در صورت ناکامی مذاکرات هسته ای در وین مثلث شکست های دیپلماتیک آمریکا تکمیل می شود

پایگاه اینترنتی "فیسکال تایمز" در مقاله ای از مذاکرات هسته ای ایران، مسئله بحران سوریه و فرآیند صلح اسرائیل- فلسطین به عنوان سه شکست دیپلماتیک برای ایالات متحده یاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ این پایگاه اینترنتی در مقاله ای به قلم" دیوید فرانسیس"  نوشته است اگر مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه نرسد این سومین شکست دیپلماتیک واشنگتن پس از بحران سوریه و مسئله صلح خاورمیانه خواهد بود.

 نویسنده این مقاله این سئوال را مطرح کرده است که  آیا ایالات متحده برتری خود را در مذاکرات از دست داده است؟  او می نویسد، طبق شرایط توافقنامه هسته ای موقت که سال گذشته   بین غرب و ایران  منعقد شد ، قرار شد تهران از طریق  مجموعی از عوامل، از جمله اجازه به ایران برای ادامه صادرات یک میلیون بشکه نفت در هر ماه، 7 میلیارد دلار از لغو تحریم ها بهره مند شود. هم اکنون تولید نفت خام ایران از 1.06 میلیون بشکه در ماه دسامبر در ماه ژانویه، به 1.32 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است .

 "مارک دی والاس" رئیس لابی صهیونیستی " اتحاد علیه ایران هسته ای (UANI)" ماه گذشته به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد " ثروت باد آورده ایران!!!" می تواند خیلی بیشتر از آنچه که در توافقنامه مجاز دانسته شده ، باشد. 

 او گفت: " کاخ سفید تخمین می زند ایران از کاهش تحریم ها  6تا 7میلیارد دلار دریافت می کند. ارزش واقعی کاهش تحریم ها بیش از 20 میلیارد دلار است. والاس گفت " اکنون، ما فکر می کنیم که فشار بسیار کمتری به ایران وارد خواهد شد  تا عملا در مورد برنامه هسته ای  خود مذاکره کند." 

"مارک والاس" رئیس لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته ای با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "این ارقام همچنین تردیدهایی را در مورد دقت برآوردهای دولت اوباما از کاهش تحریم ها ایجاد می کند.در این برآورد 6 یا 7 میلیارد دلاری، ده ها میلیارد دلاری که از افزایش فروش نفت عاید ایران می شود حساب نشده است."

وی افزود: " بیشتر و بیشتر مشخص می شود که توافق ژنو برای ایران ، در ازای امتیازات بسیار کم اهمیت تری که دررابطه با برنامه هسته ای خود داده ، کاهش بیشتری از تحریم ها را به ارمغان آورده است.

"کایتلین هیدن" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که او نگران این مسئله نیست، و این که "کل صادرات ایران در طی مدت شش ماه در حد متوسط خواهد بود." اما این انکار کاخ سفید با نگرانی های رو به رشد در جامعه دیپلماتیک مبنی بر این که توافق با ایران دوامی نخواهد داشت و به شکست خواهد انجامید مطابقت ندارد. کسانی که در مذاکرات روز گذشته در ژنو شرکت داشتند تلویحا اشاره کردند که مذاکرات در  سراشیبی قرار دارد. 

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا که گروه مذاکره کننده 1+5 را رهبری می کند، گفت "هیچ کس انتظار یک توافق نهایی در این دور از مذاکرات  را ندارد [اما] ما امیدواریم بتوانیم به پیشرفتی دست پیدا کنیم. "

اگر این مورد (‌برتری ایران در مذاکرات هسته ای)‌را یک شکست برای اوباما بدانیم ، پس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده در مشکل عمیقی گرفتار است،  زیرا  وضعیت مشابهی در مورد سوریه و اسرائیل هم رخ داد. 

بشار اسد در ازای حذف تهدید اقدام نظامی توسط ایالات متحده، در ماه سپتامبر  موافقت کرد سلاح های شیمیایی خود را از بین ببرد. آن چه مسئله را بدتر می سازد این است که  روسیه ، کشوری که به اسنودن پناه داد میانجی توافقنامه ای برای دور کردن ایالات متحده از سوریه  بود. دیپلمات های ایالات متحده و مجریان قانون این کشور نتوانستند پوتین را متقاعد کنند  اسنودن را تسلیم کند ، و پوتین با دادن پناهندگی  به این افشاگر ، ایالات متحده  را برآشفت. 

در ادامه این مقاله آمده است :  همچنین بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر مذاکره با فلسطینی ها اختلافات رو به رشدی وجود دارد. بارزترین نمونه از مناقشه اخیر در مورد اظهارنظر "جان کری" وزیر امور خارجه در مونیخ در اوایل ماه جاری بود. او  گفته بود اگر مذاکرات پیشرفتی نداشته باشد وجهه عمومی اسرائیل می تواند بدتر شود. این  سخنان انتقاد مقامات بلندپایه اسرائیلی، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، را به دنبال داشت. 

در حال حاضر، نگرانی  روز افزونی وجود دارد که ممکن است دیپلمات های آمریکایی در خصوص توافق با ایران هم در نهایت شکست بخورند و موجب خشم همه بشوند. روز سه شنبه تهران پا را در یک کفش کرد که حاضر نیست به عنوان بخشی از توافقنامه ، تاسیسات هسته ای خود را از بین ببرد. 

"جان بولتون" سفیر سابق امریکا در سازمان ملل ، که در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش  فعالییت کرده است، هشدار داد  این سه بحران می تواند جایگاه آمریکا را در جهان برای چند دهه تضعیف کند. 

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : بولتون در سرمقاله روز سه شنبه لس آنجلس تایمز نوشت "هر سه مانور دیپلماتیک اوباما برپایه  اشتباهات بنا شده است و تقریبا به طور قطع شکست خواهد خورد. و پس از آن  چه اتفاقی خواهد افتاد؟  شکست در  جبهه  به حد کافی بد است، اما شکست در هر سه طرف ویرانگر خواهد بود، اگر ما با این روند ادامه دهیم برای کشور تراژدی در پیش خواهد بود."

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار