فرانس پرس:ايران و 1+5 مرحله جديدی را برای حل مشکل هسته‌ای پشت سرگذاشتند

خبرگزاری فرانسه در گزارشي از وين نوشت ايران و قدرت های بزرگ پنجشنبه مرحله جديدی را به سمت حل و فصل قطعی مناقشه خود در خصوص برنامه هسته ای تهران با توافق درباره "چارچوب" گفتگوهای آينده که در عين حال طولانی و دشوار به نظر می رسد، پشت سرگذاشتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش امده است، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست سه روزه ای در وین اعلام کرد: کارهای زیادی هنوز باقی مانده است . این کار آسان نخواهد بود اما ما آغاز خوبی داشتم.
دیدار آینده برای 17 مارس در پایتخت اتریش پیش بینی شده است.

"اشتون" در اظهاراتی در جمع خبرنگاران به همراه "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران گفت:"ما سه روز بسیار سازنده داشتیم که در طول آن همه مسایلی را که باید به آن برای انعقاد توافقنامه قطعی و جامع پاسخ دهیم ، شناسایی کردیم."

"ظریف" نیز همین سخنان را به زبان خود بیان کرد و سپس  این دو مقام سالن را ترک کردند.

"اشتون" قرار است عصر پنجشنبه در بروکسل ریاست نشست فوق العاده ای را در خصوص اوکراین برعهده داشته باشد.

وی همچنین توضیح داد :"در وین گفتگو کنندگان یک جدول زمانی نشست ها را مشخص کردند که فعلا درخصوص چهار ماه آینده با چارچوبی برای ادامه گفتگوها است . کارشناسان فنی اوایل مارس با هم دیدار خواهند کرد."

24 نامبر گذشته ، ایران با قدرت های بزرگ درباره طرح اقدامی شش ماهه به توافق رسیدند که از 20 ژانویه به اجرا در آمد. در این طرح اقدام تعلیق برخی از فعالیت های هسته ای حساس ایران در برابر لغو بخشی از تحریم ها ی ایران پیش بینی شده است  .

گفتگو کنندگان اکنون این وظیفه حساس را برعهده دارند (که حداقل تا 20 ژوئیه )به توافق جامعی برسند که بدون کوچکترین تردیدی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند.

ظریف در صفحه فیس بوک خود تصریح کرد با اشتون "برای برگزاری چندین نشست در سطح اشتون و من  برپایه ای ماهانه بین اکنون و ( اوایل ماه) خرداد که 22 مه آغاز می شود توافق حاصل شده است."

وی اعلام کرد:" تا نشست آینده که 17 مارس برگزار می شود ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران عزیمت خواهد کرد."

موضوع این نشست بسیار مهم است : دستیابی به توافقی جامع که عادی سازی روابط بین المللی بین آمریکا و ایران را که از 35 سال به حال تعلیق آمده است امکان پذیر کند و همچنین در این بحبوحه گزینه نظامی را که غالبا اسرائیل و آمریکا از آن سخن می گوید دور سازد.

کارشناسان و دیپلمات ها احتمال انعقاد توافقنامه ای را در فاصله زمانی شش ماهه ناچیز می دانند اما این دوره احتمالا تا یک سال از زمان امضای طرح اقدام در نوامبر با اجماعی دوجانبه ، تمدید خواهد شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار