وال استريت ژورنال: واکنش محتاطانه آمريکا و ايران درباره دورنمای دستيابی به توافق هسته ای

"وال استریت ژورنال" نوشت: آمریکا و ایران در آستانه مذاکرات بین المللی در وین درباره دورنمای دستیابی به توافقنامه نهایی که به شکلی دائمی برنامه هسته ای تهران را مهار کند محتاطانه واکنش نشان دادند.


این روزنامه آمریکایی در مقاله ای به قلم "جی سالومون" و "لارنس نورمن" نوشت: فرایند دیپلماسی در وین که قرار است شش ماه به طول انجامد بعد از توافقنامه موقت تاریخی ماه نوامبر بین تهران و قدرت های جهانی ، به جریان افتاد.

اما مقامات آمریکایی و ایرانی روز دوشنبه هشدار دادند نتیجه بخش بودن دور جدید دیپلماسی با هدف پایان دادن به آنچه غرب تهدید هسته ای ایران می داند بسیار دشوار خواهد بود.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا موضع مذاکراتی خودشان را به صورت کلی اعلام کرده و از تهران خواسته اند زیرساخت های هسته ای اش را به گونه ای به عقب بازگرداند تا صلح آمیز بودن اهداف آن تضمین شود.

مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند این امر احتمالا به معنای برچیدن یا از کارانداختن هزاران دستگاه سانتریفوژ ایران است که برای تولید سوخت هسته ای به کار گرفته می شود و همچنین شامل تعطیلی یا تبدیل کاربری تاسیسات هسته ای ایران خواهد شد.

مقامات بلندپایه ایران هم بارها گفته اند هیچ محدودیت جدی را در برنامه هسته ای شان نمی پذیرند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تردید دارد موفقیتی دیپلماتیک حاصل شود اگر چه رهبر ایران گفته است که همچنان از این فرایند دیپلماتیک حمایت می کند.

مقامات بلندپایه آمریکا که در گفتگوهای وین شرکت دارند پیش بینی های بهتری را ارائه کرده و صحبت های اوباما را تکرار کردند مبنی بر اینکه شانس دستیابی به موفقیت در این گفتگوها پنجاه درصد است.اما آنها همچنین اذعان کردند دلیلی برای تردید و بدبینی نیز وجود دارد.

یک دیپلمات بلندپایه آمریکا در وین گفت:"ما نمی دانیم آیا در پایان این شش ماه می توانیم به توافقنامه ای جامع دست یابیم یا خیر اما هدف ما دستیابی به چنین توافقی است. همانطور که اوباما گفته است و من کاملا با آن موافقم به همان اندازه که احتمال دستیابی به موفقیت وجود دارد احتمال شکست نیز هست."

قرار است گفتگوها در وین تا روز پنجشنبه ادامه یابد و ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان در آن مشارکت خواهند داشت. "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نماینده این کشور و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نمایندگی پنج به علاوه یک را برعهده خواهد داشت.

مقامات رسمی آمریکا و اروپا روز دوشنبه گفتند انتظار نمی رود پیشرفتی قابل توجه این هفته حاصل شود و این گفتگوها عمدتا بر نحوه پیشبرد این فرایند دیپلماتیک متمرکز خواهد بود.

مذاکره کنندگان در این نشست تعیین می کنند که دقیقا دو طرف باید چه مسائلی را حل و فصل کنند، توالی آنها به چه صورت باشد، مذاکره کنندگان بر اساس چه چارچوب زمانی و قالبی باهم ملاقات کنند و چه بخش هایی از این فرایند به نشست های سطح کارشناسی ایران و پنج بعلاوه یک واگذار شود.

این دیپلمات آمریکایی گفت:" ما اساسا جدول زمانی را برای این مذاکرات تعیین می کنیم."
با این حال به محض آنکه درباره مسائل مربوط به این فرایند صحبت شود، مجموعه ای از مسائل دشوار و حساس سیاسی در شرایطی مطرح می شود که دولت اوباما تحت فشار کنگره برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران قرار دارد. متحدان آمریکا در خاورمیانه به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی درباره تعامل با ایران بدبین هستند.

"وندی شرمن" مذاکره کننده ارشد هسته ای واشنگتن در هفته های اخیر اعلام کرده است آمریکا هیچ ضرورتی را برای وجود تاسیسات غنی سازی اورانیوم زیرزمینی یا رأکتور آب سنگین در اراک بر اساس توافقنامه نهایی مشاهده نمی کند. مقامات ایرانی اعلام کرده اند این تاسیسات باقی می مانند اما تاکید کردند احتمالا راه های فنی برای دستیابی به سازش وجود دارد.

"علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این ماه اعلام کرد می توان رأکتور اراک را به روش هایی به رأکتوری تبدیل کرد که میزان تولید پلوتونیوم درجه تسلیحاتی آن محدود شود. مقامات آمریکایی در وین از اظهارات صالحی به عنوان یک راه رو به جلوی دیپلماتیک استقبال کردند.


برچسب ها: ایران ، هسته ، نشست ، وین ، اوباما ، ظریف ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار