علی‌محمدزاده:

استراتژی‌ تهاجمی غرب در مهندسی جمعیت کشورهای مسلمان توهم نیست

این استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت گفت: استراتژی‌های تهاجمی غرب در کنترل و مهندسی جمعیت کشورهای جهان سوم و مسلمان به ویژه ایران توهم و افسانه نیست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "خلیل علی‌محمدزاده" عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال، در همایش "کاهش جمعیت، ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین" که در تالار فرهنگی نور مشهد برگزار شد، گفت: برنامه تنظیم خانواده مدلی فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی است که با پوشش سلامت مادر و کودک، تغییر در سبک زندگی را به دنبال دارد.

وی در این همایش که به همت جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد برگزار شده بود، با اشاره به این نکته که طی دو دهه اخیر به برنامه تنظیم خانواده به عنوان ابزاری برای سیاست‌های کاهش جمعیت پرداخته شده است، اظهار داشت: متأسفانه عملکرد این برنامه در دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده نه تنها به درستی رصد نشده بلکه مورد تحلیل و اقدامات اصلاحی هم قرار نگرفته است.

این استاد مدیریت استراتژیک در نظام سلامت تصریح کرد: برنامه تنظیم خانواده دارای اندک‌های واجبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و در عین حال دارای بسیارهای کم اهمیتی نیز می‌باشد که باید در بررسی‌ها و بازنگری‌ها محدود و یا حذف شود.

علی‌محمدزاده شدت نرخ باروری کل در ایران که در سال 68 حدود 6/4 فرزند و هم‌اکنون کمتر از 1/78 فرزند است را بیش از 3 برابر ذکر کرد و گفت: مرگ و میر مادران باردار در سال آغاز رسمی دومین مرحله کنترل جمعیت در ایران از 90 الی 120 به 26 در ی‌کصدهزار تولد زنده رسیده است.

وی ادامه داد: ایران با پوشش بیش از 75 درصدی برنامه‌های تنظیم خانواده، رتبه 8 مرگ و میر مادر باردار، رتبه 13 مرگ و میر کودکان زیر 1 سال و رتبه 11 مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در منطقه مدیترانه شرقی را دارا است.

این استاد دانشگاه به نقل قول یکی از مسئولان اداره سلامت مادران در میانه دهه 80 اشاره کرد و گفت: در مصاحبه با رسانه‌ها گفته شده بود که کاری که ایران در زمینه کاهش رشد جمعیت کشور طی یک الی دو دهه انجام داده، هیچ کشور پیشرفته‌ای حتی در طول 50 تا 100 سال هم نمی‌توانست انجام دهد و این یعنی اینکه انقلابی دیگر در ایران رخ داده است!

علی‌محمدزاده افزود: "ابرشتات" محقق انستیتوی آمریکایی انترپرایز که در زمینه نرخ باروری کل ایران پژوهش کرده، در سال 2012 در مجله تایمز نوشت: طی 30 سال اخیر میزان باروری کل در دنیا 33 درصد و در جهان اسلام 44 درصد کاهش یافته اما در ایران این کاهش 70 درصدی بسیار حیرت آور است.

وی اضافه کرد: ابرشتات در همین مقاله ذکر می‌کند که با وجود هشدارهای سازمان ملل و سناریوهایی که برای آینده ایران توسط این سازمان پیش‌بینی شده، باعث تعجب است که چرا این کشور تهدیدها را جدی نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در طول تاریخ بشریت، هیچ کشوری طی دو دهه به این میزان شدت کاهش جمعیت را تجربه نکرده است، گفت: در بین 26 کشور منطقه در رتبه فرزندآوری بیست و پنجم و در کاهش رشد جمعیت رتبه بیست و دوم را داریم.

علی‌محمدزاده اظهار داشت: هدف برنامه تنظیم خانواده ایران در شاخص درصد رشد جمعیت 2/3 بود که در سال 73 حاصل شد و در شاخص نرخ باروری کل نیز تعداد 4 فرزند مد نظر بود که آن هم در سال 71 محقق شد و در سال 79  نیز نرخ باروری کل به 2/1 فرزند رسید که از اینجا به بعد، ورود در منطقه خطر بود چراکه به زیر حد جایگزینی سقوط کردیم و این روند یعنی حرکت به سمت انقراض نسلی.

وی تصریح کرد: برنامه تنظیم خانواده در همه کشورها با تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک پیش می‌رود و با تحلیل محیطی مرتبأ معضلات حال و آینده آن سنجیده می‌شود؛ در صورتی که در کشور ما حتی اطلاعات حاصل از عملکرد آن نیز به جز در بخش دولتی، به درستی جمع آوری نمی‌شود، حالا مدیریت استراتژیک آن بماند.

این استاد دانشگاه افزود: در ارزیابی اجرا نیز با توجه به اینکه عملکرد واقعی از هدف‌گذاری‌ها عبور کرده، بنابراین هیچ اقدام اصلاحی لحاظ نشده است.

علی‌محمدزاده با بیان اینکه استراتژی‌های تهاجمی غرب در کنترل و مهندسی جمعیت کشورهای جهان سوم و مسلمان به ویژه ایران توهم و افسانه نیست، اظهار داشت: در مدیریت جمعیت خلأ قانونی و ساختاری داریم و با توجه به روند کاهش ازدواج و افزایش طلاق طی هفت سال اخیر، پیشنهاد این است که سازمان و یا وزارت‌خانه‌ای تحت عنوان جمعیت و خانواده، انسجام، سازمان‌دهی و یک‌پارچگی کلیات برنامه‌های کمی و کیفی در رابطه با این دو مقوله را پیگیری کند، در غیر این صورت اتفاق چندان مناسبی رخ نخواهد داد.

وی آمار وازکتومی‌ها و توبکتومی‌ها در بخش دولتی طی بیست سال اخیر را 3/4 برابر میانگین جهانی ذکر کرد و خواستار آن شد که به عقیم‌سازی‌های دائمی در بخش دولتی و خصوصی هر چه سریع‌تر خاتمه داده شود.

شایان ذکر است در این همایش حجت‌الاسلام "احمد سالک" رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مفاد و مواد مختلف طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را تببین و حجت‌الاسلام "وکیلی" نیز در رابطه با مبانی فقهی جمعیت سخنان مبسوطی ایراد کرد.

در ابتدای این همایش پیام "آیت‌الله‌العظمی سبحانی" توسط "حجت‌الاسلام دعایی" قرائت شد. همچنین در ادامه همایش میزگرد تخصصی جمعیت و توسعه با حضور حجج‌الاسلام "واسطی"، "پژمان‌فر"، دکتر"علی‌محمدزاده" و "محزون" برگزار شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار