چیت‌چیان در سومين سمپوزيوم بين‌المللي ايران 1404:

هزينه‌هاي توليد انرژي در ايران بالا، بهره‌وري پايين و قابليت رقابت بسيار پايين است

وزير نيرو با بيان اينکه شدت مصرف انرژي در ايران زياد است، گفت: هزينه‌هاي توليد انرژي در ايران بالا، بهره‌وري پايين و قابليت رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز بسيار پايين است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران حميد چيت‌چيان وزیر نیرو در سومين سمپوزيوم بين‌المللي ايران 1404 گفت:  انحراف قيمت‌ها از نرخ‌هاي واقعي موجب شده است شفافيت مالي ميان بنگاه‌هايي که در زنجيره انرژي در بخش نفت، گاز و برق قرار دارد ، نباشد.

وي افزود: نيروگاه‌ها از وزارت نفت، سوخت دريافت مي‌کنند، پول آن را به وزارت نفت نمي‌دهند‌، نيروگاهها برق را به مردم مي‌فروشند ، پول را دريافت نمي‌کند بلکه پول به خزانه کشور واريز مي‌شود و خزانه بخشي را به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌دهد و بخش ديگر به حسابي مجتمع در حساب توانير واريز مي‌شود که توانيز قادر به ارزيابي فعاليت نيروگاهها نيست.

وي افزود : بنا بر اين بخشي از پول به اين نيروگاه و بخشي به نيروگاه ديگر مي‌رسد.

وزير نيرو ادامه داد : سال 1389 با  اجرايي شدن مرحله اول هدفمندي يارانه‌ها بهبودي را در شاخص‌هاي مصرف انرژي داشتيم اما در ادامه کار با زيرپا گذاشتن قانون هدفمندي يارانه ، شاخص‌هاي مصرف انرژي به قبل برگشت و بدتر شد.

چيت‌چيان با اشاره به اينکه معتقد به افزايش يکباره قيمت حامل‌هاي انرژي نيستيم، گفت: تا زماني که قيمت‌هاي انرژي کم و بيش متناسب با نرخ تورم اصلاح  و تعديل نشود ، هيچگاه قادر به ساماندهي و کارآمد کردن صنعت و اقتصاد برق نخواهيم بود.

وي گفت: کاري را که آغاز کرديم جداسازي شرکتهاي برق بود و هر کدام از شرکت‌هاي توليد، توزيع و انتقال را زير نظر يک شرکت مادر قرار داديم. 

وزير نيرو افزود: هم اکنون در بخش برق پنجاه و نيم درصد از توليد با بخش خصوصي و در بخش توزيع نيز 60 درصد سهام متعلق به بخش خصوصي و 40 درصد متعلق به دولت است که سال آينده سهم دولت در بخش توزيع برق به 20 درصد کاهش مي‌يابد.

وزير نيرو گفت : در سال 90 به ازاي هر نفر ايراني در داخل کشور  یک و 93 صدم تن معادل نفت خام انرژي مصرف مي ‌شد که 5 برابر هند و پاکستان ، دو برابر چين و ترکيه ‌و 68 صدم بيشتر از متوسط مصرف سرانه انرژي در جهان است.

چيت‌چيان افزود : سطح رفاه و برخورداري مردم جامعه نشان مي‌دهد اين ميزان مصرف انرژي بسيار بالاست و به طور نمونه با توجه به سطح بالاي رفاه اجتماعي و توسعه صنعتي در کره جنوبي و ژاپن مصرف سرانه انرژي آنها 26 صدم درصد از ايران بيشتر است.

وي اضافه کرد: در سال 90 شاخص شدت مصرف انرژي در ايران 619 و نيم تن معادل نفت خام بر ميليون دلار بود که 9 برابر ژاپن و نروژ ، 7 برابر کشورهاي نوظهور و در حال توسعه OECD ، 5 برابر ترکيه ، 3 برابر عربستان و 4 برابر متوسط شاخص شدت مصرف انرژي دنياست و نابساماني ملي در بخش انرژي داريم. 

چيت چيان گفت:‌ هزينه‌هاي توليد انرژي در ايران بالا، بهره‌وري پايين و قابليت رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز بسيار پايين است که اگر بگوييم فقدان راهبردها، دانش،‌ فناوري و سرمايه موجب آن شده است ، درست نيست زيرا به هر کدام از اينها دسترسي خوب داريم.

وي افزود : شايد يک دليل آ‌ن دسترسي فراوان به منابع بوده که موجب شده است از منابع خدادادي بي حد و حصر استفاده کنيم اما صرف منابع فراوان موجب نابساماني در مصرف انرژي نمي شود زيرا کشوري مانند بلژيک نيز از منابع فراوان برخوردار ، اما مصرف آن بهينه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار