نشست سران عرب در سایه اختلافات گسترده امروز آغاز می‌شود

نشست سران عرب در سایه اختلافات گسترده و تیرگی روابط برخی کشورهای عربی امروز در کویت آغاز می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم؛ تنش در لیبی، تونس، یمن و آوارگان سوری از موضوعات مورد بحث این نشست دو روزه خواهد بود.

"خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه بحرین احتمال آشتی کشورش و عربستان با قطر را در این نشست بعید دانست.

روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خاطر اختلاف قطر با بحرین، عربستان و امارات به تیرگی گراییده است.    

همچنین شش کشور عضو اجلاس سران عرب از جمله عراق، الجزایر و لبنان مانع اعطای کرسی سوریه به مخالفان این کشور شدند.  

از مجموع 21 عضو اتحادیه عرب هشت تن از سران آنها در نشست سران عرب در کویت شرکت نخواهند کرد.

اختلافات اعضای این اتحادیه و خصوصا اختلافات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر با قطر بسیار جدی شده است.موضوع سوریه یکی دیگر از عرصه های کشمکش این اعضا است.

اعتراض مصر و عراق و الجزایر به واگذاری کرسی سوریه به مخالفان این کشور موجب شده است این کرسی برخلاف دور قبلی نشست نشست سران کشورهای عربی، در این دور خالی بماند.

ربیع حمادة کارشناس امور خاورمیانه در مرکز الاهرام در این خصوص به خبرنگار المیادین گفت: منطقی نیست که کرسی کشوری به یک گروه واگذار شود که در میدان جنگ غالب نیست و منطقه ای را تحت کنترل خود ندارد.

به اعتقاد من اتحادیه عرب پس از نشست دوحه این موضوع را متوجه شده است و اکنون می داند که تا روشن شدن تکلیف سوریه در داخل این کشور نباید دست به اقدامات جنجالی بزند.

المیادین افزود: مناقشات اعراب و اسرائیل برجسته ترین موضوع مورد توجه نشست سران عرب در کویت است.انتظار می رود دو سوم مصوبات نشست کویت مربوط به مسئله فلسطین باشد.مابقی مصوبات این نشست به مسائل اقتصادی واجتماعی و طرح نظام اساسی دادگاه حقوق بشر عربی که مقر آن در بحرین خواهد بود مرتبط است. 
عربها هنوز هیچ تفسیری از تروریسم ندارند.نام کدام سازمانها باید در فهرست تروریسم درج شود؟این موضوع در نشست سران عرب مورد بحث جدی خواهد بود زیرا این موضوع را در صدر فهرست موضوعات مورد بحث خود درج کرده اند.آیا موفق خواهند شد تعریف مشخصی از تروریسم موجود در کشورهای عربی ارائه دهند؟

اکنون حاشیه های نشست سران عرب مهمتر از آن چیزیست که به صورت رسمی جریان دارد. شاید موضوعات مورد اختلاف در پشت پرده مورد بحث باشد زیرا عربها غالبا درباره چنین موضوعاتی علنی سخن نمی گویند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار