"الکسی سرگونین" روسي:

"عليرضا مشايخي" و "اردلان دريچه" تازه‌اي به رويم باز کردند

آهنگساز و نوازنده روس معتقد است آهنگسازان بزرگی چون "علیرضا مشایخی" و "حمیدرضا اردلان" دریچه جدیدي از موسیقی را به رويش باز کرده‌اند و او توانسته صدای جدیدی به مردم ارائه دهد.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر، الکسی سرگونین طی روزهای گذشته با اجرای رسیتال پیانوی خود در تالار ایوان شمس پذیرای علاقه مندان به موسیقی بین الملل بود.
 
اين هنرمند روسي درباره موسيقي در روسيه گفت:  دانشگاه‌های موسیقی در کشور روسیه طی سال‌های اخیر علاوه بر فعالیتهای آموزشی که در عرصه تدریس موسیقی کلاسیک دارند، واکاوی ، ثبت و بازسازی تم های اصلی و بر جای مانده از دوران تاریخی گذشته موسیقی این کشور را جز مهترين برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند و اتفاقا برای به راه انداختن این جریان تلاش زیادی هم انجام می دهند.
 
وی افزود: اکادمی​های تخصصی موسیقی در روسیه برای نوازندگان خود نیز برنامه​هایی را مدنظر قرار داده است که بر اساس آن به نوازندگان توصیه می​شود در این سالها به آثار بزرگان گونه رومانتسیم موسیقی روسیه از جمله راخمانینف و چایکفسکی توجه بیشتری داشته باشند، بنابراین در کشور من برای نوازندگان هم برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شده که در هر دوره به تفکیک سیاستگذاری هنری تفاوت می‌کند.
 
سرگونین درباره فعاليت‌هايش گفت: من اصولا پیرو سبک خاصی از موسیقی کشورم نیستم اما در این سالها تلاش کردم تا با ارائه‌های جدید از موسیقی کلاسیک جهانی این فضای موسیقایی را با گونه موسیقی مدرن به ویژه موسیقی جاز ترکیب کنم که این تجربیات لااقل برای خودم تجربه‌های خوبی بود.
 
وی درباره تجربه حضور خود در ایران گفت: آشنایی با آهنگسازان بزرگی چون علیرضا مشایخی و حمیدرضا اردلان و فلیکس بلومنفیلد دریچه جدیدي از موسیقی را برای من باز کرد و این خیلی تجربه عالی بود که توانستم از طریق آشنایی با این هنرمندان صدای جدیدی به مردم  ارائه دهم که برایم جذاب بود. زبان جدیدی که آن را آموختم و بعد از آموختن تلاش کردم آن را به مخاطبان بیاموزم.
 
این نوازنده روس خاطر نشان کرد: من از موسیقی ایرانی اطلاعات چندانی ندارم و این موسیقی آنچنان که باید در کشورما معرفی نشده است اما درباره تماشاگران ایرانی می‌توانم بگویم که واکنش آنها در برنامه‌هایی که داشتم باعث شد که تجربه بسیار هیجان‌انگیز و قابل توجهی را در ارتباط با مخاطبان غیر روسی تجربه کنم که نشان دهنده فرهیختگی آنها بود .
 
سرگونین ادامه داد: من متخصص موسیقی ایرانی نیستم اما باز هم تکرار می‌کنم که سونات علیرضا مشایخی روی من تاثیر زیادی داشت. تکنیک‌های ویژه‌ای که او در این سونات به کار گرفته عناصری هستند که تا به امروز در موسیقی با آن مواجه نشده بودم. البته قطعه‌ای از حمیدرضا اردلان هم که در این کنسرت اجرا کردم نیز قطعه‌ای بود که تصویری از کودکی را به یاد من آورد.
 
وي افزود: شاید نتوانسته باشم موتیف مردمی این آثار را درک کنم اما باید بگویم ظرافت خاصی در این نت‌ها وجود داشت که در اوج سختی‌اش بیانگر آینده بود. به طور حتم در آینده‌ای نزدیک  قطعه‌ای ازاین دو آهنگساز ایرانی را در يکي از کنسرت‌هايم اجرا خواهم کرد. قصدم اين است که در کنسرت ماه مارس در روسيه  قطعه‌ای از اردلان را اجرا کنم.
 
الکسی سرگونین نوازنده پیانو و آهنگساز روسی در سال 2008 از دانشگاه شوپن در رشته نوازندگی پیانو فارغ التحصیل شد. او هم اکنون دانشجوی کنسرواتوار مسکو در دانشکده‌های پیانو است. «آوانویسی پیانو» یکی از مهارت‌های او در عرصه نوازندگی است. این آهنگساز آثاری چون «رخروش قرن» اثر جان آدامز و «آیین بهار» اثر اگور استراوینسکی را در کارنامه کاری خود را دارد.
 
وی طی روزهای چهارم و پنجم جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار ایوان شمس قطعات سوناترهای فانتزی اثر فلیکس بلومنفیلد، سمفونی شماره 28 لاماژور اثر بتهون، سونات شماره یک علیرضا مشایخی، بیت اثر حمیدرضا اردلان و سونات های سل ماژور اثر شوبرت را برای علاقه مندان اجرا کرد.

انتهای پیام/اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار