سکوت معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در جواب سؤال صدور ویزا برای ابوطالبی/طی روزهای آینده درباره نماینده جدید ایران در سازمان ملل اظهار نظر می‌کنیم

معاون وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوالی در مورد صدور ویزا برای حمید ابوطالبی سکوت و تاکید کرد طی روزهای آینده در این باره اظهارنظر می‌کنیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد صدور ویزا برای حمید ابوطالبی که گفته می شود به سمت نماینده دائم ایران در سازمان ملل برگزیده شده، سکوت کرد.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه "آیا جان‌ کری می‌داند که ایران یکی از گروگانگیران سفارت آمریکا (در تهران) در سال 1979 را به عنوان فرستاده خود در سازمان ملل تعیین کرده است؟" اظهار داشت: من هیچ جزئیاتی در مورد فردی که اشاره کردید در اختیار ندارم.

هارف افزود:صدور ویزا فرایندی کاملا محرمانه است. ما درباره درخواست‌ ویزاهای افراد صحبت نمی‌کنیم. افراد آزاد هستند تا درخواست اخذ ویزا ارائه دهند و صدور ویزاهای درخواستی براساس رویه‌های معمول صورت می گیرد. ما در مورد نتیجه این فرآیند نه اظهار نظری می‌کنیم و نه پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه "اگر فرآیند صدور ویزا برای حمید ابوطالبی پیش برود آیا ایالات متحده آمریکا وی را در سازمان ملل پذیرا خواهد بود؟" تصریح کرد: من در این مورد هیچ پیش‌بینی ندارم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا صدور و یا عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی باعث ایجاد مشکل در مذاکرات هسته‌ای شود؟" گفت: من چیزی برای گفتن و افزودن ندارم. اما به طور جداگانه باید اعلام کنم که ما هفته آینده و برای دور بعدی مذاکرات هسته‌ای 1+5 که از سوی اتحادیه اروپا هدایت می‌شود به وین می‌رویم. این مذاکرات هرچند سخت اما در حال پیشرفت است،‌ همانند چانه‌زنی‌های تجاری است و دور سوم آن آماده اجرا است.

 هارف در پاسخ به این سؤال که آیا "اگر فرد معرفی شده از سوی ایران از گروگانگیران باشد،‌شما آن را یک مسأله کوچک می دانید و از نظر شما این یک معیار برای میزان حسن نیت نیست؟، گفت: من واقعا چیزی برای افزودن در مورد این فرد که براساس گزارش‌ها به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل معرفی شده است ندارم، من مطمئن هستم که طی روزهای آینده در این مورد صحبت خواهیم کرد،‌ اما برای امروز چیزی برای افزودن ندارم.

هارف در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه "آیا شما فهرستی از اسامی افرادی که سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 را تصرف کردند دارید؟" گفت: "خیر ندارم."

خبرگزاری های غربی از جمله رویترز و بلومبرگ طی روزهای اخیر به جو سازی علیه ابوطالبی پرداختند . آنها وی را از "دانشجویان پیرو خط امام" اعلام کردند که در اشغال لانه جاسوسی در تهران شرکت داشته‌است و به همین دلیل خواستار عدم صدور ویزای آمریکا برای وی شدند.

"باری روزن"، از دیپلمات‌های آمریکایی در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران، با ابراز نارضایتی از انتخاب احتمالی ابوطالبی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل به رویترز گفته است ابوطالبی حق ندارد به خاک آمریکا پا بگذارد.

این خبرگزاری در ادامه آورد، منابع رسمی در ایران هنوز انتخاب "ابوطالبی" را به عنوان جانشین "محمد خزایی"، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل تایید نکرده‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار