اسامه حمدان در گفتگو با الميادين:

کسانی که قصد تضعيف مقاومت را دارند در توهم به سر می‌برند/ روابط ايران و غرب، اسراييل را نگران کرده است

یکی از رهبران بلند پایه جنبش حماس اعلام کرد ما اکنون در مرحله ای قرار داریم که در آن منطقه صحنه تغییر و تحول بزرگی است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد "اسامه حمدان" از رهبران بلند پایه جنبش حماس اعلام کرد ما اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که در آن منطقه صحنه تغییر و تحول بزرگی است. ما امیدواریم که گروه حمایت از مقاومت یکی از بزرگترین تشکیلات ایجاد شده جدید در منطقه باشد. 

همچنین اسامه حمدان گفت اسراییل از برقراری روابط بین ایران و کشورهای غربی بسیار نگران است.

مجری المیادین از حمدان پرسید سفر شما به تهران نخستین سفر است.؟ و حمدان پاسخ داد این نخستین سفر نیست. رهبران حماس سفرهای متعددی در سال گذشته و اوایل امسال به ایران انجام داده اند. این سفرها به غیر از تماس‌های صورت گرفته می باشد. من معتقدم چیزی که در شرایط کنونی درباره توصیف سطح روابط حماس و ایران بسیار شیوع یافته و شایع شده است در واقع رویاها و آرزوی های برخی است که در توهم به سر می برند و اصلا واقعیت ندارد. ما همواره تلاش می کنیم که همکاری هایی در سطح عالی و ممتاز با طرف ایرانی داشته باشیم. ما همواره تلاش می کنیم که روابط را در سطح عالی حفظ کنیم. 

مجری پرسید یعنی روابط حماس و ایران در دوره اخیر ممتاز و خوب بوده است یا این که در حال بازگشت به سطحی ممتاز و خوب است.؟ 
حمدان پاسخ داد: بین ایران و حماس اختلاف نظرات کذرا و دیدگاه هایی درباره برخی مسایل پدید آمد ولی به سرعت این اختلافات حل و فصل شد و به سطح عالی گذشته بازگشت. من خطاب به دوستداران و طرفداران مقاومت می گویم در خصوص روابط حماس و ایران ابراز نگرانی نکنند روابط خوبی داریم و خطاب به مخالفان تقویت روابط ایران و حماس می گویم که بسیار به ارزوها و توهمات خود دلخوش نکنند. 

مجری پرسید اسراییل به تازگی از توقیف یک کشتی ایرانی حامل محموله قاچاق سلاح و موشک برای غزه خبر داد و طبعا ما می دانیم که دو گروه عمده حماس و جهاد اسلامی در غزه حضور گسترده و پررنگی دارند آیا شما در خصوص این کشتی و محموله آن اطلاعاتی دارید.؟ 
حمدان پاسخ داد: قبل از آن که من به این سوال جواب بدهم اجازه بدهید 3 مطلب را توضیح بدهم. نخست این که این خبر جدیدی نیست که گفته شود ایران از مقاومت فلسطین حمایت می کند. طبعا حمایت ایران از مقاومت برای همه معروف است. مطلب دوم این است که این حق مقاومت و بلکه وظیفه آن است که به همه انواع و اقسام تسلیحات دست یابد و این که از هر طریقی که می تواند سلاح به دست آورد. من معتقدم این وظیفه همه کشورهای عربی است که سلاح در اختیار مقاومت فلسطین قرار دهند و در جنگ مقاومت علیه اسراییل  سهیم باشند. من معتقدم برخی نباید در پس عملیات موسوم به روند سازش برای محاصره کردن مقاومت و جلوگیری از دستیابی مقاومت به قدرت واقعی که می تواند به پیروزی هایی در مقابل اسراییل برسد قرار گیرد. مطلب سوم که باید توضیح بدهم این است که در چارچوب عملکرد مقاومت ، اسراییل اظهار نظرهای زیادی می کند برخی از این سخنان ساختگی و برخی دیگر نیز بخشی از آن حقیقت دارد و اسراییلی ها 99 درصد دیگر را دروغ می گویند. بنابراین ما در موارد بسیاری اظهارات مقامات اسراییلی را تفسیر نمی کنیم. اکنون نیز  دقیقا همان داستان است. دو طرفی که نام آن ها در رابطه با کشتی توقیف شده اعلام شده است آن را تکذیب می کنند. ( اشاره به ایران و مقاومت فلسطین ). برداشت ما این است که اسراییل در این روزها تلاش می کند فضایی تحریک آمیز علیه ایران و مقاومت ایجاد کند. این تلاش تل آویو با هدف امتیاز ندادن در روند سازش و محقق کردن بالاترین میزان از خواسته های مد نظر اسراییل و آن تسویه موضوع فلسطین است. موضوع دیگر این است که طرف اسراییلی از ایجاد نقطه عطف و گشایشی در روابط ایران و غرب نگران است. به همین علت تلاش می کنند به غربی ها بگویند در مسیر اشتباهی گام نهاده اند. بنابراین اسراییل تلاش می کند سناریو ساختگی را به وجود آورد. ولی به نظر می رسید این بار صدای سران اسراییل نزد غربی ها گوش شنوایی ندارد.

مجری شبکه المیادین در ادامه پرسید آیا گمان نمی کنید که ظرف چند سال گذشته به خصوص 3 سال اخیر ، تمرکز ها بر موضوع فلسطین وجود نداشته است و این موضوع نسبت به دیگر مسایل عربی و اسلامی در حاشیه قرار گرفته است.؟ حمدان در پاسخ گفت: اگر منظور شما از موضوع حاشیه ای این است که ارتباط امت عربی و اسلامی با آن کمرنگ شده است من بر این باور نیستم. من معتقدم که موضوع فلسطین همچنان در جایگاه خود قرار دارد و هنوز دغدغه اصلی امت اسلامی است. ولی حقیقت این است که هم و غم و درد و رنج امت اسلامی در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است. ما نیز معتقدیم که این افزایش معضلات با تحولات اوضاع در منطقه مرتبط است. منطقه دایما در حال تغییر و تحول است. اگر موضوع فلسطین از توجهات و اهتمامات غایب می بود ما هرگز تحرک فوری هنگام تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال 2012 در پی ترور "احمد جعبری" برادر مجاهد نمی بودیم. زمانی که تجاوز به غزه رخ داد و مقاومت فلسطینی  پاسخ داد تحرک امت اسلامی بسیار فوری و ابتکاری بود و نسبت به دفعات قبل پررنگ تر بود. بنابراین من معتقدم موضوع فلسطین همچنان موضوع محوری و اصلی امت اسلامی است ولی مشکلات این امت افزایش یافته است. من معتقدم که ما در مرحله‌ای هستیم که همه منطقه در حال تغییر و بازسازی ساختار است. یک تنش واقعی در منطقه در این خصوص بین سیاست آمریکا و متحدانش و گروه های مخلص و حامیان‌شان  ساری و جاری است. آمریکا و متحدان‌شان منطقه ای می خواهند که تضمین کننده - بر اساس آن چه جان کری گفت- امنیت راهبردی اسراییل باشد و گروه های مخلص در منطقه خواستار وجود منطقه‌ای آزاد و مستقل و بدون حضور سلطه گران هستند. در بحبوحه این تغییر و تحولات طبعا برداشت ها و تحلیل های مختلف و متفاوتی وجود دارد. بعضا میان گروه های متحد اختلافاتی بروز می کند متحدانی که باید در خطی واحد در مقابل سلطه گری آمریکا و تجاوز گری اسراییل ایستادگی کنند. من معتقدم گذشت زمان باعث شد بسیاری از اختلافات حل و دیدگاه ها نزدیک شود. من معتقدم که در نهایت امر شاهد حالتی از تشکل و ساختار جدید در منطقه خواهیم بود. 
این رهبر بلندپایه حماس درباره موضع این جنبش در قبال سوریه تاکید کرد موضع ما از آغاز بحران این کشور مشخص و تاکنون ثابت است. ما معتقدیم که بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود و خود مردم سوریه بدون دخالت خارجی باید این راه حل را ارائه کنند. اگر امت اسلامی می خواهد در این خصوص نقشی ایفا کند باید به مردم سوریه برای حل بحران کشورشان کمک کنند. نباید در امور داخلی سوریه دخالت خارجی باشد. سوریه در بحرانی قرار دارد که باید از آن رهایی یابد. زیرا رهایی سوریه از بحران موجود به گونه ای که رضایت مردم این کشور را در پی داشته باشد به معنای افزایش قدرت منطقه و مقاومت است. 

مجری شبکه در سوالی دیگر از حمدان پرسید گفته می شود نیروهای حماس در سوریه در کنار مخالفان با نظام بشار اسد می جنگند نظر شما در این باره چیست.؟ و حمدان پاسخ داد: ما همه این اتهامات را به طور کلی رد می کنیم. وقتی حماس  صحبت از حل سیاسی در سوریه می کند به معنای مخالفت آن با گزینه های دیگر است پس چگونه می شود که در بحران سوریه نقش داشته باشد.؟ حماس تاکنون در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده است. ما در امور داخلی کشورهایی که به ما توهین کرده اند ، رهبران ما حبس کرده‌اند ، رهبران ما را طرد کرده‌اند ، به ما اتهامات باطلی نسبت داده اند دخالت نکرده ایم و ما هیچ نقشی در ایجاد بحران در هیچ کشوری نداشته ایم. خب طبعا این در خصوص کشوری مانند سوریه که به مقاومت پناه داده و از آن حمایت کرده است بیشتر صدق می کند و ما در آن دخالت نکرده ایم و نخواهیم کرد.  برخی که جنبش حماس را به دست داشتن در این جا و آن جا متهم می کنند در واقع نیت شان تصعیف مقاومت است هدف شان انزوای مقاومت است. 

وقتی که از من درباره رابطه حزب الله و حماس در شرایط کنونی سوالی می شود شگفت زده می شوم. زیرا هیچ خللی در روابط دو طرف رخ نداده است. ما همچنان با جنبش حزب الله لبنان در تماس و ارتباط هستیم. دیدارها بین مقامات دو طرف ادامه دارد و ما معتقدیم که مقابله با اسراییل هدف مشترکی است که همه گروه های مقاومت را یکجا جمع کرده است. کسانی که گمان می کنند بحران های منطقه باعث تضعیف مقاومت در فلسطین می شود در توهم به سر می برند. زیرا مقاومت فلسطینی به خوبی درک کرده است که برای ادامه قدرت و تقویت آن برای مقابل با رژیم اشغالگر اسراییل چه کاری انجام دهد. من معتقدم کسی که به گزینه مقاومت باور داشته باشد همچنان به گروه های مقاومت مانند حماس و جهاد اسلامی تکیه دارد. شایعات زیادی منتشر شد مبنی بر این که جنبش حزب الله از ما خواسته است ضاحیه جنوبی را ترک کنیم. این که یکی از نیروهای حماس از سوی حزب الله هدف قرار گرفته است. این ها فقط شایعاتی است که بی پایه و اساس است. این شایعات به جوک و لطیفه ای تبدیل شده است. ما همچنان در منطقه ضاحیه هستیم. دفتر حماس در این منطقه دایر است. همه این موضوع را می دانند. من معتقدم که تلاش برای سنجیدن و ارزیابی روابط حماس با گروه های دیگر باعث می شود برخی مسایل بی ارزش در صدر قرار گیرد ولی نمی تواند در روابط ما و حزب الله خللی ایجاد کند. 

اسامه حمدان درباره اقدام دادگاهی در مصر به صدور حکم ممنوعیت فعالیت جنبش حماس در این کشور و بسته شدن دفاتر آن نیز اظهار داشت ، مصر کشوری است که مردم آن در کنار ملت فلسطین بوده‌اند و دوشادوش آنان با رژیم صهیونیستی جنگیده‌اند. ارتش این رژیم سال 1967 ده ها هزار نفر از نیروهای ارتش مصر را قتل عام کرد. مصر میزبان همه گروه های مقاومت فلسطین بوده است. مردم مصر در سطحی گسترده و دلسوزانه با مردم غزه ابراز همبستگی می کنند. این تاریخ مصر و مردم این کشور در خصوص دفاع از ملت فلسطین است. تصمیم چنین دادگاهی مبنی بر تروریستی توصیف کردن مقاومت این تاریخ را مخدوش می کند.  نکته دیگری که باید بدان اشاره کنیم این است در همه اتهاماتی که به حماس نسبت داده می شود هیچ سند و مدرکی ارائه نمی شود. هیچ اتهامی تاکنون ثابت نشده است بلکه برعکس زمانی که امور برای همه آشکار می شود حال مشخص می شود کسانی که دست به چنین اقداماتی زده اند وابسته به گروه های دیگری بوده اند و برخی نیز مزدور کسانی هستند که به ما اتهام می زنند. من در این جا یک مثال می زنم در سال 2010 بود که انفجاری در کلیسای مقدس مسیحیان در استان اسکندریه مصر رخ داد و در آن زمان گفته شد افراد مسلحی از غزه آمدند و مرتکب چنین جنایتی شدند ولی بعد از وقوع انقلاب در مصر مشخص شد که عوامل و مسببان آن عناصر اراذل و اوباش مرتبط با دستکاه های امنیتی مصر بودند. من معتقدم هدف از چنین تبلیغات و حملات منفی علیه حماس ایجاد یک دشمن خارجی در سایه بحران داخلی مصر است. من می گویم که به مصلحت مصر و مردم این کشور و رهبران مصری نیست که مقاومت در مصر مورد اتهام قرار گیرد. هر آن چیزی که طی چند ماه گذشته در منطقه سینای مصر رخ داده است بین ارتش و مردم این کشور بوده است. در این حوادث حتی یک فلسطینی نه از حماس و نه غیر از حماس دست نداشته اند.  بیش از هشت ماه است که می گویند حماس در حوادث منطقه سینا دست دارد و مرتکب جنایاتی می شود ولی سندی ارائه نمی شود. خب این چه معنایی می توانند داشته باشد. بنابراین باید در این نوع اتهام زنی ها تجدید نظر شود. من معتقدم که مصر نباید چنین افتراهایی را علیه فلسطین  و مردم فلسطین تکرار کند. موضوع دوم رابطه با گروه اخوان المسلمین است. ما که با همه گروه های مصری ارتباط داریم. دستگاه های امنیتی مصر نیز که از این ارتباط اطلاع دارند و برای همگان آشکار است. این روابط در زمان حکومت حسنی مبارک و بعد از آن حکومت شورای نظامی و در زمان حکومت محمد مرسی وجود داشته است. در دوره حکومت شورای نظامی بود که "خالد مشعل" رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با دو عضو این شورا دیدار و گفتگو کرد. ما دیرزمانی است که با طرف مصری ارتباط داریم. روابط ما علنی است و سری نیست. من تعجب می کنم که برخی از روابط محرمانه حماس با اخوان المسلمین یا دیگر گروه های مصری سخن می گویند. روابط ما در شرایط کنونی نیز با مصر به طور کامل قطع نشده است بلکه روابط و تماس هایی با این کشور از جمله دستگاه اطلاعاتی آن داریم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار