بجنورد/

آیینه خانه مفخم یکی از ماندگار ترین بنای تاریخی در خراسان شمالی

این بنا از آثار منحصر به فرد عصر ناصری در شمال خراسان است ، که در گذشته داخل باغ بزرگی قرار داشته و همراه با ابنیه دیگر از جمله عمارت مفخم , دروازه ورودی حوض خانه , باغ فواره و کلاه فرنگی تشکیل دارالحکومه مفخم را می داده که عمارت کلاه فرنگی بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داده تخریب شده و هم اکنون تنها آیینه خانه و عمارت مفخم به جای مانده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، 

بنای آیینه خانه که محل کنونی اداره میراث فرهنگی و موزه مردم شناسی بجنورد می باشد , در سال ۱۳۷۶ خریداری و پس از مرمت در مهر ماه ۱۳۷۹ بهره برداری و به شماره ۳۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .بانی این اثر یارمحمدخان سهام الدوله بجنوردی معروف به سردار مفخم و معمار آن احتمالاً ممتحن الملک شقاقی بوده که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به دستور ناصرالدین شاه جهت گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه اعزام وپس از رجعت به کار احداث کاخ های بزرگان گمارده شد.

تالار آئینه

آیینه به معنای شکل و دیوار و نیز یکی از نیروهای تشکیل دهنده انسان است . خانه در کتاب های مقدس ادیان مختلف از جمله اوستا , کتاب مقدس زردشتیان فراوان به کار رفته . این واژه قبل از اسلام و نیز در دوره هخامنشیان کاربرد فراوانی داشته است و اما آنچه اطلاق نام آیینه خانه را بر این بنا موجب گشته , وجود تالاری با تزئینات آیینه کاری در طبقه فوقانی است که به عنوان فضای اداری و دیوانی جهت ملاقات های رسمی سردار مفخم (حاکم بجنورد) و برپایی مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال مطرح قاجار مورد استفاده قرار می گرفته . از نکات قابل توجه این تالار , وجود تصاویر ۱۳۴ تن از شخصیت های برجسته عصر صفوی تا دوره قاجار و همچنین سران حکومتی کشور های همجوار است , که شاخص ترین آنها شاه طهماسب , شاه عباس , آغا محمد خان , فتحعلی شاه وکریم خان زندمی باشد , که در قسمت گیلویی (زیر سقف) نصب شده و خود مروری است بر تاریخچه فعالیت های سیاسی انجام شده در این بنا . در تزیین تالار از ۱۷ طرح مختلف استفاده شده که شامل نقش چلچراغ , مقرنس , نمای بیرون عمارت , نقوش استیلیزه گیاهی , هندسی و …می باشند/س

برچسب ها: عمارت ، مفخم ، میراث ، ماندگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.