معاون وزیر نیرو:

500 مگاوات نیروگاه تجدید‌‌پذیر تا پایان سال 93 وارد مدار می‌شود/ "وزارت نیرو" پیگیر اصلاح قیمت‌ها

معاون وزیر نیرو از وارد مدار شدن 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی تا پایان سال 93 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس مفاد بند 19 قانون بودجه 92 که در بودجه 93 مورد تأیید قرار گرفته است وزارت نیرو باید معادل 12 هزار میلیارد تومان در زمینه افزایش راندمان نیروگاه‌ها ، کاهش تلفات و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر اعم از بادی و خورشیدی سرمایه گذاری کند.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی در خصوص احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر و افزایش راندمان نیروگاهی قرار داد امضاء شده است افزود: شرکت توزیع برق نیز در زمینه فرهنگ سازی استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی در روی  بام تعدادی  از مساجد، مکان‌های عمومی و مدارس صورت داده است.
 
فلاحتیان اظهار داشت: با تسهیلاتی که در بودجه سال 93 در نظر گرفته شده است امیدواریم که گام‌های مؤثری در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بر روی بام منازل برداریم که به همین منظور الزامات و ساز و کارهای لازم نیز در نظر گرفته شده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که در طی 6 ماه اخیر چه اقداماتی در خصوص توسعه ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر برداشته است گفت : تاکنون قرارداد احداث 500 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی توسط بخش خصوصی به امضاء رسیده است که امیدواریم تا پایان سال 93 به بهره‌برداری برسد.
 
وی تصریح کرد:‌پرداخت تسهیلات به ساخت این نیروگاه‌ها با اولویت نیروگاه‌های بادی صورت خواهد گرفت.
 
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه بازگشت سرمایه در احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر و مقیاس کوچک ریسگ چندنی ندارد افزود: در حالی که قیمت برق برای هر کیلووات 43تومان در نظر گرفته شده است برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های تجدید‌پذیر به قیمت 443 تومان خریداری می‌شود.
 
فلاحتیان اظهار داشت: وزارت نیرو به دنبال تنوع بخشی به سبد برق تولیدی کشور است افزود: در حال حاضر 95 درصد سوخت نیروگاه های کشور از طریق گاز، مازود و گازوئیل است افزود:‌ بر اساس راهبردهای جدید به دنبال تولید برق از طریق نیروگاه های بادی و خورشیدی هستیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر افزایش قیمت برق در سال آینده نیز گفت:‌ افزایش قیمت قطعی برق منوط به تصمیم قطعی هیئت دولت است و هنوز در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.
 
فلاحتیان ادامه داد: ‌وزارت نیرو پیگیر اصلا ح قیمت بر ق می باشد چرا که در حال حاضر قیمت هر تولید هر کیلووات بدون در نظر گرفتن قیمت سوخت 68 تومان می‌باشد این در حالی است که وزارت نیرو به إزای هر کیلووات برق تولیدی 26 تومان دریافت می‌کند .
 
فلاحتیان خاطرنشان کرد: برای بهبود بازار و فضای کسب و کار قیمت برق باید به گونه ای تعیین شود تا سرمایه گذار میل به سرمایه گذاری در این بازار را داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: نیروگاه ، بادی ، خورشیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار