وزیر راه و شهرسازی:

آزاد راه "تهران -شمال" از اولویت خارج نشده است/فاصله بسیاری با "استانداردهای جهانی" داریم

آخوندی گفت:جلساتی مربوط به قطعات 2 و 3 پروژه آزاد راه تهران – شمال در حال پیگیری است و تا تصمیم روشنی در این باره اتخاذ نشود آن را اعلام نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبنگاران، عباس اخوندی در حاشیه جلسه کمیسیون ایمنی راهها با بیان اینکه در طرح نوروزی اقدامات بسیاری انجام شده است، گفت:در طرح نوروزی امسال 160 میلیارد تومان اعتبار جهت افزایش ایمنی جاده ها هزینه شد .

وی در ادامه افزود: با وجود افزایش ایمنی جاده ها هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی داریم.

اخوندی اظهار داشت: 12 هزار و 400 راهدار در طول تعطیلات نوروزی به مردم خدمات رسانی کردند و 1400 اکیپ راهداری و 1350 گشت راهداری به صورت شبانه روزی در طول این ایام فعالیت کردند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اوج ترددها در ایان نوروز گفت: بیشترین اوج ترددها در طول ایام بین 5 تا 7 بعد از ظهر بوده و بیشترین محورهایی که در این ایام پرتردد بودند شامل تهران- کرج و بالعکس و پس از آن کرج- قزوین ، قم – تهران بوده اند.

***آزاد راه تهران شمال از اولویت خارج نشده است

آخوندی در پاسخ به پرسش ی از خبرنگاران در مورد وضعیت آزادراه تهران شمال گفت: جلسات مربوط به قطعات 2 و 3 این پروژه در حال پیگیری است و تا تصمیم روشنی در این باره اتخاذ نشود آن را اعلام نمی کنیم.

وی تاکید کرد: این که گفته شده است آزادراه تهران شمال از اولویت خارج شده حرف من نبوده است.

آخوندي در ادامه تصريح كرد: در طرح نوروزي از ابتداي بهمن ماه وزارت راه و شهرسازي هماهنگي خوبي بين پليس، وزارت بهداشت و هلال احمر برقرار كرد كه همين امر باعث كاهش ميزان تصادفات شد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در امسال تمامي وسايل نقليه عمومي از دسترسي به بازار سياه خارج شدند گفت: فروش بليط نوروز وسايل حمل‌ونقل عمومي در امسال به صورت اينترنتي بوده و همين امر باعث شد بازار دلالان كم‌رونق شود.

وي در ادامه افزود: در امسال سعي كرديم كيفيت حقوق شهروندي را ارتقا دهيم.

آخوندي با بيان اينكه راه‌اندازي سامانه پيام كوتاه در طرح نووروزي يكي ديگر از اقدامات اين وزراتخانه بود افزود: از تمامي شركت‌هاي حمل‌ونقلي خواستيم كه متقاضيان را از اين سامانه پيام كوتاه باخبر كنند.

***افزایش 74 عملیات راهداری در نوروز93

وي در ادامه تصريح كرد: در نوروز سال 92، 11 عمليات انجام شده بود كه امسال ميزان عمليات به 74 مورد رسيد.

آخوندي با بيان اينكه راه‌اندازي سامانه 141 كه گويا بوده باعث شد رانندگان و مسافران از وضعيت جاده‌ها باخبر شوند گفت: در طول نوروز 389 هزار ثبت تماس براي اين سامانه صورت گرفته بود و 25 هزار نفر نيز با اپراتور اين سامانه براي آگاهي از وضعيت جاده‌ها صحبت كردند.

***تمامي 26 هزار كيلومتر راه تعمير و ايمن شدند

آخوندي در ادامه اظهار داشت: حجم راه‌هاي روستايي و شهري 200 هزار كيلومتر است و ميزان راه‌هاي اصلي 26 هزار كيلومتر بوده كه در طول نوروز تمامي 26 هزار كيلومتر راه تعمير و ايمن شدند.

وي با اشاره به اينكه وضع كنترل و مديريت سرعت در جاده‌ها نكته بسيار مهمي است افزود: ظرفيت رانندگي در ايران داراي مشكلات بسياري است كه با كند شدن سرعت در جاده‌ها ميزان تصادفات افزايش مي‌يابد بنابراين بايد يك برنامه‌ريزي مدوني براي آن انجام شود.

آخوندي در ادامه افزود: براي كنترل و مديريت سرعت راه‌ها 260 دوربين با هماهنگي راهداري نصب شده است گفت: با راه‌اندازي اين سيستم سعي كرديم كه ميزان تخلفات جاده‌اي را كاهش دهيم و در آينده ميزان دوربين‌ها در جاده‌ها افزايش مي‌يابد و تمامي اين دوربين ها به مركز پليس راه‌ها نيز متصل است.

***پيگير ايجاد گشت نامحسوس در جاده‌ها هستيم

وي با بيان اينكه پيگير ايجاد گشت نامحسوس در جاده‌ها هستيم گفت: در صورتي كه رانندگان در مسيرهاي پر رفت و آمد رفتاري غيرقانوني انجام دهند بوسيله اين گشت‌هاي نامحسوس كنترل و از انجام آن اقدام جلوگيري مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: راه‌اندازي مجتمع‌هاي خدماتي و رفاهي از ديگر اقدامات اين وزارتخانه بوده است.

***سرعت وسايل حمل‌ونقل در تعطيلات نوروزي چهار كيلومتر كاهش يافته بود


آخوندي با اشاره به اينكه در گذشته براي افزايش ايمني راه‌ها همكاري خوبي با بانك جهاني داشتيم كه به دلايل مختلف متوقف شده كه در حال رايزني براي همكاري دوباره با اين بانك هستيم.

وي در ادامه تأكيد كرد: ميانگين سرعت وسايل حمل‌ونقل در تعطيلات نوروزي چهار كيلومتر كاهش يافته بود كه همين امر تأثيرگذار در كاهش شدت تصادفات بوده است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازي براي سال 93 گفت: امسال سعي خواهيم كرد بخش عمده حمل‌ونقل و افزايش مسافر را به جاي جاده به سمت بخش ريلي جذب كنيم.

وي در ادامه توضيح داد: سعي خواهيم كرد 15 درصد در ناوگان مسافر ريلي و 15 درصد در بخش حمل‌‌‌ونقل باري ريلي افزايش دهيم.

آخوندي با اشاره به اينكه افزايش حمل‌ونقل ريلي نياز به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي دارد افزود: بنابراين بايد با فراهم كردن تسهيلات مالي و دسترسي به صندوق توسعه سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را جذب كنيم.

وي در ادامه گفت: تمامي ناوگان حمل‌ونقل ريلي در اختيار بخش خصوصي است و دولت تنها بخش كوچكي از تأسيسات زيربنايي اين سازمان را در اختيار دارد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه به اجراي گام دوم هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: در گام دوم سعي خواهيم كرد كه در حوزه حمل‌ونقل ريلي ميزان مصرف گازوئيل را كاهش دهيم و هدف اصلي ما نيز در حوزه حمل‌ونقل كاهش مصرف انرژي است.

آخوندي در ادامه اظهار داشت: ميزان مصرف گازوئيل در بخش ريلي يك هفتم است كه با سوق يافتن به سمت بخش ريلي ميزان مصرف گازوئيل نيز كاهش مي‌يابد.

وي در ادامه تصريح كرد: سعي خواهيم كرد امسال با نوسازي ناوگان جاده‌اي ميزان مصرف گازوئيل را از 100 ليتر به 52 ليتر كاهش دهيم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: در صورتي كه هر بخش ميزان مصرف انرژي خود را كاهش دهد مابه‌التفاوت آن در اختيار آن بخش قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در حال حاضر در بخش مسكن و در بحث هدفمندي يارانه‌ها موضع روشني پيش‌بيني نشده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.