یونسی در کنگره حزب اراده ملت ایران:

امیدورایم همه احزاب بدور از افراط و تفریط در جهت حفظ اهداف اساسی کشور حرکت کنند

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام گفت: امیدواریم همه احزاب با درک سختی‌ها و موانع و به دور از افراط، تفریط و جزئی‌نگر در جهت حفظ اهداف اساسی کشور حرکت کنند تا اهداف اصلی انقلاب اسلامی و ملت آسیب نبیند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام در ششمین کنگره ملی حزب اراده ملت ایران با اشاره به آیه شریفه قرآن اظهار داشت: براساس این آیه خداوند بنا ندارد که خود سرنوشت مردم را مدیریت کند و یا تغییر دهد بلکه خداوند این اراده را به خود مردم تفویض کرده یعنی اراده خداوند تعلق گرفته به اینکه این اراده به مردم واگذار شود.

وی ادامه داد: مردم صاحب این اختیار و این اراده هستند و این حق و اختیار را دارند که سرنوشت خود را خود مدیریت کنند و آنچه که در سال 92 اتفاق افتاد نشانگر همین موضوع است که مردم خود سرنوشت خود را تغییر دادند.

حجت‌الاسلام یونسی تصریح کرد: احزاب و دسته‌جات نقش مقدماتی داشتند ولی اگر مردم نبودند هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد، این مردم بودند که آن شرایط سنگین و یاس‌آور را تغییر دادند، در آن شرایط جامعه به گونه‌ای افسرده بود که این افسردگی به جامعه نخبگان هم سرایت کرده بود و بسیاری از اندیشمندان، سیاستمداران و احزاب و گروه‌ها مایوس بودند ولی در نهایت همیشه ملت کاری می‌کند که فوق درک و اراده خواص است ولی ملت توانست ظرف مدت کمی آن فضای انسدادی را تغییر دهد.

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام ادامه داد: اینکه قرآن کریم بر مردم تاکید دارد و عنوان می‌کند اراده مردم می‌تواند سرنوشت را تغییر دهد به معنای این است که یک هویت مستقل از هویت‌های فردی وجود دارد، این هویت جمعی که قرآن تحت تعبیر قوم به آن اشاره می‌کند یعنی خارج از اراده اشخاص و افراد یک اراده دیگری وجود دارد که آن اراده جمعی است و آن راده جمعی است که سرنوشت جمع را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: هیچ زمانی فرد نمی‌تواند سرنوشت جمع را تغییر دهد اما این جمع و ملت است که می‌تواند سرنوشت خود را تغییر دهد که این موضوع در انقلاب‌‌ها و جریانات مختلف اجتماعی اراده تحقق پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام یونسی با طرح این سوال که چگونه می‌توان اراده شخص و هویت جمعی را جمع کرد پاسخ داد: این بحث یک بحث پیچیده جامعه‌شناسی است که در تخصص بنده نیست اما این موضوع به ما مربوط می‌شود که آیا وحدت ملی با تکثر و تنوع قومی و حزبی قابل جمع است؟ قابل تحقق است؟

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام ادامه داد: هستند بسیاری که هرگونه فعالیت حزبی و قومی را مغایر وحدت ملی و امنیت ملی می‌دانند و برای ادعاهای خود هم سعی می‌کنند نظرات فلسفی بیاورند و این موضوع را به نوعی به مردم دوستی و ایران دوستی ربط دهند و با طرح این سوالات که احزاب چه مشکلاتی را برای مردم به وجود آوردند و تا به حال چه مشکلاتی را حل کردند و با بیان اینکه تمام مشکلات ناشی از عملکرد احزاب است نوعی حزب‌ستیزی را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: این افراد عملکرد احزاب را بهترین دلیل برای نبود آنها می‌دانند و عین همین موضوع را در مورد سایر هویت‌های ملی مثل اقلیت‌های قومی، ملی، مذهبی به کار می‌برند و عنوان می‌کنند که از این هویت‌ها نام نبرید چراکه اسم بردن از اقوام را خطرناک می‌دانند و نوعا هم همین افراد عملکردشان ضد امنیت ملی است.

حجت‌الاسلام یونسی با طرح این سوال که آیا وحدت ملی با تکثر و تنوع امکان‌پذیر است یا نیست پاسخ داد: بدیهی است که در عمل هم تحقق پیدا کرده است، در همه دنیا این تنوعات و تکثرها وجود دارد و در عین حال وحدت ملی هم وجود دارد، نه در همه جای دنیا بلکه در ایران خودمان هم مکرر این امر تحقق پیدا کرده و انقلاب اسلامی عالی‌ترین نمونه آن است، انقلاب اسلامی وحدت در عین کثرت به بهترین وجه محقق شد، انقلاب اسلامی تمام تنوعات قومی، مذهبی و همه اقلیت‌ها، احزاب و گرایش‌‌ها با حفظ همان هویت‌های قومی، ملی و مذهبی خود در انقلاب اسلامی شرکت کردند و حضرت امام (ره) نیز مکرر آنها را مخاطب قرار می‌داد و از آنها حمایت می‌کرد و این مشارکت توانست وحدت ملی را در عالی‌ترین وجه خود با حفظ همه آن تکثرها و تنوع به نمایش بگذارد.

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام با بیان اینکه وجود اقلیت‌های قومی و مذهبی یک واقعیتی است که وجود دارد ضمن آنکه باید تاکید کرد که این واقعیت یک واقعیت خوبی است گفت: وحدتی می‌تواند معنادار و قدرتمند باشد که در عین تکثر به وجود آید چراکه بدون این تکثر وحدت بی‌معنی است.

وی تصریح کرد: جامع بودن یک جریان سیاسی یا اجتماعی این است که بتواند گرایش‌های مختلف را در خود جمع کند و اهداف مشترک را ترسیم و مدیریت کند.

حجت‌الاسلام یونسی در ادامه تصریح کرد: برخی از این هویت‌های اجتماعی، هویت‌های شکل‌یافته از گذشته است مانند هویت‌های قومی اما برخی دیگر را باید شکل داد مانند همین احزابی که وجود دارد، اینها هویت‌های جدیدی است، امروز بدون این هویت جدید نمی‌شود توسعه همه‌جانبه را عملی کرد، جامعه بدون این هویت‌های جدید حتما به استبداد و بن‌بست منتهی خواهد شد.

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام با بیان اینکه تعدد احزاب بستگی به شرایط دارد گفت: مهم این است که رقابت حزبی و سیاسی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم و یاد بگیریم چگونه با یکدیگر زندگی کنیم و مخالف خود را تحمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما دو جریان شناخته شده سیاسی وجود دارد که هریک از این دو جریان گروه‌های مختلفی را در خود جای داده است گفت: جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی همیشه بوده است و فعالیت این دو جریان حداقل به مشروطه می‌رسد و امکان حذف هریک از این دو امکان‌پذیر نیست، کسانی که آرزو می‌کنند یک جریان حذف شود چشم خود را بر حقیقت بسته‌اند و نمی‌توانند روز را ببیند.

حجت‌الاسلام یونسی با بیان اینکه اگر جریان اصلاح‌طلبی در مقاطعی با نجابت برای همراهی با انقلاب اسلامی و وحدت ملی کوتاه می‌آمد این نشات گرفته ذات اصلاح‌طلبی است گفت: سکوت دلیل بر حذف و نابودی نیست، لازم است هر دو جریان سیاسی حضور داشته باشند و با یکدیگر رقابت کنند، ارزش‌های ملی، دینی، سیاسی کشور در هریک از این دو جریان نهفته است.

مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام بابیان اینکه یک وقفه‌ای در حرکت سیاسی ملت در این 8 سال سیاه به وجود ‌آمد ادامه داد: پس از این 8 سال سیاه و انسداد سیاسی و اجتماعی ملت توانست بار دیگر شرایط را بشکند و رقابت سیاسی و اجتماعی آغاز شد و امیدواریم که با درک همه سختی‌ها و موانع و به دور از افراط و تفریط و جزئی‌نگری همه با حفظ اهداف اساسی کشور حرکت کنند تا اهداف اصلی انقلاب اسلامی و ملت آسیب نبیند.

وی در پایان اظهار داشت: امید است که این حزب نیز در این راه گام بردارد و سایر احزاب نیز مشابه همین حرکت را آغاز و فضای جامعه را مدیریت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دسته ، جات ، نقش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار