شگفت‌انگیزترین قلعه ناشناخته ایران+ تصاویر

"قلعه پشتو" به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین قلعه‌های ایران باستان در آذربایجان شرقی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، نمی‌‌دانم تا به حال نام "قلعه پشتو" را شنیده‌اید یا نه؟! اما این قلعه روزگاری یکی از شگفت‌انگیز‌ترین قلعه‌های ایران باستان بوده و حتی امپراطوران شرق و غرب نیز از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند. زیرا ورود به داخل قلعه اصلا امکان‌پذیر نبوده مگر اینکه راز و رمز حرکت بر روی صخره ورودی را بلد باشند. 


 
در ساخت این قلعه برخلاف قلعه‌های دیگر از مصالحه خاصی استفاده نشده است بلکه خود قلعه را از دل کوه تراشیده‌اند و راه ورودی آن هنوز هم مخفی بوده و راز و رمز سختی دارد.  
 
قلعه پشتو بالاتر از ورزقان و نزدیک روستای "هوراند" در آذربایجان شرقی واقع شده که از مسیر جاده تا پای قلعه نزدیک 2 کیلومتر فاصله دارد ورود به قلعه امروزه با نردبان طنابی یا چوبی که برای سهولت ورود گردشگران تعبیه شده انجام می‌گیرد. 


 
قلعه آن‌قدر سهمگین و عجیب است که وقتی به پای قلعه می‌رسی جرأت ورود به داخل آنرا نداری مگر اینکه ریسک‌پذیر باشی و نترس!
 
بسیاری از کسانی که به قصد دیدن داخل قلعه و زوایای پنهان آن به این منطقه و روستای هوراند آمده‌اند با دیدن عظمت قلعه از ورود به داخل آن منصرف می‌شوند.  
 
اما آن دسته از گردشگرانی که جرأت ورود به داخل قلعه را می‌یابند از ایده و تفکر هوشمندانه ایرانیان باستان‌ شگفت‌زده می‌شوند. 



داخل قلعه به گونه‌ای طراحی شده که محل شاه‌نشین مسلط به سایر قسمت‌ها یعنی سربازان، ابزار‌آلات جنگی و آذوقه است.  
 
جالب‌ترین قسمت این قلعه مکانی است که از دریچه آن "قلعه قهقهه" در چندین کیلومتری سمت راست و "قلعه بابک" در سمت چپ (نزدیک کلیبر) دیده می‌شود. این قلعه‌ها به گونه‌ای ایجاد شده بودند که از دوردست‌ها و بدون استفاده از پیک با هم در ارتباط بوده‌اند. این ارتباط بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است به طوری که در زمان خطر ارتباط این قلعه‌ها با هم بوسیله دود انجام می‌شود یعنی ایجاد دود و شکل آن پیام خاصی برای قلعه‌های دیگر داشته و بسیار سریعتر از چاپار یا پیک پیام را به دیگر قلعه‌ها می‌رسانده است. 


 
قلعه پشتو در فضایی سرسبز اما بدون درخت واقع شده و چمنزارها و واقع اطراف آن با آب و هوایی خنک و دلنشین، موقعیت وصف‌ناپذیری را برای گردشگران ایجاد کرده است.  
 







انتهای پیام/اق 

برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، تاریخ ، پشتو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد امینی
۲۳:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
خیلی ممنون از اطلاعات داده شده در ضمن داخل کوه قلعه پر از اطاق هایی است که ورودی آن مسدود شده و یکی از ورودی های آن در کنار نردبان پایین قلعه است و این اطلاعت را پدر بزرگ من خیلی سالهلی پیش گفته و خودش داخل درون کوه شده است در ضمن هوراند یکی از شهرستان های تیریز می باشد.09143262432