معاون امور هنری در دیدار با عاشیق رسول قربانی نوید داد

تولد 80 سالگی "عاشیق رسول" در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد آیین نکوداشت "عاشیق رسول قربانی"، هم‌زمان با تولد 80 سالگی این هنرمند، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی پس از مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی مقامی فجر آذربایجان که روز سه‌شنبه 6 اسفندماه در تبریز برگزار شد، با عاشیق رسول قربانی دیدار کرد. در این دیدار سیدعباس سجادی، مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی، خسرو سرتیپی، دبیر اجرایی جشنواره و اکبر آرمند، معاون فرهنگی هنری اداره کل ارشاد اسلامی تبریز حضور داشتند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد، در این دیدار گفت: «با توجه به سالروز تولد 80 سالگی عاشیق رسول در تابستان سال آینده، زمان مناسبی است تا با برپایی مراسمی از او قدردانی شود.»

او ادامه داد: «با عاشیق رسول تمام دنیا را گشته‌ایم و اگر چه او پایین صحنه و پیش از کنسرت‌هایش صحبت نمی‌کند اما روی صحنه قیامت به پا می‌کند.»

مرادخانی پیشنهاد داد دفتر موسیقی زمینه‌ای را فراهم کند تا تورهایی در حوزه فرهنگی برگزار شوند و بزرگان موسیقی نواحی کشورمان در کشورهای مختلف روی صحنه بروند.

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی نیز گفت: «وجود هنرمندانی همچون عاشیق رسول افتخار زمانه است و باید قدردان این هنرمندان بزرگ باشیم.»

خسرو سرتیپی، دبیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی مقامی فجر آذربایجان نیز در این دیدار با بیان این‌که امتیاز این استاد بزرگ این است که همچون عاشیق‌های کهن سرزمین خود، هم شعر می‌گوید، هم می‌خواند و هم می‌نوازد، گفت: «به مناسبت 75 سالگی عاشیق رسول بزرگداشتی برای او برگزار شد که بیش از 2500 نفر در این مراسم حضور یافتند و این استقبال کم‌نظیر موجب شد برنامه از سالن به فضای باز منتقل شود و تمامی خیابان‌های اطراف نیز بسته شود.»

در ادامه این دیدار عاشیق رسول قربانی خطاب به معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: «حضور شما در این‌جا برای من مانند عید است و در خواب نیز نمی‌دیدم امروز که معاون وزیر هستید به من سر بزنید.»
همچنین عاشیق رسول با نواختن ساز، شعری را برای جمع اجرا کرد و در بخش از آن به صورت بداهه این مضمون را خواند که "آقای مرادخانی، امیدوارم چشمانی که چون شما به دنیا نگاه می‌کند همیشه شاد باشد."

عاشیق رسول قربانی، شاعر، خواننده و نوازنده ساز قوپوز است. او در سال 1314 در روستای عباس‌آباد از توابع بخش «تیکه‌داش» در شهرستان بستان‌آباد به دنیا آمد.

عاشیق رسول فعالیت در عرصه موسیقی عاشیقی را از سال 1330 در نزد استادان موسیقی عاشیقی آغاز کرد و از سال 1343 در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت. عاشیق رسول از سال 1364 در جشنواره‌های مختلف موسیقی محلی داخلی حضور یافته و همچنین در فستيوال‌هاي خارجي در بيش از 15 كشور جهان (فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چين، چك، اسلواكي، اتريش، استراليا، جمهوري آذربايجان (باكو)، مجارستان، يوگسلاوي، تركيه و...) روی صحنه رفته است.

بارها از عاشیق رسول در جشنواره موسيقي فجر به عنوان هنرمند برجسته موسيقي عاشيقلار تجليل شده و در سال 1383 آیين نكوداشتي به منظور پاسداشت يك عمر فعاليت هنری اين استاد شاخص برگزار شد. همچنین نشان تبریز نیز به این هنرمند برجسته اعطا شده است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.