گزارش رويترز درباره دومين روز مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهان

خبرگزاری رويترز در گزارشی از وين به قلم "فردريک دال" و "جاستينا پاولاک" نوشت:شش قدرت جهانی و ايران روز چهارشنبه در تلاش برای فائق آمدن بر شکافی عميق در انتظارات درباره اينکه توافقنامه نهايی بايد چه شکلی داشته باشد، دومين روز گفتگوها را در وين در خصوص برنامه هسته‌ای مورد مناقشه تهران آغاز کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ هدف از این دور مذاکرات که روز سه شنبه آغاز شد، تعیین دستور کاری جامع برای گفتگوهایی است که می‌تواند به موقع به توافقی درباره حوزه مجاز فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر شود و نگرانیهای غرب را برطرف کند.

دیپلمات‌های غربی اعلام کردند گفتگوهای روز سه‌شنبه، "سازنده" و "اساسی" بود ولی به توافقات فوری منجر نشد.

یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد:"تمرکز بر مشخصات و فرایند مذاکرات و جدول زمانی یک روند میان مدت تا بلند مدت بود». وی افزود: «ما انتظار نتایج فوری را نداریم".

روز چهارشنبه، نشستی صبحگاهی به ریاست "هلگا اشمید" دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا و "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران، با همراهی دیپلمات‌های ارشد شش قدرت-آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار شد.

مشخص نیست که آیا این گفتگوها روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت یا خیر.

شبکه تلویزیونی دولتی انگلیسی زبان پرس تی وی روز سه‌شنبه به نقل از عراقچی اعلام کرد برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران، بخشی از دستور کار مذاکرات نیست. این امر یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف در این گفتگوها را برجسته می‌کند.

شش قدرت هنوز درخواست‌های دقیق خود را تشریح نکرده‌اند ولی مقامات غربی تاکید کرده‌اند خواهان آن هستند که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به درجه خلوص پایین کاهش دهد، تحقیق و توسعه تاسیسات جدید را محدود کند و یک بخش قابل توجه از دستگاه‌های سانتریفوژ مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم را برچیند.

در جریان یک دهه گفتگو با قدرت‌های جهان، ایران اتهامات آنها را درباره تلاش برای دستیابی به قابلیت ساخت تسلیحات هسته‌ای رد کرده است.

در چارچوب توافقی نهایی، ایران انتظار دارد آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم‌های اقتصادی شدید را لغو کنند ولی دولت‌های غربی مراقب خواهند بود اهرم فشار خود را خیلی زود از دست ندهند.

در آستانه این گفتگوها، یک مقام بلندپایه آمریکایی اعلام کرد دستیابی به یک توافق، یک "فرایند پیچیده، دشوار و طولانی" خواهد بود.

این مقام گفت: "زمانی که مخاطرات اینقدر زیاد و جزئیات واقعا مهم است، باید زمان مورد نیاز را سپری کرد تا درباره اعتماد جامعه بین‌المللی به نتیجه، اطمینان حاصل شود".

وی افزود: "نمی‌توان در این شرایط، این کار را ظرف یک روز، یک هفته یا حتی یک ماه انجام داد".

شش قدرت امیدوار هستند تا اواخر ماه ژوئیه که توافق اولیه به دست‌ آمده در ماه نوامبر منقضی می‌شود، به توافقی دست یابند.

پرس تی وی در عین حال روز سه شنبه به نقل از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ابراز خوشبینی و اعلام کرد: "به علت این واقعیت ساده که ما هیچ گزینه دیگری نداریم، دستیابی به یک توافق، واقعا امکان‌پذیر است".


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار