ایجاد پلیس تخصصی حفاظت از محیط زیست در کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور از 116شهید و 124جانباز برای حفاظت از محیط زیست کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران احمدعلی کیخا در مراسم گرامیداشت روز جهانی حیات وحش و تجلیل از حامیان نماد فک خزری که بعد از ظهر امروز با حضور رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور و جمعی از فعالان و پیشکسوتان حفاظت محیط زیست در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان محیط زیست برگزار گردید با بیان اینکه بدون شک این امر نشان‌دهنده آن است که نه تنها دولت ایران و ایرانیان بلکه در سراسر دنیا مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از این نعمت الهی و ارزشی که خدا در اختیار انسان قرار داده قدر دانسته و حفاظت کنیم اظهار داشت: قطعاً وضعیت حیات وحش نگران کننده بوده که نمایندگان سازمان ملل به اتفاق آرا به این نتیجه رسیده‌اند که روزی با عنوان حیات وحش نامگذاری گردد.

وی با بیان اینکه نامگذاری این روز به جهت کاهش جرایم صورت گرفته در خصوص کاهش شکار گونه‌های جانوری بوده اظهار داشت: طبق آمارهای ارائه شده از 1140 گونه مهره‌دار جانوری شناسایی شده حدود 4/6 در معرض تهدیدند ضمن آنکه از حدود 64هزار گونه موجود در دنیا نیز 11درصد درحال انقراض می‌باشند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه 535 گونه پرنده ایران با تمامی گونه‌های اروپایی برابری می‌نماید افزود: اینها نمونه‌هایی از شاخص‌هایی در تنوع زیستی ایران است که متأسفانه امروزه با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است.

*4هزار و 610مورد شکار غیرمجاز در طول 9ماه گذشته

کیخا در ادامه به آمار 9ماهه سال جاری در خصوص 4هزار و 610 مورد شکار غیرمجاز زنده‌گیری آماده شلیک و دستگیری شکارچیان اشاره نمود و افزود: علی‌رغم صدور 350 پروانه شکار 4هزار و 610مورد شکار در کشور صورت گرفته که این در مقایسه با مجوز صادر شده بسیار بیشتر بوده است.

وی به 10هزار و 500مورد زنده‌گیری، شکار غیرمجاز پرنده اشاره نمود و اظهار داشت: کشف 3هزار و 897سلاح غیرمجاز تهدید بزرگی برای حیات وحش ایران است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور به 16شهید و 124جانباز به جهت مبارزه با شکارچیان در طول سال‌های گذشته اشاره نمود و تأکید کرد: این که چرا باید برای حفاظت از کشور شهید دهیم دور از شأن و منزلت ایران با این تاریخ کهن است.

وی ادامه داد: مهمترین چالش بعد از مسئله شکار توسعه ناپایدار و ناسازگار با محیط زیست است که از آن جمله می‌توان به وجود مشکلاتی در تالاب‌ها و منابع زیرزمینی و غیره اشاره کرد که تعصب محیط زیستی دولت و تصویب ایجاد دفتر توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست در جهت تحقق این امر مهمترین اقدام در این راستا بوده تا دولت‌مردان در مسیر درستی قرار گیرند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور به خشکسالی و تغییر اقلیم‌ها و غیرمترقبه بودن آن اشاره نمود و تصریح کرد: تغییر در شیوه‌ها و تکنولوژی‌ها نیز از دیگر مسائلی است که باید در این خصوص در نظر گرفته شود.

کیخا به قاچاق حیات وحش به عنوان چالش دیگر کشور به دلیل موقعیت استراتژیک آن اشاره نمود و اظهار داشت: به جهت درآمدزایی این شیوه از سوی بسیاری از شکارچیان اتخاذ شده و جلوگیری از این امر نیازمند راه‌اندازی پلیس تخصصی حفاظت محیط زیست در کشور است که امیدواریم تحقق یابد.

*یوزپلنگ ایرانی پرچم حیات وحش ایران
وی به طراحی نماد یوزپلنگ ایرانی در لباس‌های ورزشی اشاره کرد و افزود: این امر نیازمند قدردانی از تمامی افرادی است که این اندیشه را اتخاذ نموده‌اند چراکه به دلیل علاقه مردم به ورزشکاران این موضوع سبب می‌شود مردم با یوزپلنگ ایرانی به عنوان پرچم حیات وحش کشور آشنا شوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور، در پایان با تاکید بر اتخاذ نگاه علمی و تخصصی در جلوگیری از شکار اظهار داشت: استفاده از متخصصین حوزه و دانشگاه و علاقه‌مندان و مخالفان به شکار ما را در تامین اهداف حفاظتی کمک خواهد کرد ضمن اینکه باید منافع سازمانی و اهداف زیست محیطی را هرگز فدای سلیقه شخصی ننماییم.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: ایجاد ، پلیس ، حفاظت ، محیطزیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار