تخت‌روانچی در گفتگوی ویژه خبری:

هیچگاه اجازه نمی‌دهیم سایتی بسته شود/ هیچ مذاکره‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با طرف غربی نداریم/ مواد غنی شده از ایران خارج نخواهد شد + فیلم

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما هیچگاه اجازه نمی دهیم سایتی بسته شود و این را بسیار صریح و روشن گفتیم، فکر می کنیم طرف مقابل این را متوجه شده است همچنین صراحتا اعلام کردیم که مواد غنی شده از ایران خارج نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در بخش "گفتگوی ویژه" شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح مهمترین موضوعات مطرح در مورد مذاکرات هسته‌ای وین پرداخت.

تخت روانچی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه نحوه تعامل ایران با اردوگاه غرب به چه صورت خواهد بود گفت: یکی از حوزه‌های جدی دولت یازدهم سیاست خارجی بود زیرا رئیس جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی تاکید بسیار زیادی در وزارت امور خارجه و فعالیت‌های این وزارتخانه با سایر دول بودند.  
 
وی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه فعالیت‌های خود را نسبت به غرب دوچندان کرد ادامه داد: باید به سیاست خارجی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد، زیرا فضاهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران ساخته شده بودند مطلوب نبود. 

جمهوری اسلامی ایران بر تعامل سازنده با دنیا تاکید زیادی دارد
 
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر تعامل سازنده با دنیا تاکید زیادی دارد گفت: در ارتباط با آمریکا شرایط خاصی وجود دارد به گونه‌ای که این کشور باید از موضع برابر با ما صحبت کند و نباید در امور داخلی ایران دخالتی صورت گیرد، با آمریکا و رژیم صهیونیستی باید براساس اصول مشخصی با ایران رابطه برقرار کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی باید ملاک‌های جمهوری اسلامی ایران را مورد قبول خود قرار دهند خاطرنشان ساخت: مذاکرات هسته‌ای در راس فعالیت‌های وزارت امور خارجه قرار دارد به گونه‌ای که در گفتگو با ۱+۵ مباحث هسته‌ای را دنبال می‌کنیم.  
 
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به روابط دوجانبه و چندجانبه با سایر کشور‌ها اضافه کرد: جای همکاری بیشتر با کشورهای اروپایی وجود دارد.  
 
تخت روانچی با اشاره به سفر هیئت‌های اقتصادی به ایران اظهار داشت: پس از توافقنامه ژنو سایر کشور‌ها برای انجام کارهای تجاری به ایران سفر کردند به گونه‌ای که در این راستا فضای جدیدی ایجاد شده است.  
 
مذاکرات هسته‌ای انرژی زیادی را از دولت گرفته است، به گونه‌ای که تمرکز اصلیمان را بر روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته‌ایم

وی با بیان اینکه با کشورهای آمریکای لاتین رابطه خوبی داریم افزود: مذاکرات هسته‌ای انرژی زیادی را از دولت گرفته است، به گونه‌ای که تمرکز اصلیمان را بر روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته‌ایم.  
 
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه پس از فراغت به کشورهای آمریکای لاتین سفر کرده‌ایم، افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری رابطه خوبی با این کشور‌ها است.  
 
تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مذارکات دوجانبه با آمریکا در دستور کار است یا خیر گفت: مذاکره با آمریکا در دستور کار قرار ندارد به گونه‌ای که مذاکرات ایران با دولت آمریکا در چارچوب بحث‌های هسته‌ای صورت خواهد گرفت.  
 
وی با اشاره به گفته‌های وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه دستور عملی به غیر از موضوع هسته‌ای وجود ندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران نه مجاز است و نه درپی برقراری مسائل دوجانبه با آمریکا هستیم. 

آمریکا باید صداقت خود را بدون اتلاف وقت و زیاده خواهی نشان دهد
 
معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه افزود: آمریکا باید صداقت خود را بدون اتلاف وقت و زیاده خواهی نشان دهد.  
 
تخت روانچی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مهم‌ترین محورهای گام نهایی مذاکرات ایران و ۱+۵ چیست خاطرنشان ساخت: مبنای مذاکرات توافقنامه ژنو است، به گونه‌ای که براساس توافقنامه ژنو به ادامه فعالیت‌های خود خواهیم پرداخت.  
 
وی غنی سازی، محدوده غنی سازی، ظرفیت، آب سنگین اراک، لغو تحریم‌ها را از جمله محورهای گام نهایی دانست و گفت: پرونده ایران پس از دور نهایی باید عادی شود. 

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه افزود: در مذاکرات وین تاکید کردیم که چیزی را نه اضافه و نه کم در خصوص مذاکرات توافقنامه ژنو خواهیم کرد.  
 
تخت روانچی با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها ممکن است علاقه داشته باشند که متن توافقنامه ژنو را عوض کنند گفت: این امر امکانپذیر نیست.  
 
وی با اشاره به اینکه دستور کار وین کاملا مشخص است گفت: تمرکز جمهوری اسلامی ایران بر روی مسائل هسته‌ای است.  
 
قطعنامه‌های اعمال شده ظالمانه و ناعادلانه است

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه براساس توافقنامه ژنو باید به قطعنامه‌هایی که برعلیه ایران اعمال شده است پرداخته شود گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از این قطعنامه‌ها را قبول ندارد زیرا قطعنامه‌های اعمال شده ظالمانه و ناعادلانه است.  
 
تخت روانچی با اشاره به اینکه تمامی تحریم‌ها از دید مردم و دولت ایران مردود است افزود: کسی نمی‌تواند کلمات توافقنامه ژنو را جابجا کند.

ما خواستاریم که مذاکرات به پیش برود اما تحت هر شرایطی این کار را نخواهیم کرد

وی با اشاره به پیش بینی سخت بودن رسیدن به یک جمع بندی در دوره بعدی مذاکرات گفت: پیش بینی کار سختی است ما به عنوان دیپلمات باید خوش بینی کار را جلو ببریم و ما با جدیت و حسن نیت وارد مذاکرات شدیم و خواستاریم که مذاکرات به پیش برد اما تحت هر شرایطی این کار را نخواهیم کرد هم چنین صراحتا اعلام کردیم اگر طرف مقابل زیاده خواهی کند وموضوعاتی خارج از دستور کار و متن توافق نامه ژنو را مطرح کرده و به توافق نامه اضافه کند قطعا کار مشکل خواهد شد و ما نمی دانیم که آیا آن ها این قصد را دارند یا خیر؟ بنابراین نمی توان پیش بینی کرد در عرض این چند ماه به جمع بندی برسیم یا نه و اگر بخواهیم دور اول مذاکرات وین را ملاک قرار دهیم می بینیم که در دور اول در مجموع برداشتی که ما داشتیم برداشت منفی از طرف مقابل نبوده و همان طور که ما علاقه داشتیم این علاقه را نیز در طرف مقابل دیدیم که این خود یک جنبه مثبت بود.

برخوردهای ناشایست مقامات آمریکایی باعث شده توافق در طول پنج ماه آینده کمی مشکل شود
 
تخت روان چی ادامه داد: از طرفی دیگر نحوه عملکرد این رفتارها ما را ناامید می کند و اگر کسی مایل باشد کار به پیش برود قطعا زیاده خواهی‌های خود را مطرح نمی‌کند و ما با دو پدیده مواجه هستیم از یک طرف این که دیدیم در مذاکرات اخیر طرف مقابل جلو آمده واحساس می کنیم فضای نسبتا مثبتی در مذاکرات است از طرفی دیگر برخوردهای ناشایستی را از طرف مقامات آمریکایی شاهد هستیم که باعث می شود قضاوت در رابطه با این که طی پنج ماه آینده به توافق برسیم کمی مشکل شود.
 
معاون اروپایی وزارت امور خارجه کشور تصریح کرد: ما از طرف خودمان در پیشبرد مذاکرات مطمئنیم. هنگامی که مقام معظم رهبری فرمودند که من امیدی به مذاکرات ندارم اما به تفاهمات تعهداتمان پایبند هستیم و این به آن معنی است که ما از تعهداتمان عدول نخواهیم کرد و آن را اجرا کرده و با حسن نیت مذاکرات را ادامه خواهیم داد. هم چنین باید توجه داشت که به هیچ عنوان چشم بسته وارد مذاکرات نخواهیم شد و ما صرفا به قول هایی داده می شود اکتفا نمی‌کنیم و بسیار هوشیار هستیم و به جلو رفته و امیدواریم که طرف مقابل با همان حسن نیتی که وارد مذاکرات می شویم شود.
 
جنس موضوعاتی که در مذاکرات وجود دارد ساده نیست/ما خطوط قرمزی داریم هر چه قدر هم سخت باشد از آن عبور نمی کنیم

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر این که سختی مذاکرات آینده در چه چیزی است اظهار داشت: جنس موضوعاتی که در مذاکرات وجود دارد ساده نیست و ما شاید به یک نحوی در گام اول خیلی از این موضوعات داشتیم اما گام اول در یک دوره موقت شش ماهه بود ما در حال حاضر برای یک دوره طولانی تر به پای مذاکره رفتیم و آن را می خواهیم شروع کنیم هم چنین موضوعاتی وجود دارد که هم از دید ما بسیار مهم و حساس است هم از دید دیگر طرفین مذاکره کننده. ما خطوط قرمزی داریم هر چه قدر هم سخت باشد از آن عبور نکرده و به روشنی برای طرف مقابل بیان کردیم و ما هیچگاه اجازه نمی دهیم سایتی بسته شود و این را بسیار صریح و روشن گفتیم  فکر می کنیم طرف مقابل این را متوجه شده است هم چنین صراحتا اعلام کردیم که مواد غنی شده از ایران خارج نخواهد شد.
 
وی با اشاره به فشار غربی ها بر موضوع تحقیق و توسعه کشورمان از جمله توسعه نفت سانتریفیوژها تصریح کرد: این یکی از موضوعاتی است که ما در آن بسیار جدی هستیم و به هیچ عنوان در ارتباط با فناوری هسته ای کوتاه نخواهیم امد به دلیل این که بحث تولید مواد یک بحثی است که به آینده کشورمان مربوط می شود و ما نمی توانیم نسل آینده را از چیزی که حق آن هاست محروم کنیم براین اساس ما هیچ محدودیتی را قبول نکرده زیرا نه تنها برای نسل آینده است بلکه آینده کشورمان نیز به آن ربط دارد ما در زمینه مباحث پیشرفته کشورمان می شود به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد.

چه کسی می تواند جلوی یک دانشمند ایرانی را بگیرد تا کار تحقیقاتی اش را انجام ندهد
 
تخت روان چی گفت: آن ها خواستار محرومیت ما از غنی سازی 20 درصد در حالی که ما حاضربودیم یک تبادلی را انجام داده و خواستیم روسای جمهوری ترکیه و برزیل و رسیدن به یک تفاهم در این رابطه خواستیم تبادلی را انجام دهیم و 20 درصد را برای صفحه سوخت طبقاتی ایران از آن ها بگیریم که آن ها این کار را انجام نداده و یک سری قطع نامه های تحریمی را علیه کشورمان روانه کردند که این موضوع باعث شد دانشمندان هسته ای کشورمان تلاش خود و رسیدند به جایی که غنی سازی 20 درصد را انجام داده و به صفحه سوخت رسیدند و از این نظر ما خودکفا شدیم بنابراین چه کسی می تواند جلوی یک دانشمند ایرانی را بگیرد تا کار تحقیقاتی اش را انجام ندهد.

نیم ساعت پس از توافق ژنو در سایت کاخ سفید متنی را انتشار دادند که غنی سازی از متن توافق حذف شده بود
 
معاون اروپایی وزارت امور خارجه کشور با اشاره به منتشر شدن روایت هایی نادرست از سوی آمریکا در رابطه با توافق نامه ژنوو برای این که در گام نهایی ما با چنین بیانیه هایی روبه رو نشویم چه کار باید کرد اظهار داشت: نوع عملکرد طرف مقابل به ما درس می دهد و ما باید کاملا هوشیار باشیم و در ارتباط با توافق ژنو به نظر من آن ها یک بداخلاقی کردند ساعت 5 صبح به وقت ژنو توافق نامه ژنو نهایی شد. وزیر امور خارجه کشورمان خواستار این شدند تا این متن توافق نامه به سرعت ترجمه شود و در اختیار رسانه ها قرار گیرد این نشان می دهد ما چیزی را برای پنهان کردن نداشته و نداریم اما طرف مقابل از جمله آمریکا پس از این که توافق نامه 5 صبح نهایی شد نیم ساعت پس از آن در سایت کاخ سفید متنی را انتشار دادند و "فکت شیت" و در آن مطالبی را که در توافق ژنو بود با نوع کلماتی که مورد توجه شان بود آن را اعلام کردند و بعضی از مباحث توافق نامه ژنو را مانند بحث غنی سازی را حذف کردند در حالی که در توافق نامه ژنو در دو قسمت به آن اشاره شده است یکی در قسمت مقدماتی و دیگری در گام آخر.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: پس از گذشت یک هفته روزنامه معروف آمریکایی به نام واشنگتن پست اعلام کرد که روش اتخاذ شده از سوی کاخ سفید کار درستی نبوده حذف کردن بخشی از توافق نامه ژنو عملکرد بسیار منفی است براین اساس ما هوشیار هستیم تا جلوی چنین سواستفاده هایی را بگیریم و تا قسمتی اختیارات در دستمان وجود دارد زیرا آن ها می توانند هر چیزی را مطرح کنند اما واقعیت این است که ملاک ما آن چیزی است که تفاهم شده است. 

تخت روانچی افزود: اعضای ان پی تی اتعداد زیادی از کشورهات هستند بعضی از این کشور‌ها غنی سازی را در داخل کشورشان در حال حاضر انجام می‌دهند اما برخی دیگر این غنی سازی را ندارند. اعضای ان پی تی دو دسته هستند کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند که ۵ کشور تلقی می‌شوند و کشورهایی که مثل کشور ما سلاح هسته‌ای ندارند و مثل خیلی از کشورهای دیگر اما عضو ان پی تی هستند. 
 
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: بعد از اینکه گام نهایی به اتمام رسید و همه تحریم‌ها لغو شد و بحث ما از شورای امنیت بیرون آمد، پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده عادی می‌شود مثل بقیه کشور‌ها همچون ژاپن که غنی سازی دارد اما پرونده‌اش روند عادی را طی می‌کند. توسط آژانس نظارت می‌شود.  
 
تا قبل از سال ۲۰۰۶ پرونده‌مان عادی بود

وی اظهار داشت: ما نیز قبل از سال ۲۰۰۶ پرونده‌مان عادی بود یعنی با پرونده ما به صورت عادی برخورد می‌شد، البته در اواخر آن سال آژانس یکسری قطعنامه‌هایی متاسفانه علیه ما تصویب کرد اما موضوع نهایتا در آژانس داشت دنبال می‌شد که به دلیل فشارهایی و همچنین یکسری کارهای غیر ضروری این پرونده را به نیویورک فرستادند و تحت نظارت شورای امنیت قرار گرفت.  
 
تخت روانچی افزود: زمانی که پرونده از این روند خارج شود، پرونده ما همچون یک پرونده عادی مثل بقیه اعضای ان پی تی و در چارچوب مقرراتی که ما با آژانس داریم می‌شود.  
 
ما ملاکمان ان پی تی خواهد بود و برآن اساس کار‌هایمان را جلو می‌بریم

معاون وزیر خارجه افزود: براساس آن توافق پادمانی که با آژانس داریم و براساس مقررات ان پی تی ناظرین می‌آیند و نظارت می‌کنند، ما ملاکمان ان پی تی خواهد بود و برآن اساس کار‌هایمان را جلو می‌بریم، غنی سازی را در ایران خواهیم داشت، هیچ محدودیتی را بعد از پایان آن دوره نخواهیم پذیرفت.  
 
وی تاکید کرد: در چارچوب مقررات آژانس و نظارت‌هایی که خواهد بود دست ما باز خواهد بود برای هرگونه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای، بحث تحقیق و توسعه، بحث غنی سازی در داخل ایران و هر نوع فعالیتی که ما در چارچوب ان پی تی برای مصارف صلح آمیز خواهیم داشت، کاملا برای ما انجام شدنی خواهد بود.  
 
تخت روانچی در رابطه با ارزیابی ایران در برخورد با صداقت غرب اظهار داشت: همانطور که شما می‌دانید یک کمیته‌ای در وزارت خارجه است، این کمیته جلسات منظمی با حضور مدیرکل وزارت خارجه دارد. ریاست این کمیته به عهده آقای بعیدی‌نژاد است که جلسات کار‌شناسی ما را در خارج از کشور نیز وی مدیریت می‌کند. با عضویت افرادی از ارگانهای ذیربط و این کمیته به طور منظم جلسه دارد، نظارت می‌کند تا ببیند که طرف مقابل کارش را به درستی انجام می‌دهد یا خیر که اتفاقا ما خیلی دقیق این مسئله را دنبال می‌کنیم و اگر به موردی بخوریم که در طرف مقابل کاستی مشاهده کنیم، حتما با خانم اشتون و طرف مقابل مطرح می‌کنیم، تا به حال ما موضوع جدی که بخواهد توافق را به مخاطره بیندازد، ندیدیم.  
 
وی در ادامه افزود: در ارتباط با تعهدات خودمان گزارشات اخیر آژانس نشان می‌دهد که ایران کاملا به تعهداتش پایبند بوده و تا به حال خوشبختانه توافق گام اول در ارتباط با توافقنامه ژنو به آرامی در حال انجام است و با مشکل خیلی پیچیده‌ای روبرو نشده‌ایم.  
 
یک زمان اولیه یعنی ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برای سفر کاترین اشتون تعیین شده ولی ما منتظریم که از دفتر وی به طور قطعی این تاریخ مورد تائید مجدد قرار گیرد

وی درباره سفر آتی کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اظهار داشت: یک زمان اولیه یعنی ۱۹ و ۲۰ اسفندماه برای این سفر تعیین شده ولی ما منتظریم که از دفتر وی به طور قطعی این تاریخ مورد تائید مجدد قرار گیرد، اما قطعا قبل از دور بعدی مذاکرات وین که ۲۶ اسفند است، اشتون به ایران سفر خواهد کرد، اما نکته مهم آنکه وی از طرف کشورهای ۱+۵ به ایران سفر نخواهد کرد. اشتون از طرف اتحادیه اروپا و به عنوان مسئول این اتحادیه به ایران سفر می‌کند و طبیعتا موضوع هسته‌ای یکی از موضوعات مهمی خواهد بود که در سفر وی مطرح خواهد شد.  
 
تخت روانچی افزود: ما فکر می‌کنیم این سفر یک حرکت مهمی خواهد بود و شروع یک حرکت جدید بین ایران و مجموعه اروپایی خواهد بود. مقدمات سفر فراهم شده و طی تماس‌هایی که با دوستانمان در بروکسل داشتیم فقط منتظر هستیم که تاریخ دقیق از طرف دفتر اشتون به ما اعلام شود.  
 
معاون وزیر امور خارجه در خصوص تحولات اوکراین اظهار داشت: اوکراین در حوزه یک معاونت دیگر وزارت خارجه است و حوزه بنده نیست، اینکه اوکراین در اروپا واقع شده یا خیر یک بحث است اما یک بحث دیگر اینکه در تقسیم بندی که ما در وزارت خارجه انجام دادیم، اوکراین در حوزه معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه قرار نمی‌گیرد، اما در آمریکای لاتین الان یک مقداری سر و صدا در ونزولا وجود داد اما کلا حوزه آمریکا و اروپا که حوزه بنده است به دلیل اینکه بنده درگیر مسئله هسته‌ای هستم که خوب الان می‌بینیم در حوزه اروپا فعالیت و رفت و آمدهای بسیار زیادی داریم یعنی واقعا دوستان ما در حوزه اروپا بسیار سرشان شلوغ است.  
 
تخت روانچی افزود: شما هیئت‌های مختلفی دارید که در سطوح مختلف سیاسی می‌آیند پارلمانی و اقتصادی که هرکدام از کارهای این‌ها وقت گیر است، همچنین از ایران سفرهایی به کشورهای اروپایی در حال انجام است و از سوی دیگر مقامات اسبق اروپایی به ایران می‌آیند که خود این سفر‌ها نشان دهنده اهمیت ایران است.   نشان دهنده این است که بعد از انتخابات شکوه‌مندی که مردم آفریدند و حدود ۷۰ درصد در این انتخابات شرکت کردند، بیانگر توجه و نگاه دنیا به ایران است، به اینکه آن‌ها این مسائل را به طور دقیق دنبال می‌کنند.  
 
معاون وزیر خارجه در پایان گفت: مقداری سرمان شلوغ است، اما کاری است که باید آن را دنبال کنیم حتی وقتی خودم درگیرم همکارانمان بیشتر وقت می‌گذارند در این حوزه‌ها و آن‌ها کار‌ها را ریز‌تر دنبال می‌کنند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
سجاد
۰۸:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
آفرین بر شما مردان بزرگ ایران زمین که از حق حقوق این سرزمین دفاع می کنید کار بزرگی درپیش رودارید کاری کنید که آیندگان از شما به نیکی یاد کنند .
آخرین اخبار