بلوغ زودرس در کمین دختران چاق و پسران لاغر

مطالعه اخیر دانشگاه اوکلند نشان داده است که کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری و شیر دهی "رژیم پرچرب" داشته‌اند، احتمال بروز بلوغ زودرس بیشتر است.

گیتی بهدادی پور، کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بلوغ زودرس در کودکان، خطرات زیادی برای سلامت ایجاد می‌کند از جمله احتمال ابتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون، مقاومت به انسولین و مشکلات روحی و نیز احتمال کوتاهی قد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مطالعات نشان داده است که در کودکانی که دچار سوء تغذیه و کاهش رشد هستند، احتمال بروز بلوغ زودرس بیشتر است. بروز بلوغ زودرس در کودکان دچار سوء تغذیه که به دنبال افت رشد، افزایش و بهبود وضعیت قد و وزن در آن‌ها دیده شده است. دلیل آن وقایع هورمونی است که در جبران افت رشد رخ داده است و باعث "تکامل زودرس هیپوتاموس" و "بلوغ زودرس" می‌شود.

بهدادی پور، تصریح کرد: ارتباط چاقی و بلوغ زودرس در دختران نیز در چندین مطالعه بررسی شده است و نشان داده شده که اضافه وزن در کودکان دختر نو پا، احتمال بلوغ زودرس را افزایش می‌دهد، اما مطالعه‌ی دیگر رابطه عکس بین اضافه وزن و بلوغ یافته و نشان داد در پسران، لاغری مفرط باعث افزایش احتمال بلوغ زودرس می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: لاغری ، چاقی ، بلوغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار