نوبخت در جمع خبرنگاران خبر داد

دولت به آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی پایبند است/"شعار تحول" به معنای تغییر همه مدیران قبلی نیست

سخنگوی دولت درباره اظهارات دبیرکل سازمان ملل مبنی بر آزادی سران فتنه گفت: دولت تدبیر و امید در چارچوب قانون اساسی به آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی پایبند است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هیئت دولت گفت: پس از تکمیل پرداخت‌های جاری و عمرانی هیئت وزیران مانند پرداخت عیدی در بهمن‌ماه به کارمندان دولت، امروز بحث پرداخت یارانه‌های نقدی در جلسه هیات وزیران انجام دادیم.  
 
وی افزود: در جلسه امروز هیئت وزیران برای جبران بخشی از خشکسالی استان هرمزگان و حادثه غیرمترقبه‌ای که برای استان چهارمحال و بختیاری پیش آمده بود، مصوباتی را در نظر گرفتیم تا از طریق پرداخت بودجه مشکلات موجود در این دو استان حل شود. 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در جلسه امروز هیات وزیران برای اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هماهنگی‌هایی اتخاذ شد و قرار شد قبل از پایان سال نقشه راه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دولت اعلام شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت یک روز تاخیر در اعلام سیاست‌های مقاومتی را جایز نمی‌داند، اظهار داشت: همچنین در جلسه امروز برای توزیع اعتبارات دارایی‌ ملی در راستای جدول 19 در بند 5 قانون بودجه هیات وزیران این اجازه را داد که معاونت برنامه‌ریزی برای توزیع دارایی‌های سرمایه‌ای اقدام کند که انشاءالله این تخصیص صورت خواهد گرفت.

نوبخت اظهار داشت: در مصوبات امروز هیئت دولت هم چنین دو آیین نامه اجرایی از تبصره 13 و 17 مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم تا پایان سال آن‌ها را به تصویب برسانیم زیرا شاهد بودیم که هیئت وزیران همکاری‌های لازم را مبذول کرده‌اند و این آیین نامه را در اولویت‌بندی قرار داده‌اند.
 
وی درباره علت سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان افزود: این سفر و سفرهای مشابهی که در آینده صورت می‌گیرد در راستای بهبود روابط با کشورهای منطقه است و دولت تدبیر و امید درصدد است که این مسیر را ادامه دهد.
 
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های دولت یازدهم برای کنترل نرخ تورم گفت: نرخ تورم در صورتی می‌تواند تقلیل پیدا کند که سیاست‌های پولی و مالی تغییر پیدا کند.  
 
وی افزود: دولت یازدهم تا پایان سال بدون این که یک ریال از بانک مرکزی استقراض کند و کسر بودجه داشته باشد راه خود را ادامه داده است و به طور حتم در راستای کاهش نرخ تورم نیز وارد عمل خواهد شد.  
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: در حال حاضر نرخ تورم از 43 درصد به 33 درصد کاهش پیدا کرده است و ما درصدد هستیم برای سال 93 نیز نرخ تورم را به زیر 25 درصد کاهش دهیم.  
 
وی درباره پیگیری‌های دولت یازدهم مبنی بر آزادی برخی از زندانیان سیاسی گفت: امیدواریم که بررسی‌ها و دقت عمل‌های لازم در این باره صورت گیرد و شرایط برای آزادی آن‌ها میسر شود.
 
سخنگوی دولت درباره اظهارات دبیر کل سازمان ملل مبنی بر آزادی سران فتنه گفت: دولت تدبیر و امید در چارچوب قانون اساسی به آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی پایبند است.  
 
وی افزود: آن‌چه در اختیار دولت بوده این است که آزادی‌های سیاسی و مدنی محقق شود و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم.  
 
نوبخت اظهار داشت: دولت یازدهم بر آن است که چهره اسلام مهربان و فرهنگ ایران را در محاسبات جهانی نشان دهد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره درگیری‌های ایجاد شده در استانداری اصفهان به علت ابقای برخی از مدیران کل گفت: دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن بر شعار تحول تاکید داشته است اما این شعار به معنای تغییر همه مدیران قبلی نیست.  
 
نوبخت افزود: همه کسانی که در هیئت وزیران و یا دستگاه اجرایی حضور دارند لزوما در ستادهای دکتر روحانی فعال نبودند.
 
سخنگوی دولت با اشاره به این که ضرورتی بر تغییر همه مدیران قبلی در دولت یازدهم وجود ندارد افزود: مدیریت شایسته گزینی نیست به این معنا نیست که مدیران قبلی را تغییر دهیم.

نوبخت تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که افراد شایسته‌ای که در چهارچوب رویکرد تدبیر و امید فعالیت می‌کنند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.  
 وی درباره ارائه فرم خوداظهاری یارانه‌ها در عید نوروز گفت: این فرم‌ها در عید منتشر نمی‌شود و در دهه سوم فرودین این کار صورت می‌گیرد.  
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره پیگیری وضعیت 5 مرزبان ایرانی از سوی دولت گفت: ای کاش مصلحت بود که کارهایی که انجام داده‌ایم را در اینجا ارائه می‌دادم اما در حال حاضر این موضوع مصلحت نیست و آن را به این روزی که این 5 مرزبان آزاد شوند موکول خواهم کرد.  
 
سخنگوی دولت درباره تعیین نرخ سود بانکی اظهار داشت: شورای پول و اعتبار درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد و به محض تشکیل به طور حتم با تعیین نرخ سود بانکی آن را به عموم مردم و موسسات بانکی اعلام خواهیم کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چند درصد از برنامه‌های پنجم توسعه عملی شده است تاکید کرد: اگر به برخی شاخصه‌های موجود در این برنامه که باید اجرایی می‌شد و اجرایی شده توجه کنیم متوجه می‌شویم که تفاوت چشمگیری با برنامه پنجم توسعه دارند.  
 
وی افزود: متاسفانه رشد اقتصادی که کشور در سال 1390 ، 1391 و 92 با آن روبه رو بوده است نسبت به رشد 8 درصدی که در برنامه پنجم توسعه مطرح شده است تفاوت قابل چشمگیری دارد.  
 
وی تاکید کرد: آن چه در معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور در راستای اجرایی شدن برنامه‌های پنجم و ششم توسعه وجود دارد این است که ما می‌خواهیم برنامه ششم را در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرایی کنیم اما متاسفانه برخی استان‌ها شاخصه‌های خوبی را در این راستا ندارند.  
 
وی با اشاره به این که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله است اظهار داشت: چون در حال حاضر ما شرایط سختی را داریم نیازمند به یک سیاست‌های تکمیلی هستیم و باید آن را اجرایی کنیم.  
 
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دولت باید در جهت ترسیم نقشه راه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکمیل برنامه پنجم توسعه وارد عمل شود.  
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا نظام سهمیه بندی بنزین در دولت تدبیر و امید استمرار پیدا می‌کند گفت: در حال حاضر در حال تصمیم گیری نهایی هستیم زیرا معتقدیم در نظام دو نرخی بودن قیمت‌ها فساد زیادی به وجود می‌آید که این موضوع در نظام تک نرخی قیمت بنزین امکان پذیر نیست.  
 
وی درباره تعیین دستمزد کارگران از سوی دولت اظهار داشت: ما مصوباتی را در جلسه گذشته دولت در این باره اتخاذ کردیم.
 
نوبخت تاکید کرد: هیئت دولت در جلسه امروز رقم 90 میلیارد ریال را به صورت عمرانی برای خشکسالی هرمزگان و رقم 278 میلیون و 750 هزار ریال را برای بازسازی مناطق چهارمحال و بختیاری در نظر گرفت.  
 
وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تشکیل جلسه هیئت دولت در چهارشنبه آخر سال گفت: هنوز چیزی درباره تشکیل یا عدم تشکیل این جلسه مشخص نشده است. 

انتهای پیام/
برچسب ها: نوبخت ، سخنگو ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار