ایران، پیشگام در توسعه نفت منطقه؛

ضرورت بازنگری در تمام قراردادهای جاری صنعت نفت

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با دعوت از شرکت ها و کشورها برای همکاری با صنعت نفت ایران، گفت: قراردادهای صنعت نفت با حفظ منافع ملی بازنگری می شود باید در تنظیم قراردادها به خصوص در قراردادهای دراز مدت، ریسک و بازده آن مشخص شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی ماجدی ،  با اعلام این که تمام قراردادهای جاری صنعت نفت در حال بازنگری است، اظهار داشت: با توجه به نوع قراردادها در کشورهای نفتخیز، همچنین مقررات و امکانات موجود کشور، باید بهترین قراردادها در صنعت نفت تنظیم شود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت تاکید کرد: صنعت نفت ایران در تنظیم قراردادهای خود پیرو هیچ کشور و شرکتی نیست، در همین حال به طور قطع همه راه های موجود در توسعه میدان های نفتی و گازی را برای تنظیم بهترین نوع قرارداد با توجه بر قوانین حاکم بر نفت، مورد توجه قرار خواهد داد.

ماجدی تصریح کرد: طبق دستور وزیر نفت، کمیته ای برای بازنگری قراردادها تشکیل شده است تا قراردادها با حفظ منافع ملی، جذابیت لازم را برای شرکت های طرف مذاکره در توسعه میدان های نفتی و گازی داشته باشد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت اظهار داشت: ضمن آنکه در توسعه میدان های مشترک، توانمند بوده و با تعامل و همکاری از ذخایر برداشت می کنیم، اما رقابت آشکار و پنهان نیز وجود دارد، بر این اساس نوع قراردادها با تاکید بر «حفظ منافع ملی» جذاب تر می شود.

ماجدی در این خصوص تاکید کرد: در تنظیم قراردادها به خصوص در قراردادهای دراز مدت، باید ریسک و بازده آن مشخص شود.

وی از تعیین اولویت کاری در قالب تشکیل جلسه با چهار شرکت زیرمجموعه وزارت نفت خبر داد و گفت: با همکاری شرکت های تحت پوشش به ویژه شرکت ملی نفت ایران، اولویت های کاری این معاونت مشخص خواهد شد.

تحقق اقتصاد بدون نفت با گذر از اقتصاد نفت   

ماجدی با تاکید بر افزایش تولید و ظرفیت تولید نفت در کشور گفت: به منظور کاهش سهم نفت در بودجه، باید منابع جایگزین ایجاد شود و منابع درآمدی جایگزین، خود نفت خواهد بود چراکه اقتصاد بدون نفت از اقتصاد نفتی می گذرد.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما در این خصوص اجرای پروژه های توسعه ای است و بهره برداری از این منابع درامدی در اقتصاد کشور را باید به سازمان ها و زارتخانه های دیگر سپرد تا به نحو درست از درامد استفاده و اقتصاد را در آینده به سمت اقتصاد بدون نفت پیش ببرند.

ایران، پیشگام در توسعه منطقه

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت بر پیشرو و پیشگام بودن ایران در توسعه منطقه تاکید کرد و اظهار داشت: هیچ منطقه ای توسعه نخواهد یافت مگر آنکه یک کشور را به عنوان الگو قرار دهد.
 
وی بر استفاده و بهره برداری از تجارب کشور ها در این خصوص تاکید کرد و اظهار داشت: ضمن آنکه کپی برداری نمی کنیم، اما نیازمند به دانشی هستیم که همه شرکت ها و کشورها از آن بهره ببرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار