شهرکرد/ در آستانه عید نوروز:

افزایش تولید انواع گز در بلداجي؛ پایتخت گز ایران

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختياري، از تولید 60 هزار کیلوگرم انواع گز در بلداجی؛ پایتخت گز ایران، در آستانه عید نوروز خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

رحمان  كرمي گفت: در آستانه عید نوروز، 60 هزار کیلوگرم انواع گز، شامل سکه‌ای، لقمه‌ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی در بلداجی، پایتخت گز ایران تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

وی، با اشاره به تدوام تولید گز تا پایان اسفندماه در این شهر گفت: گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت، بهترین نوع گز ایران است که علاوه بـر تأمین نیاز داخلی کشور به کشورهای عربی و اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

رییس اتحادیه گزسازان استان چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به صادرات 40 درصدی گز بلداجی به خارج از کشور گفت:‌ گزسازان بلداجی بـا تولید با کیفیت، مرغوب و بهره مندی از گز انگبین و عسل طبیعی در تولیدات گز، تا کنون نشان های کیفیت بین المللی و دو نشان برتر کیفیت کشورهای آلمان و سوئیس را کسب کرده اند.

بهرام رفیعی، با اشاره به رشد دو برابری تولید گز در این منطقه در آستانه سال نو و عید نوروز افزود: روزانه 200 کیلوگرم گز در هر کارگاه‌ این شهر تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه 80 کارگاه بزرگ تولید گز در شهر بلداجی فعال است، گفت: این تعداد کارگاه، زمینه اشتغال افزون بر دو هزار نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.

سالانه یک سوم گز ایران در بلداجی؛ پایتخت گز کشور تولید و روانه بازار می‌شود.

« گز » نام یکی از شیرینی های معروف، خوشمزه، مقوی و پرطرفدار است که از ترکیب چند ماده از جمله انگبین، سفیده تخم مرغ و مغز پسته یا بادام، تولید می شود.

شهر بلداجی، از توابع شهرستان بروجن ( در فاصله 14 کیلومتری شهر بروجن ) در استان چهارمحال و بختیاری، و در 35 كیلومتری شهر شهرکرد؛ مركز این استان قرار دارد که مركز تولید گز در کشور و یا به اصطلاح « پایتخت گز ایران » محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات « گز » این شهر، چشم پوشی کند.

برچسب ها: گز ، بلداجی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.