندارد.  
 
کوثری با بیان اینکه چرا تیم مذاکره‌کننده تعلیق 20 درصد را از اول قبول کرد؟‌ گفت: امام خمینی(ره) در پایان قرن بیستم رحلت کردند اما فرمودند قرن آینده، قرن اسلام است که ابرقدرت‌ها را به خاک اسلام خواهد کشاند.   
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: کوثری ، کمیسیون ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار