دانستنی ها/

وقتی باطری‌ها هم اتاق دارند!

اتاق باطری یکی از بخش‌های ساختمان پست‌های انتقال نیروست که از ضروریات ساختمان کنترل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛هدف از تهیه این استاندارد، ارائه معیارها و عوامل مرتبط با طرح‌های بهینه ساختمانی و پست‌ةای انتقال نیرو می‌باشد.

این استاندارد در پست‌های 230 و 400 کیلوولت کاربرد دارد.

3- بررسی ساختمان‌ها از نظر کاربری و مشخصه فضاها

بخش ساختمانی پست‌های انتقال نیرو شامل قسمت‌های ساختمان های (ابنیه) اصلی و جنبی، فونداسیون‌ها، تسطیح و محوطه‌سازی، دیوارکشی، کانال‌های کابل و سازه‌های مربوطه می‌باشد.

آن قسمت از ساختمان‌ها که عموماً تحت نام ساختمان کنترل متعارف گردیده و در واقع مهمترین و اصلی‌ترین ساختمان هر پروژه پست بشمار می‌آید با توجه به نوع کاربری آن،‌خود شامل چند قسمت است که عبارتند از:

- سالن کنترل و رله

- سالن تابلوها و تجهیزات فشار ضعیف AC و DC و شارژها (بطور مجزا و یا در اشتراک با سالن کنترل و رله).

- گالری کابل (برای پست‌هائی که دارای گالری کابل هستند).

- اطاق تجهیزات مخابراتی

- اطاق باطری‌ها

اطاق باطری‌ها با توجه به نحوه طراحی پست جهت استقرار یک یا دو سری باطری احداث می‌شود و از ضروریات مجموعه ساختمان کنترل می‌باشد. معمولاً اطاق باطری‌ها 110 یا 125 ولت که برای تغذیه مصرف حفاظت و کنترل مورد نظر می‌باشد و اطاق باطری‌های 48 ولت که مورد استفاده تجهیزات مخابراتی واقع می‌شود جدا از هم هستند. باطری‌ها معمولاً روی ردیف پایه‌های نگهدارنده ضد زلزله نصب می‌شوند و بوسیله کابل‌های مخصوص که معمولاً در ارتفاع نصب می‌شوند،‌ ارتباط بین تابلوهای باطری شارژ و باطری‌ها و همچنین ارتباط بین باطری‌ها و تابلوهای توزیع DC برقرار می‌گردد.

ابعاد این اطاق با در نظر گرفتن تعداد، نوع، ظرفیت و طرز استقرار باطری‌ها که بسته به نوع طراحی و تعداد فیدرها و اندازه پست متفاوت است،‌ تعیین می‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار