گزارش/

پرند قابلیت میزبانی پایتخت اداری کشور را ندارد/ دولت تمایلی برای انتقال ندارد

انتقال پایتخت اداری کشور در دولت دهم با ایجاد شهر جدید پرند در استان تهران مطرح شد و به دلیل وجود بسیاری از مشکلات زیرساختی در این شهر نیز به نظر نمی رسد این انتقال مورد تایید دولت یازدهم باشد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، شهر جدید پرند در دولت محمود احمدی نژاد با ساخت بیش از یک صد هزار واحد مسکونی مسکن مهر ایجاد شد تا این شهر جدید بتواند نقش مهمی را اولا در کاهش قیمت مسکن و دوما موجب کاهش بار جمعیتی کلان شهر تهران شود.

شهر جدید پرند هم اکنون دارای 6 فاز است و متاسفانه با این همه توصیه و تعریف و تمجید و تحویل فازهای 0 و 1 و 2 به شهرداری و کسب درآمد از مالیات و عوارض سایر فاز های پرند باز شاهد مشکلات و تغییراتی هستیم که با گفته ها و توصیه ها مسئولان سازگار نبوده است و مشکلات شهر جدید پرند همچنان پا برجاست که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تاریکی مطلق در راه ها و خیابان های اصلی و فرعی پرند با توجه به نصب تیرهای چراغ برق و هزینه شدن برای روشنایی ولی متاسفانه بیشتر آنها خاموش هستند و این امر مورد سواستفاده سارقان و ایجاد تصادفات می شود.

کمبود شعب بانک ها در شهر جدید پرند و عدم امکانات تفریحی ، ورزشی ،سرگرمی از جمله فرهنگسرا ، سینما ، ورزشگاه ، فروشگاه و سایرامکانات با توجه به اسقرار جمعیت فعلی پرند و در نظر گرفتن متقاضیان مسکن مهر، جوانان را جذب مسائل انحرافی دیگر کرده است.

عدم ساخت و راه اندازی تصفیه خانه  فاضلاب شهری باعث ورود این فاضلاب به رودخانه شور پرند شده و هوای نامطلوب ایجاد کرده است  و همچنین عدم استقرار کلانتری و اداره اگاهی و راهنمایی و رانندگی میزان کافی و در خور جمعیت شهر موجب سوءاستفاده هایی شده است.

امکانات کافی حمل و نقل شهری برای جابجایی مردم به مراکز کاری و امور زندگی در ساعات مختلف با توجه به ازدیاد جمعیت و مستقر شدن متقاضیان مسکن مهر در پرند وجود ندارد.

فضای سبز کافی در شهر به چشم نمی خورد و عدم ساخت دریاچه و پارک و میادین زیبا و تندیس در جهت ایجاد یک شرایط ایده ال و زیبا بر ان افزوده شده است.

خرابی آسفالت های قدیمی و چاله و ناهمواری های خیابان ها و کوچه ها هر روز خسارات زیادی را به صاحبان خودرو وارد می کند و مراکز آموزشی و تحصیلی کافی که جوابگوی جمعیت روز افزون این شهر باشد، وجود ندارد.

حال با توجه به شرایط موجود و بر روی کار آمدن دولت یازدهم امید می رود با رویکرد جدید و با شتاب بیشتر مشکلات 200 هزار نفری شهروندان شهر جدید پرند به زودی رفع شود اما آنچه که در این میان قابل توجه بود سخنان اخیر سخنگوی شورای اسلامی شهر پرند است سعید میرزایی در نشست اخیر با خبرنگاران اعلام کرده این شهر با توجه به داشتن راه های مواصلاتی هوایی و زمینی و ریلی مناسب و نزدیکی به فرودگاه بین الملی امام خمینی آمادگی لازم را را برای استقرار پایتخت اداری کشور  دارد.

حال با توجه به سخنان سخنگوی شورای شهر پرند این پرسش به وجود خواهد آمد که آیا برای استقرار پایتخت اداری کشور تنها نیاز به راه های مواصلاتی است و نباید زیر ساخت های لازم و استاندارد در شهر وجود داشته باشد زیرا اکنون شهر جدید پرند از نظر امکانات درمانی، خدماتی و رفاهی در وضعیت نامطلوبی به سر می برد.

آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت خواهد بود کمک و یاری مسئولان شهری و استانی برای برطرف ساختن مشکلات مردم این منطقه است و سپس مسئولان باید نسبت میزبانی پایتخت اداری کشور سخن گفته و اظهار نظر کنند.

در همین رابطه نیز مشاور استاندار تهران در گفتگویی اعلام کرده است: با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های شهر مقصد و هزینه‌های بالایی که وجود دارد،‌ به نظر می‌رسد طرح انتقال پایتخت منتفی است.

وی عنوان کرد: بحث انتقال پایتخت نیز یکی از موضوع هایی بود که بارها عنوان شد، اما با توجه به این که نیازمند زیرساخت های کامل است و هزینه بسیاری نیز می طلبد، در شرایط فعلی کشور به نظر نمی رسد اجرای این طرح امکان پذیر باشد.

معاون عمرانی سابق استاندار تهران تصریح کرد: با توجه به این شرایط، به نظر می رسد انتقال پایتخت منتفی باشد و طرح سه بخش شدن تهران نیز موضوعی است که جزئیات آن را نشنیده ام.

محمودی درباره این که در دولت دهم بحث های زیادی درباره انتقال پایتخت اداری تهران به پرند صورت گرفت، گفت: این طرح هزینه بسیاری را در پی دارد، زیرا در صورت انتقال اداره ها، باید همه زیرساخت های آن از جمله حمل و نقل آن به طور کامل دیده شود. بنابراین بعید می دانم بحث انتقال پایتخت، هم اکنون عملیاتی شود.

بنابراین با توجه به سخنان مشاور استاندار و سکوت مسئولان استانداری تهران در این خصوص به نظر می رسد دولت یازدهم تمایلی برای انتقال پایتخت ندارد و تنها به فکر حل مشکلات شهر جدید پرند است زیرا در دولت گذشته نیز در این شهر تنها واحدهای مسکونی در قالب مسکن مهر ساخته شده و به هیچ عنوان به فکر سرانه های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی مردم نبودند.

امیدواریم مسئولان اجرایی کشور با تدبیر صحیح مشکلات پیش روی مردم این شهر را با برنامه ریزی صحیح و مساعدت های لازم بر طرف سازند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار