در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

دری نجف‌آبادی: وظیفه خبرگان صیانت و پاسداری از ولایت فقیه است/رئیسی: خبرگان بالاترین مشروعیت را به نظام دینی می‌بخشد

مهمترین دستور کار و مصوبات نشست مجلس خبرگان رهبری" شب گذشته با حضور آیت‌الله دری نجف آبادی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان در گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "مهمترین دستور کار و مصوبات نشست مجلس خبرگان رهبری" شب گذشته 14اسفند در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی و حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
آیت‌الله دری نجف آبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین دستور کار مجلس خبرگان رهبری در طول اجلاس اخیر چه بوده است، گفت: مجلس خبرگان رهبری طی آیین نامه هر سال دو اجلاس در اواخر شهریور و اسفند ماه برگزار می‌کند.
 
وی با اشاره به این که خبرگان از سراسر کشور در تهران جمع شده‌اند گفت: در این اجلاس شاهد نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری، اعضای هیئت رئیسه بوده‌ایم به گونه‌ای که دو مهمان ویژه که یکی وزیر اقتصاد و امور دارایی و دیگری عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای بودند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به این که در این اجلاسیه مسائل مختلف استان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد خاطر نشان ساخت: امروز اعضای مجلس خبرگان رهبری به زیارت نورانی امام(ره) شراف‌یاب می‌شوند و به مانند روال گذشته در محضر مقام معظم رهبری نیز حضور می‌یابند تا اجمالی از مسائل را خدمت ایشان منتقل کنند.  
 
آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به این که در جلسه‌های قبلی تعدادی از خبرگان در خدمت مقام معظم رهبری حضور یافتند و به نطق مسائل مختلف پرداختند اظهار داشت: احتمالا در دیدار امروز هم طبق روال گذشته جلسه ادامه پیدا خواهد کرد.
 
* خبرگان وظیفه صیانت و پاسداری از ولایت فقیه برعهده دارند

وی با اشاره به این که خبرگان کشور وظیفه صیانت و پاسداری از ولایت فقیه را طبق قانون اساسی برعهده دارند ادامه داد: خبرگان پل و واسط میان مردم و رهبری هستند.  
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به این که در بیانیه پایانی عمده نقطه نظرات به صورت تیتر وار مورد اشاره قرار می‌گیرد گفت: اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری از سیکل کاری ارزشمندی برخوردار است.
 
آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به این که در مجلس خبرگان رهبری شش کمیسیون تخصصی وجود دارد که کار بسیار حساسی را برعهده دارند اظهار داشت: کار مجلس خبرگان بسیار حساس است زیرا مجلس خبرگان هم رهبر را تعیین می‌کند و هم بر امور نظارت کافی و لازم را دارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نحوه کارکرد کمیسیون‌ها در مجلس خبرگان به چه صورت است افزود: مجلس خبرگان کار بزرگی را برعهده دارند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به این که حدود 4 هزار پیشنهاد به خبرگان قانون اساسی شده است افزود: در قانون اساسی مبانی بسیار روشنی برای تاسیسات جدید حقوقی پیش‌بینی شده که در دنیا این تاسیسات حقوقی سابقه ندارد.  
 
* مجلس خبرگان رهبری از ولایت فقیه نشات گرفته است

آیت‌الله دری نجف آبادی با اشاره به این که مجلس خبرگان رهبری از ولایت فقیه نشات گرفته است گفت: امروزه تبلور اقدامات امام خمینی(ره) را می‌توانیم به خوبی در شخصیت مقام معظم رهبری ملاحظه کنیم.
 
وی با اشاره به این که رهبر شخصیت عادل و نایب امام زمان(عج) است گفت: این انسان عادل درصدد پیاده کردن سبت حضرت رسول اکرم (ص) است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی گفت: طبق اصل 98 قانون اساسی خبرگان اختیار تنظیم و تدوین آیین‌نامه داخلی خود را برعهده دارد.

وی کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری را شامل کمیسیون تحقیق، کمیسیون آیین‌نامه، کمیسیون اصل 107 و 102 قانون اساسی، کمیسیون سیاسی، کمیسیون اجتماعی، کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و صیانت از ولایت فقیه و کمیسیون اداری و مالی دانست و خاطرنشان ساخت: هریک از این کمیسیون‌ها دارای اعضای اصلی و علی‌البدل هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به اینکه هریک از این کمیسیون‌ها وظایفی را برعهده دارند که بایستی در راستای آن وظایف عمل کنند خاطرنشان ساخت: مجلس شورای اسلامی وظیفه قانونگذاری، تقسیم بودجه و رسیدگی و نظارت را برعهده دارد این در حالی است که مجلس خبرگان رهبری این مسئولیت‌ها را ندارد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری اقدام به انجام فعالیت‌های کلان می‌کند افزود: مجلس خبرگان رهبری وظیفه تعیین رهبر و یا صیانت و پاسداری از رهبر معظم انقلاب اسلامی را دارد.

وی با بیان اینکه پشتیبانی واقعی از رهبری نظام برعهده خبرگان است ادامه داد: کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری باید به صورت کارآمد و روزانه عمل کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موج بیداری اسلامی و عدم وجود رهبر در کشورهایی همچون مصر و لیبی گفت: نداشتن رهبر مناسب و کارآمد سبب شد تا در کشورهایی همچون مصر به نظام حکومتی سابق خود بازگردد.


* برخی اعضای خبرگان احتیاجی به تایید صلاحیت شورای نگهبان ندارند


آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران 35 سال تحت شدیدترین فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی قرار داشت و این در حالی است که به دلیل وجود رهبر واجدالشرایط همچنان توانسته به مسیر خود ادامه دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس خبرگان رهبری برای الگوسازی مدل جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر چه اقداماتی انجام داده است گفت: یکی از وظایف اعضای مجلس خبرگان رهبری فقاهت است زیرا این اعضا در صدد هستند تا فقیه جامع‌الشرایط را انتخاب کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه خبرگان باید اهل تشخیص باشند اظهار داشت: کسانی که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلب می‌شوند اگر از شخصیت‌های شناخته شده باشند دیگر احتیاجی به تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان ندارند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه شورای نگهبان در خصوص افرادی اقدام می‌کند که هیچ شناختی از آنها وجود نداشته باشد و یا اینکه وضعیت تحصیلی آنها روشن نباشد.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان اقدام بررسی صلاحیت افراد می‌کند اظهار داشت: شورای نگهبان براساس وظیفه خود اقدام به شناسایی افراد کاندید برای خبرگان می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: آیت‌الله یزدی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله شاهرودی مراجع درجه دوم به حساب می‌آیند.

* خبرگان بالاترین مشروعیت را به نظام و حکومت دینی می‌بخشند

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه مبانی نظری مجلس خبرگان چگونه توجیه می‌شود گفت: مجلس خبرگان رهبری یکی از نهادهای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود به طوری که در اصل 107، 108 و 109 قانون اساسی به آن اشاره شده است.
 
وی با اشاره به این که خبرگان بالاترین مشروعیت را به نظام و حکومت دینی می‌بخشند افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران میزان رای ملت است یعنی تمامی نهادها برخواسته از رای ملت است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای عمومی است ادامه داد: مبتنی بودن بر آرای عمومی تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که مردم سالاری دینی مفهوم بسیار عالی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد خاطر نشان ساخت: مردم سالاری ایران مبتنی بر این آموزه‌های قرآنی است.
 
وی با بیان این که مجلس خبرگان رهبری تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام است افزود: این نظام دارای ویژگی‌های اساسی و بی‌نظیری است به گونه‌ای که تمامی روابط در این نظام مبتنی بر دین و آموزه‌های قرآنی شکل گرفته است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فقه است اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جامعه مبتنی بر دین بنا شده است.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که در راس این نظام و جامعه ولی فقیه جامع‌الشرایط وجود دارد خاطر نشان ساخت: طبق فرموده امام خمینی(ره) ولی فقیه، همان حکومت رسول الله و امیرالمومنین(ع) است.
 

* بحث ولایت فقیه از قرن چهارم تاکنون مطرح است

وی با اشاره به این که مردم متدین قبل از انقلاب نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند ادامه داد: در آن دوران نظام دینی نبود اما مردمان متدین به اصول خود پای‌بند بودند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که از زمان قرن چهارم تاکنون بحث ولایت فقیه وجود دارد گفت: امام خمینی(ره) بنیاد حکومت اسلامی را بنا نهاده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: مردم سالاری دینی برخواسته از رای و خواسته مردم است به گونه‌ای که این نظام مبتنی بر دین و باورهای دینی مردم شکل گرفته است.
 
وی با اشاره به این که ولی فقیه کسی است که می‌خواهد باورهای الهی، اخلاقی، فاضله و کریمه را در جامعه استوار سازد گفت: ولی فقیه تمامی روابط را در جامعه براساس فقه و دین برقرار می‌کند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نظامی که مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی باشد و در راس آن ولی فقیه قرار گرفته باشد کارآمد است اظهار داشت: امروزه همه کشورها کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را به خوبی در سطح منطقه و در سطح بین‌الملل شاهد هستند.
 
*ولایت فقیه رمز وحدت کشور است

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این‌که رمز وحدت کشور در ولایت فقیه است گفت: یکی دیگر از رموز اقتدار، عزت، افتخار و عظمت کشور در ولایت فقیه تجلی پیدا کرده است.
 
وی گفت: رهبری حکیمانه و بصیرت آفرین مقام معظم رهبری سبب شد تا انقلاب به خوبی مسیر خود را به پیش ببرد.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که فقها و مجتهدین با رای مردم انتخاب می‌شوند گفت: آن‌ها مثل یک پادگان آماده‌ای هستند که هر زمان که لازم باشد نمی‌گذارند کوچک‌ترین مشکلی برای نظام به وجود آید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به نقش تاریخی مجلس خبرگان رهبری در زمان امام خمینی(ره) اظهار داشت: در آن امام خمینی(ره) بهترین جایگزین را برای خودشان انتخاب کردند به گونه‌ای که مقام معظم رهبری توانستند در طول 35 سال گذشته افتخارات بزرگی را برای ملت ایران کسب کنند.
 
وی با اشاره به این که مجلس خبرگان رهبری براساس رای ملت شکل گرفته است که می‌تواند تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام باشد افزود: مردم سالاری دینی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که به خوبی به جهانیان نشان داده شده است.
 

* لیبرال دموکراسی نتوانسته نیاز بشریت قرن 21 را برطرف سازد


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که لیبرال دموکراسی نتوانسته نیاز بشریت قرن 21 را برطرف سازد خاطر نشان ساخت: جمهوریت نظام و اسلامیت نظام به صورت قطعی تضمین شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این‌که هر کسی که صلاحیت لازم را داشته باشد می‌تواند کاندید شود و در صورتی که صلاحیت‌شان تایید شد به عنوان اعضای مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شوند.
 
وی با اشاره به این که کسانی در این مجلس می‌توانند عضویت داشته باشند که از صلاحیت علمی برخوردار باشند گفت: شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را مورد تشخیص قرار می‌دهد.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: کسانی که از صلاحیت‌های لازم برخوردار هستند باید خبره باشند یعنی باید بتوانند رهبر را تشخیص بدهند.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که خبرگان رای مستقیم مردم هستند افزود: جامعه ما دینی است زیرا خواهان حاکمیت دین است.
 
وی با اشاره به این که انتخابات جمهوری اسلامی ایران کاملا دمکراتیک است افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه دمکراسی و مردم سالاری دینی اداره می‌شود.  
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مردم سالاری جمهوری اسلام ایران از سایر مردم سالاری‌ها متمایز است گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود دین مردم سالاری متمایز شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که مردم باید تکلیف مدارانه رای دهند اظهار داشت: مقام معظم رهبری بهترین جایگزین پس از امام خمینی(ره) است.
 
وی با اشاره به این که محتوای دموکراسی مبتنی بر دین است افزود: مجلس خبرگان رهبری تضمینی برای مردم سالاری دینی است زیرا هم جمهوریت و هم اسلامیت در آن تضمین شده است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: به برکت انقلاب اسلامی مردم مسلمان در منطقه و دنیا توانستند هویت خود را بازیابند یعنی آن‌ها می‌خواهند مسلمانانه زندگی کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که باید حاکمیتی مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی وجود داشته باشد اظهار داشت: مدل ما در نظام اسلامی مترقی‌ترین مدل‌ها است زیرا آن‌چه که در جامعه اسلامی حکمفرماست دین و آموزه‌های دینی به حساب می‌آید.
 
وی افزود: مسلمانان دنیا باید بدانند که دین برای همه عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: خبرگان ، رهبری ، هیئت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمزه ازاسفراین
۲۱:۰۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
پشتیبان ولایت فقیه باشید تا گزندی به انقلاب اسلامی نرسد .باتشکر از نمایندگان خبرگان رهبری که حامی رهبر وملت قهرمان ایران هستندتازمانیکه صیانت از اسلام وانقلاب ورهبری را بعهده دارندبه حول قوه الهی استکبار جهانی نمی تواند هیچ غلطی بکند.
Iran (Islamic Republic of)
شاهپور تناوری
۲۰:۰۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
صیانت از ولایت فقیه وظیفه شرعی تمام ملت است
آخرین اخبار