در شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا مطرح شد:

تحميل سالانه 33 ميليارد ريال هزينه ناشي از شكستگي گردن و استخوان ران به كشور

"شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا" با موضوع «تغذیه» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومي شبکه رادیویی سلامت، دکتر علیرضا بهفر مدیر شبکه رادیویی سلامت و دبیر شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا ضمن برشمردن اهداف و اولویت های این شورا گفت: شورای سیاستگذاری سلامت معاونت صدا  با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص تاثیر تغذيه در کاهش بیماری ها نقش مهمی در برنامه سازی رادیوها و بالابردن سطح سواد و سلامت جامعه ایفا می کند.

دكتر زهرا عبداللهي مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به نقش تغذيه در دورانهای مختلف در پيشگيری از "بيماريهای متابوليک" گفت: شواهد موجود حاکي از آن است که احتمال ابتلا به بيماريهاي مزمن دربزرگسالی از دوران کودکی و حتی جنينی تعيين می شود. قد و وزن مطلوب در هنگام تولد علاوه بر پيامدهاي فوري(کاهش ابتلا ومرگ ومير)، در دراز مدت نيز از خطر ابتلا به بيماريهاي مزمن مي کاهد. 

عبداللهی از فقر اقتصادی و فقر فرهنگی بعنوان دو عامل مهم در ایجاد "سوء تغذيه" نام برد و بیان کرد: فقر اقتصادی، مشکلات خانوادگی، بیکاری در خانواده، مشکلات رابطه مادر و کودک، بی سوادی و جهل فرهنگی و سواد تغذیه ای، عدم تغذيه كودك با شيرمادر  و يا قطع زود هنگام  آن، تاخير در شروع تغذيه تكميلي و نامناسب بودن غذا هاي كمكي، پرهیز های غذایی غلط در دوران بیماری کودک، ضعف برنامه های مراقبت کودک بخصوص پایش رشد، و محيط غير بهداشتي و آب آشاميدني ناسالم از جمله علل بروز سوءتغذيه است.

این متخصص علوم تغذيه و مدرس دانشگاه با بیان اینکه بیش از 40 بیماری در کودکان از عوارض چاقی به شمار می روند، افزود: بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 ،" مقاومت به انسولین"، افزایش چربی های خون، بیماریهای کبدی و استخوانی، پرفشاري خون، عوارض عصبی، اختلالات گوارشی، بیماریهای تنفسی نظیر آسم و چاقي بزرگسالي از جمله عوارض چاقی و اضافه وزن دوران کودکی است.

وی مصرف نمک در ایران را بیش از 2 برابر میزان مجاز دانست و گفت: بخش عمده ايي از نمک دریافتی مردم کشور ما در نتیجه مصرف غذاهای آماده و کنسروی و تنقلات شور مانند پفک، چیپس و ...است. همچنین کاهش مصرف نمک در حد 6-5 گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماریهای قلبی را 18 درصد و سکته مغزی را 24 درصد کاهش می دهد.

مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پرفشاری خون، "هايپر کلسترولمی" را از عوامل خطر بيماری های غير واگير در ايران برشمرد و اظهارکرد: مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده، مصرف چربي اضافي (مثلا" بصورت كره) هـمراه با غذا،  استفاده از نمك اضافي (نمكدان) در موقع صرف غذا، افراط در مصرف سس هاي چرب و شيريني هاي خامه ايي، فست فودها، مصرف چاي بلافاصله پس از غذا،  مصرف جوش شيرين در پخت نان و مصرف زياد نوشابه هاي گازدار، مصرف كم سبزي ها و ميوه ها، مصرف كم شير و لبنيات، مصرف كم حبوبات، مصرف نان سفيد، مصرف شير و ماست پرچرب از جمله عــادات و رفتارهاي غذايي نامناسب مردم است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار