"وضعیت تأمین اجتماعی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها" شب گذشته (24 اسفند) با حضور سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نوربخش با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها پرداخت یارانه‌ها به صورت نقدی و غیرنقدی انجام می‌شود، اظهارداشت: نمایندگان در مجلس نهم تلاش کردند تا با یک اتفاق نظر نظام اقتصادی را به سمت واقعی کردن قیمت‌ها هدایت کنند.
 
وی با اشاره  به اینکه چتر حمایتی از بیمه‌ها در دنیا به سه صورت انجام می‌شود، بیان داشت: این برنامه در کشورهای مختلف به صورت چتر حمایتی از طریق بیمه‌های اجتماعی، مساعدت‌های اجتماعی و برنامه‌های بازار کار اعمال می‌شود. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در قانون سال 88 چتر حمایتی از بیمه‌های اجتماعی لحاظ شده‌ است،‌ گفت: این مساعدت‌های اجتماعی به صورت پرداخت یارانه‌های نقدی انجام شده است، به گونه‌ای که بیمه‌های اجتماعی در بند هفت قانون هدفمندی یارانه‌ها به صورت ایجاد نظام رفاه و تأمین اجتماعی و همچنین "لیبل مارکت" در سایر بندها به خوبی دیده می‌شود.
 
* افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند باید مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گیرند

نوربخش با اشاره به اینکه افرادی که تحت پوشش هیچ گونه بیمه‌ای نیستند باید مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گیرند افزود: این افراد باید توانمند شوند و مهارت‌های لازم را فرا گرفته و در قالب مشارکت در بیمه‌های اجتماعی وارد بازار کار در جامعه شوند و اگر نتوانند این کارها را انجام دهند باید از طریق بیمه اجتماعی جویای کار تحت پوشش قرار بگیرند. 

نوربخش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم چه انتظاراتی از سازمان تأمین اجتماعی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دارند افزود: مطالعات و انتظارات مردم در سازمان تأمین اجتماعی به حق است به گونه‌ای که هدفمندی یارانه‌ها زمینه‌‌ای را ایجاد کرده که با تأمین منابع مورد نظر بتوانیم بخشی از آنها را تأمین کنیم. 

وی با بیان اینکه تمام چالش‌های نظام سلامت را نمی‌توان در یک برنامه یک ساله برطرف کرد اضافه کرد: جهت‌گیری دولت به سمت بیمه‌های اجتماعی است زیرا دولت در صدد توانمندسازی افراد است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: مهم‌ترین بخش در بیمه‌های اجتماعی و نظام رفاه اجتماعی بحث نظام سلامت است، لذا بیمه‌های اجتماعی باید گسترش یابد. 

* حدود 5 میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه‌ اجتماعی نیستند

نوربخش با اشاره به اینکه علی‌رغم تدابیری که در قانون هدفمندی یارانه‌ها اندیشیده شده بود بیشترین توجه دولت به پرداخت نقدی و مساعدت‌های اجتماعی بود افزود: دولت تدبیر و امید به صراحت اعلام کرده که بحث رفاه اجتماعی و بیمه سلامت را در اولویت قرار خواهد داد. 

وی با اشاره به اینکه در هدفمندی یارانه‌ها منابعی در نظر گرفته شده است تا از طریق آن بتوان برنامه‌های رفاه و بیمه‌های اجتماعی را توسعه دهیم افزود: در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه‌ اجتماعی نیستند.

 نوربخش با اشاره به این که در بیمه‌های اجتماعی دو نوع افراد وجود دارند، یکی افراد حقوق‌بگیر و مزدبگیر و دیگری افراد غیرمزد بگیر هستند گفت: 22 میلیون نفر نیروی شاغل در کشور وجود دارد که 13 میلیون آن‌ها جزو افراد مزد بگیر و حقوق بگیر هستند.
 
وی با اشاره به این که ضریب نفوذ بیمه در مورد کسانی که دارای بیمه‌های اجتماعی هستند 85 درصد است اظهار داشت: ضریب نفوذ بیمه در مورد کسانی که دارای بیمه‌های اختیاری هستند 40 درصد است و این در حالی است که ضریب نفوذ افراد غیرمزد بگیر از 14 درصد به 20 درصد رسیده است.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که باید بتوانیم 5 میلیون را زیر چتر پوشش بیمه قرار دهیم ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها به خصوص در بند 7 آن تدابیر بسیاری خوبی در این رابطه اندیشیده شده است.
 
نوربخش با بیان این که کسانی که توان مالی دارند باید به نفع افراد نیازمند انصراف دهند ادامه داد: این مسئله تقاضای همه دستگاه‌های اجرایی و دولت است.
 
* فرانشیز داروهای سرطانی در سال 92 از 10 درصد به 30 درصد رسید

وی با اشاره به این که فرانشیز داروهای سرطانی در سال 92 از 10 درصد به 30 درصد رسید گفت: در 180 قلم دارو شاهد افزایش قیمت به دلیل رشد قیمت ارز بودیم که این موضوع مردم را در تهیه دارو با مشکلات عدیده‌ای روبه رو کرده بود.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این‌که تمام داروهای مربوط به نازایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت ادامه داد: دولت در پرداخت یارانه نقدی با مشکلاتی روبه رو بود.
 
نوربخش یکی از اشکالات فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را کافی نبودن تامین و تجهیز منابع دانست و خاطر نشان ساخت: کشش تقاضا به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به شدت کاهش پیدا کرده بود.
 
وی با اشاره به این که تامین منابع در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به درستی صورت نگرفت گفت: متاسفانه دولت برای پرداخت نقدی از محل بودجه‌های عمومی و یا سایر منابع مبالغی را برداشت می‌کرد.
 
*هدف گذاری دولت در راستای تامین بیمه‌های اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با شیب ملایم و پلکانی روبه رو خواهیم بود اضافه کرد: هدف‌گیری دولت تدبیر و امید به سمت تامین بیمه‌های اجتماعی و رفاه اجتماعی است.
 
نوربخش گفت: در برنامه‌های اصلاحی هم چون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش حامل‌های انرژی چتر حمایتی بسیار خوبی لحاظ شده است تا به افراد کمتر صدمه وارد شود.
 
وی با اشاره به این که درصدد هستیم تا افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند هم چون حاشیه نشین‌ها بتوانند زیر چتر پوشش بیمه قرار بگیرند اظهار داشت: بی‌برنامه‌گی‌ها باعث شد که یک سری مشکلات برای مردم به خصوص برای جامعه پزشکان ایجاد شود.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در شش ماهه فعالیت جدید سازمان تامین اجتماعی چه اقداماتی را برای بی‌برنامه‌گی‌ها انجام دادید، گفت: بودجه و برنامه‌های سازمان و هم چنین روابط اجرایی در مهر ماه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد به گونه‌ای که در بودجه سال 92 با 5 هزار و 100 میلیارد تومان با کسری مواجه بودیم.
 
* جبران کسری 5 هزار و 100 میلیارد تومانی در بودجه سال 92

نوربخش با اشاره به این‌که حتی یک ریال از دارایی‌های سازمان را برای جبران کسری‌ها به فروش نرساندیم ادامه داد: با اتخاذ سه مکانیزم توانستیم کسری بودجه را جبران کنیم.
 
وی با اشاره به تشکیل کمیته منابع و مصارف برای انتقال سود شرکت‌های وابسته به سازمان افزود: میان وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان تعامل بسیار خوبی صورت گرفته است.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که مابه‌التفاوت قیمت ارز به مبلغ 600 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بازگردانده شد افزود: در مورد کارگران ساختمانی حدود 900 میلیارد تومان بازگردانده شد به گونه‌ای که این اقدام از طریق وزارت دارایی صورت گرفت.  
 
نوربخش با اشاره به این که حدود 3 الی 4 درصد مازاد وصولی داشتیم گفت: وصولی‌های سازمان تابع رشد اقتصادی است این در حالی است که متاسفانه در سال 92 رشد اقتصادی منفی بود.

وی با اشاره به این که پروژه‌های عمرانی 35 درصد منابع سازمان را تشکیل می‌دهد ادامه داد: با همت پرسنل سازمان تامین اجتماعی منابع لازم برای جبران کسری بودجه صورت گرفت.
 
* استقراض از بانک برای پرداخت عیدی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که تاکنون هیچ فروش دارایی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت نگرفته است گفت: سازمان تامین اجتماعی همچنان به تعهدات خود به موقع عمل می‌کند.
 
نوربخش با بیان این که در سال گذشته برای پرداخت عیدی بازنشستگان سازمان از بانک‌ها استقراض کردیم و پرداخت‌ها در 28 اسفند صورت گرفت ادامه داد: خوشبختانه امسال بدون استقراض عیدی بازنشستگان در بهمن ماه واریز شد.
 
وی با اشاره به این که هم در بخش درمان و هم در رابطه با حقوق و دستمزد با مشکلات فراوانی روبه رو هستیم گفت: باید تلاش کنیم تا این مشکلات روز به روز کاهش یابد.
 
* افزایش حقوق دستمزد مستمری‌ بگیران متناسب با نرخ تورم

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد خاطر نشان ساخت: این امر نشان دهنده جهت‌گیری‌های خوب دولت تدبیر و امید است.
 
نوربخش با اشاره به اینکه ماده 96 قانون سازمان تأمین اجتماعی برای اولین بار طی دو دهه اخیر در دولت تدبیر و امید اجرا خواهد شد گفت: افزایش حقوق دستمزد مستمری‌ بگیران متناسب با نرخ تورم پیش‌بینی شده است به گونه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی از آمادگی لازم برای اجرای این ماده برخوردار است. 

* افزایش 25 درصدی دستمزدها از فروردین سال 93

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار از ابتدای سال آینده شاهد رشد حقوق دستمزد خواهیم بود گفت: از فروردین ماه سال آینده پرداخت‌ها 25 درصدافزایش خواهد یافت.  
 
با اشاره به اینکه افزایش حقوق 25 درصدی نشان دهنده جهت‌گیری خوب رئیس جمهور است ادامه داد: این امر نشان دهنده این مطلب است که وضع معیشتی مستمری بگیران بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعامل سازمان تأمین اجتماعی با وزارت‌خانه‌ها کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین بهداشت و درمان چگونه است گفت: سازمان تأمین اجتماعی جزء واحدهایی است که به صورت مرتب با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تعامل است. 

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی جزء سازمان‌های وابسته به وزارت کار است خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت و درمان هم تعاملات خوبی را با سازمان تأمین اجتماعی داشته‌اند. 

نور بخش با اشاره ه به اینکه وزارت بهداشت و درمان  بیشترین همکاری را با سازمان تأمین اجتماعی داشته است ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر با درک واقعیت نظام سلامت کشور همکاری‌های لازم را داشته‌اند به گونه‌ای که تخصیص منابع به خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که توانستیم به تعرفه‌ نسبتا مناسبی نسبت به سالهای قبل دست یابیم. 

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه اصلاح نظام پرداخت باید به خوبی صورت گیرد گفت: طبق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه پرداخت در جیب مردم باید به 30درصد می‌رسید، اما متأسفانه طبق گزارش‌های مختلف این پرداخت‌ها بین 60 تا 65 درصد است. 

* تخصیص 4 هزار و 800 میلیون تومان به نظام سلامت در بودجه 93

وی با اشاره به اینکه متأسفانه پرداخت‌ها از جیب مردم افزایش پیدا کرده است افزود: حدود 4هزار و 800 میلیون تومان به نظام سلامت در قانون تبصره 21 بودجه سال 93 تخصیص داده شد. 

نوربخش با اشاره به 42 هزار500 میلیارد پرداخت نقدی و غیرنقدی ادامه داد: یکی از مباحث بسیار مهم سازمان تأمین اجتماعی رسیدن به پوشش بیمه همگانی است. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی را برای پوشش بیمه هم‌گانی درنظر دارید گفت: برای کسانی که بیمه اجتماعی نیستند تدابیری در ماده 7 اندیشیده شده است این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در ایران از 14 درصد به 40 درصد رسیده است پس باید گفت این پوشش هم کافی نیست. 

نوربخش با اشاره به اینکه در این ردیف حدود یک میلیون و 200 هزار نفر را به زیر پوشش بیمه برده‌ایم ادامه داد: در بودجه سال 93 در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها رقم بسیار خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شد یعنی چهل و دوهزار پانصد میلیارد تومان درنظر گرفته شد. 

وی با اشاره به اینکه سازمان تلاش خواهد کرد تا با فراهم  کردن بسترهای لازم و ترغیب افراد به مقوله درمان توجه کند.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه در سال 93 مستمری بگیران رایگان درمان خواهند شد ادامه داد: طبق قانون الزام مستمری‌ بگیران بدون پرداخت فرانشیز درمان خواهند شد.  

* درمان رایگان مستمری بگیران در سال 93 

نور بخش با اشاره به اینکه برای بیمه‌شدگان غیرمستمری بگیر هم تدابیری اندیشیده‌ شده است گفت این دسته از افراد هم اعتبار دفترچه‌هایشان بیشتر خواهد شد.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به باینکه باید افراد را به سمت بیمه ترغیب کنیم افزود: دولت امسال به بیماران خاص کمک‌های بسیاری را کرده است. 

وی با اشاره به اینکه دولت در مورد بیمه رانندگان، مددجویان، کمیته امداد و سایر موارد در حد مقدورات کمک‌هایی کرده است به گونه‌ای که امیدواریم گام‌های اساسی در این رابطه برداشته شود.  
 
نوربخش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بیمه سلامت همگانی به چه معنا است افزود: بسته بیمه پایه جز تکالیفی است که به صورت مشخص مورد تألیف قرار بگیرد که امیدواریم در سال 93 به نتیجه مشخصی در این رابطه دست یابیم.
 
نوربخش با اشاره به اینکه بیمه همگانی به این معنا است که باید تمامی افراد از یک نوع بیمه پایه برخوردار باشند اظهار داشت: حدود 13 میلیون نفر جزء بیمه تأمین اجتماعی هستند که با احتساب خانواده‌هایشان به 38 میلیون نفر می‌رسد. 

* افراد حاشیه‌نشین توانایی بیمه شدن را ندارند

نوربخش با اشاره به اینکه افراد حاشیه‌نشین توانایی بیمه شدن را ندارند گفت: 2 میلیون دیگر باقی می‌ماند که باید آنها هم مشارکت لازم را برای بیمه شدن داشته باشند.  
 
نوربخش با اشاره به اینکه در سازمان تأمین اجتماعی در مورد دهک‌ها برنامه‌ریزی نشده است چون این امر ربطی به سازمان ندارد افزود: نصف جمعیت کشور تحت پوشش بیمه درمان هستند به گونه‌ای که در حدود 3 میلیون نفر دیگر باید اقدامات موثر انجام شود تا بخشی از منابع مربوط به ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود. 

نوربخش تاکید کرد: امیدوارم در جهت تأمین کامل پوشش بیمه مشارکت‌های لازم صورت گیرد. 

وی سازمان تأمین اجتماعی کشور را بزرگترین بنگاه اقتصادی بیمه‌ای کشور قلمداد کرد و افزود در سازمان تأمین اجتماعی چالش‌های تاریخی وجود دارد به گونه‌ای که این چالش‌ها به ابتدای تدوین اساسنامه سازمان در سال 54 بر‌می‌گردد. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه باید در این اساسنامه اصلاح و بازنگری صورت گیرد گفت: دولت جدید باید در این رابطه مأموریت خود را به خوبی انجام دهد. 

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/  
 



برچسب ها: اجتماعی ، بازار ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
چرا تو متن خبر تمام موارد برای سال 93 نوشته شده مگه خبر
مربوط به سال گذشته است اگه نه لطفا اصلاح بفربفرمائید
آخرین اخبار