آموزش ترفندهاي كاربردي؛

آیا می دانید چطور باید حافظه تاریخچه مرورگر خود را recovery کنید؟!

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی گشت و گذار در اینترنت تصمیم به پاک کردن حافظه ی تاریخچه ی مرورگر خود بگیرید . حالا دریچه تصمیم دارد برای شما نحوه recovery مرورگر را بگوید!

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران ؛ حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی گشت و گذار در اینترنت تصمیم به پاک کردن حافظه ی تاریخچه ی مرورگر خود بگیرید . تقریبا همه می دانیم از چه روشی باید این کار را انجام دهیم . اما احتمالا عده ی کمی از افراد می دانند که این تاریخچه همانند هر فایل دیگری بعد از پاک شدن قابل ریکاوری است .
دریچه برای شما چندین روش مختلف در این زمینه را به شما معرفی می کند.



مرحله ی اول :
به بررسی موضوع ریکاوری کردن فایل های پاک شده می پردازیم . بد نیست بدانید تاریخچه ی مرورگر شما هم همانند هر فایل دیگری در هارد شما ذخیره می شود . بنابر این پاک کردن تاریخچه شاید ظاهرا این اطلاعات را پاک کند اما این اطلاعات  از روی هارد شما پاک نخواهد کرد . تنها نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که شما باید بدانید Cache مرورگر شما کجا ذخیره شده است . ما این اطلاعات برای مرورگر های مختلف را برای شما گرد آوری کرده ایم :

Internet Explorer: C:\Users\\AppData\Local\Microsoft\Windows\History

Mozilla Firefox: C:\Users\\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\

Google Chrome: C:\Users\\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default

فقط می بایست در تمام قسمت های آن به جای ، نام کاربری کسی را که قرار است تاریخچه ی آن را ریکاوری کنید را جایگزین کنید . در این مرحله به کمک یک نرم افزار ریکاوری می توانید کلیه ی حافظه ی تاریخچه را ریکاوری کنید .

مرحله دوم :
حافظه  DNS است که آن هم می تواند تاریخچه ی جستجو ها را به شما نشان دهد . در واقع هر سیستمی برای باز کردن هر سایتی از سرور های DNS برای پیدا کردن آی پی hostname استفاده می کند و این اطلاعات برای مدتی در حافظه ی DNS سیستم شما باقی می مانند .
برای اینکه بتوانید لیستی از سایت های باز شده را ببینید باید به کمک تایپ کلمه یcmd در منوی استارت ( قسمت RUN ) صفحه ی command prompt را باز کنید .



سپس عبارت زیر را تایپ کنید : ipconfig /displaydns

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ؛ این اطلاعات نشان می دهند که سایت howtogeek.com  اخیرا باز شده است . البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که این اطلاعات فقط مربوط به مرورگر شما نیستند و ممکن است مربوط به آپدیت شدن یکی از برنامه های نصب شده روی سیستم شما باشند . به هر حال هر برنامه ای برای آپدیت شدن نیاز دارد تا سایت پشتیبانش را باز کند بنابر این در حافظه ی DNS  ذخیره خواهد شد .



حتی پینگ گرفتن از یک وب سایت هم آدرس آن وب سایت را در این حافظه ذخیره می کند . برای امتحان کردن این موضوع می توانید به کمک دستور ping bing.com به دنبال دستور ipconfig/displaydns از این سایت پینگ بگیرید و بعد متوجه خواهید شد که این سایت هم در لیست سایت های باز شده ی شما قرار خواهد گرفت .
حال که از این موضوع مطلع شدید شاید دوست داشته باشید بدانید که چگونه می توانید این حافظه را پاک کنید . این اطلاعات بعد از هربار ری استارت شدن سیستم پاک خواهند شد . در غیر این صورت هم اگر بخواهید می توانید به کمک تایپ عبارت ipconfig / flushdns  در command prompt این اطلاعات را پاک کنید .


یک حالت دیگردر این زمینه وجود دارد که  مربوط به مودم های روتر است که معمولا آنها هم اطلاعاتی در مورد ترافیک دانلود شده و آپلود شده را در اختیا کاربران قرار می دهند . البته نوع برند های مختلف با هم متفاوتند اما در اکثر مودم ها این امکان وجود دارد . برای دسترسی به این اطلاعات باید به قسمت تنظیمات مودم بروید . مثلا اگر شما از مودم Linksys استفاده می کنید به کمک وارد کردن این آی پی : ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱می توانید به این قسمت دسترسی پیدا کنید . سپس به قسمت Administration  و بعد از آن به قسمت Log بروید .



در این قسمت اگر Log فعال باشد یک لیست در اختیا شما قرار می دهد که آی پی ها ی سایت ها را مشخص می کند . شما می توانید این امکان را از همین قسمت غیر فعال کنید .





دانستن این موضوع که تاریخچه ی شما حتی اگر هم پاک شود قابل بازگردانی است شاید برای برخی افراد نا خوشایند باشد . اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید بهترین کار در این مورد استفاده از سرویس های اختصاصی است که کلا یک شبکه ی خصوصی برای شما ایجاد کرده که تاریخچه ها فقط می توانند آی پی آن شبکه را ذخیره کنند .
برچسب ها: دریچه ، وبگردی ، recovery ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ehsan
۰۸:۱۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
من میخوام بدونم این کارو چجوری با گوشی انجام بدم
کامپیوتر ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۱ دی ۱۳۹۶
تشکر از اطلاعات خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
راه دیگه ای نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
سلام
تاریخچه مرورگر فایرفکس مختص اندروید رو چطوری بازیابی کنم؟ امکانش هست؟
من فایرفکس ۴۶ رو حذف کردم و ۴۷ رو نصب کردم الان کل تاریخچه ام حذف شده
ممنونم اگه زود جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
Bob
۱۱:۵۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
ایا به جز این راه هایی که گفتید راه های دیگری هم وجود دارد برای بازگرداندن حافظه ؟؟؟؟؟؟