شهرکرد/

270 هزار هکتار از زمین های استا صاحب طرح مرتعداری شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: برای 270 هزار هکتار از زمین های این استان طرح مرتعداری تهیه شده است.

خسرو عبداللهی، مهم ترین برنامه های سازمان جنگل ها و مراتع کشور را تهیه و اجرای طرح های مرتعداری برای صیانت از این اراضی بیان کرد.
وی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، 75 هزار هکتار از اراضی ملی استان چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح های عمرانی و سرمایه گذاری به متقاضیان واگذار شده، افزود: 17 هزار و 551 فقره پروانه چرای مرتعداری به خانواده های مرتعداران استان چهارمحال و بختیاری واگذار شده است.
عبداللهی همچنین با بیان معضلات و مشکلات فراروی صیانت از عرصه های ملی، گفت: میزان فرسایش خاک در کشور 3.5 برابر متوسط جهانی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از تراکم 3.5 برابری حضور دام در مراتع بیش از ظرفیت آن به عنوان معضل دیگر مشکلات صیانت از این عرصه ها یاد کرد و گفت: هر ساله 250 میلیون متر مکعب رسوب پشت سدهای کشور انباشته می شود که این میزان معادل ظرفیت سد کرج است.
این مسئول در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، برای صیانت از منابع ملی به ازای هر دو هزار هکتار جنگل و پنج هزار هزار مرتع باید یک حافظ منابع طبیعی باشد در صورتی که این میزان در کشور یک محافظ به ازای 30 تا 40 هزار هکتار عرصه است.
وی افزایش مشارکت مردم در حفظ عرصه های ملی، توانمندسازی جنگل نشینان و سهیم کردن آنان در حفاظت از این عرصه ها، فرهنگ سازی و افزایش حساسیت عمومی مردم و نهادهای غیردولتی و اصلاح قوانین را از راهکارهای کاهش تخریب عرصه های جنگلی و مرتعی بیان کرد.
از مجموع مساحت استان چهارمحال و بختیاری، حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار معادل 86.6 درصد آن را عرصه های ملی شامل جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.