تورقی در زندگی‌ حاج احمد متوسلیان/

سردار بی‌نشانی که تجزیه‌طلبان با شنیدن نامش قالب تهی می‌کردند

احمد متوسلیان در سال 1332 در جنوب تهران چشم به جهان گشود. پدر و مادرش اهل تقوا و دیانت بودند و احمد را نیز هم بر همین اساس تربیت کردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، احمد متوسلیان در سال 1332 در جنوب تهران چشم به جهان گشود. اما پدرش اصالت یزدی داشت والدینش اهل تقوا و دیانت بودند و احمد را هم بر همین اساس تربیت کردند. او مقطع ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی تمام کرد و ضمن تحصیل در بازار به پدرش کمک می‌کرد.

احمد از همان سال‌های نوجوانی، شوق و رغبت خاصی به شرکت در کلاس‌های مذهبی و قرآن داشت و در این کلاس‌ها با مظالم و جنایت‌های رژیم شاه آشنا شد و از همان نوجوانی، وارد میدان مبارزه با عوامل رژیم ستمشاهی شد. او پس از پایان دوره ابتدایی در هنرستان صنعتی شبانه به تحصیل ادامه داد و در سال 1351 با موفقیت مدرک دیپلم را دریافت کرد.



فعالیتهای حاج احمد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

احمد همواره با رژیم شاه در حال مبارزه بود. حتی وقتی به سربازی اعزام شد در ارتش به روشنگری سربازان و افشاگری مفاسد پردازد و روز بروز در مبارزاتش علیه شاه جدی‌تر عمل می‌کند تا اینکه از سوی ساواک تحت تعقیب قرار می‌گیرد و در سال 1354، دستگیر و مورد شکنجه قرار می‌گیرد.

وی مدت پنج ماه در زندان "فلک‌الافلاک" خرم آباد در سلول انفرادی به سر می‌برد، اما این زندان‌ها و شکنجه‌ها از احمد فردی مجرب و خود ساخته می‌سازد و او را در راهی که انتخاب کرده بود مصمم‌تر می‌کند. با اوج گیری انقلاب اسلامی متوسلیان از زندان آزاد می‌شود و نقش هماهنگ کننده تظاهرات و راهپیمایی‌ها در جنوب تهران را برعهده می‌گیرد.

حاج احمد متوسلیان در رژیم ستم‌شاهی چندین بار تا پای شهادت پیش رفت.


 مبارزه با ضد انقلاب در کردستان

پس از شروع غائله کردستان در اسفندماه سال 1357به همراه 66تن از همرزمانش داوطلبانه عازم بوگان شد و به دلیل ابتکار عمل هوشیارانه و فرماندهی قاطع توانست تمامی اشرار مسلح را متواری کرده و منطقه را از لوث وجود ضد انقلابیون که دموکرات‌ها در راس آنها قرار داشتند، پاکسازی کرد.

او پس از تثبیت مواضع نیروهای انقلاب در بوگان به شهرهای سقز و بانه رفت. در ابتدای ورود به شهر بانه  در تلافی کمین ناجوانمردانه‌ای که ضد انقلابیون به نیروهای ستون ارتش زده بودند، طی عملیات دقیق "ضد کمین" خسارات سنگینی به آنان وارد کرد. پس از آن به همراه گروهی از رزمندگان از جمله معاونش "شهید محمد توسلی" راهی سنندج شد. ستون تحت فرماندهی او از سمت راست شهر، حلقه محاصره ضد انقلاب را در هم شکست و به همراه سرداران رشیدی چون محمد بروجردی و اصغر وصالی، سنندج را آزاد کرده و کمر تجزیه‌طلبان را شکست.

  آزاد سازی شهرمریوان

اوایل خرداد 1359 ماموریت آزادسازی شهر تام مریوان شد. تسلط ضد انقلاب در مریوان به گونه‌ای بود که از پادگان این شهر می‌توانستند افرادی را که در سطح شهر تردد می‌کردند شمارش کنند. این امر سبب می‌شود تا هلی‌کوپتر حامل حاج احمد متوسلیان وهمراهانش در موقع فرود زیر آتش دشمن قرار گیرد.

عملکرد تحسین برانگیز وی در پاکسازی شهر مریوان باعث شد تا مسئولیت فرماندهی سپاه مریوان بر عهده وی گذاشته شود و بلا فاصله به اتفاق شهدای بزرگواری چون حاج عباس کریمی، سید محمد رضا دستواره، رضاچراغی، حسین قوجه‌ای، حسن زمانی، محسن نورانی و علیرضا ناهیری به پاکسازی مواضع مزدوران استکبار اعم از کومله، دموکرات پرداخت.


حضور در دفاع مقدس

حاج احمد در سال 1360 مامور تشکیل تیپ محمد رسول الله (ص) شد (که بعدها به لشکر تبدیل شد)و فرماندهی آن را نیز به عهده گرفت. وی پس از مدتی که زمینه اجرای عملیات بیت المقدس در دستور کار یگانهای رزمی قرار گرفت. علاوه بر مسئولیت خطیر فرماندهی تیپ، در تمامی ماموریت‌های شناسایی شرکت داشت و با نفوذ به مواضع دشمن از نزدیک راه کارهای مناسب عملیات را شناسایی کرد. در شب دهم اردیبهشت ماه سال  1361 عملیات بیت المقدس آغاز شد و رزمندگان اسلام به فرماندهی حاج احمد از دو محور به مواضع دشمن یورش بردند. نقطه آغاز عملیات، منطقخ دارخوین به سمت جاده اهواز - خرمشهر بود. با عبور نیروها از رود متلاطم کارون و با وجود حجم سنگین آتش کور و بی‌وقفه یگانهای توپخانه ارتش بعث عراق، رزمندگان اسلام توانستند نیروهای دشمن را در این محورها زمین‌گیر کنند و تمامی تانک‌های آنها را دفع نمایند.

یکی از فرماندهای عملیاتی جنگ در مورد نقش حساس احمد متوسلیان در عملیات بیت المقدس می‌گوید: "اگر فرماندهی قاطع و عمل به موقع در بعد از ظهر روز اول عملیات بیت المقدس روی جاده اهواز-خرمشهر حاج احمد نبود عملیات به مشکلات زیادی برخورد می‌کرد" او در همان جا اسلحه کلاشینکف خود را به دست گرفت و تا مرز شهادت ایستادگی کرد و رزمندگان نیز با تاسی به او مقاومت بسیاری از خود نشان دادند که در نهایت جاده اهواز-خرمشهر حفظ شد. او به رغم جراحت و زخمی که از ناحیه پا داشت حاضر به ترک میدان نبرد نشد و با صلابت و اقتدار تمام نیروهایش را از دژهای مستحکم و میادین متعدد مین، عبور داد و در نهایت ساعت 11 صبح روز سوم خردادماه سال 1361 رزم‌آوران تیپ 27حضرت رسول(ص)با جلوداری سردار حاج‌احمد متوسلیان در کنار سایر یگان‌های سپاه به خاک مطهر خرمشهر قدم گذاشتند.



ویژگی‌های اخلاقی حاج احمد متوسلیان

آگاهی و شناخت بالا ی ایشان در مسائل سیاسی-اجتماعی از جمله خصوصیات بارز این سردار بزرگوار بود. در تدبیرو تصمیم‌گیریهایش دقت نظر داشت. ضمن قاطعیت در کار،بر دلها فرماندهی می‌کرد و همراده در بطن مشکلات حضور داشت. به همین دلیل ،درسخت‌ترین شرایط،کسی او را تنها نمی‌گذاشت. امکاناتی را بیشتر از نیروهای تحت امر خود،به رغم برخورد قاطعانه در امر فرماندهی،در کارهای جمعی مانند ساختن سنگر،نظافت محیط،شستن ظروف و...با پرسنل تحت امر همراهی می‌کرد. علاقه به مطالعه و بحث پیرامون اخبار و رویدادها،از خصوصیات دیگر او بود. در مواقع مقتضی در جمع صمیمی همرزمانش پیرامون مسائل اعتقادی بحث می‌نمود. حاج احمد نسبت به شهداوخانواده‌های محترمشان احترام خاصی قایل بود و در هر فرصتی به مزار شهدا می‌رفت و برای رسیدگی به معضلات و حوائج خانواده‌های این عزیزان تلاش می‌کرد در غم فراق همرزمانش می‌سوخت و نقل می‌کنند:«هنگامی که برمزار شهید جهان آرا حاضر می‌شد،آن چنان از خود بی‌خود می‌شد که با ساعتها بی‌وقفه اشک می‌ریخت و با روح بلند او نجوا می‌کرد.»

برادر دیگری نقل می‌کند:«شبی در جوار مرقد مطهر حضرت زینب(س)تا صبح به گریه و نماز مشغول بود. حوالی سحر با سیمایی بشاش و لبی خندان به سوی همسفرانش آمدو در پاسخ به سؤال دوستایش که خوشحالی او را جویا شده بودند،گفته بود:از سر شب داشتم در فراق برادران شهیدم ،مخصوصا شهید محمد توسلی اشک می‌ریختم به عمه سادات متوسل شدم. تا بلکه ایشان در کارم عنایتی فرمایند. چند لحظه پیش ناگهان دیدم یک پیرمرد نورانی بامحاسنی سفید و لباس بسیجی بر تن،کنارم آمدو ایستاد و گفت پسرم!بی‌تابی نکن ،لحظه اجابت دعایت نزدیک شده است.»

 حضور در لبنان

حاج احمد پس از فتح خرمشهر و تثبیت مواضع رزمندگان اسلام و در اواخر خرداد 1361، طی مأموریتی همراه یک هیأت عالی رتبه سیاسی و نظامی به سوریه و لبنان سفر کرد تا راههای کمک به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را از نزدیک بررسی کند.

در چهاردهم تیر همان‌ سال اتومبیل هیات نمایندگی دیپلماتیک کشورمان حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور پست ایست و بازرسی، توسط مزدوران حزب فالانژ متوقف و چهار سرنشین خودرو به رغم مصونیت دیپلماتیک، توسط آدم ربایان دست نشانده رژیم تروریستی تل‌آویو گروگان گرفته می‌شوند و پس ازشکنجه و بازجویی، به نظامیان اسرائیلی تحویل می‌شوند که تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۲۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
یادش گرامی باد.مرگ بر اسراییل
Germany
عليرضا
۱۶:۱۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
روحش شاد و يادش گرامى باد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
کجایند مردان بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
سلام بر شهید و شهدا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی کرمانی
۱۱:۴۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
شهادت هنر مردان خداست .
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۵۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
حاج احمد ای شیر مرد تاریخ راهت ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۰:۴۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
اینها همیشه در قلب و یاد ما هستند
درود بر سید الشهدا و همه شهیدان
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۳۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
درود خدا بر روان پاک شهیدان همیشه جاوید حاج احمد متوسلیان و همرزمانش
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
سلام برشهیدان راه حق.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد جواد محرابی
۱۰:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
حاج احمد جایش در بین ما خالی و یادش تا همیشه در دل ما زنده خواهد ماند.
شادی روح پاک و مطهر شهدا صلوات
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
کجایند شور آفرینان عشق
علمدار مردان میدان عشق
مپندارید آنان که در راه خدا کشته می شوند مرده اند بلکه زنده اند و در نزد پروردگارشان روزی می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
راستقامتان جاودانه تاریخ فراموش نشدنی و الگوهای همیشگی
Iran (Islamic Republic of)
سید رحیم محبی
۰۹:۲۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
یادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۲۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
سلام به ارواح پاک طیبه شهیدان.
حاج احمد متوسلیان همیشه زنده و در قلبهای ما جا دارد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
کجایند مردان بی ادعا
-
سلیمان
۰۸:۵۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
باشهدای دشت کربلامحشورشوندماهرچه داریم به برکت خون پاک شهداست...
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۰۸:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
حاج احمد زنده وپاینده است چون او خود را ذوب در چهارده معصوم ولایت ورهبرزمان خود نمود . خداوندا فراق ودوری از یاران و محبان اهل بیت سخت است تو را بحق صاحب االزمان در حقش کشایشی بنما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
این که منفی داده واقعا انگیزش چی بوده؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار