ایستگاه ششم "مذاکرات هسته‌ای"/18

ظریف: دیدار با اشتون خوب بود/ بعضی موضوعات هنوز یک دور هم بحث نشده

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دیدار با اشتون خوب بود و درباره نحوه ادامه کار و ضرورت احترام متقابل، موضع برابر و مبانی که می‌خواهیم روی آن کار کنیم بحث کرده و مرور کردیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان شام کاری با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آن ها پاسخ داد.
 
ظریف با اشاره به دیدار مذکور گفت: دیدار با اشتون خوب بود و درباره نحوه ادامه کار و ضرورت احترام متقابل، موضع برابر و مبانی که می‌خواهیم روی آن کار کنیم بحث کرده و مرور کردیم.
 
وزیر خارجه کشورمان افزود: امیدوارم فردا و پس فردا همکاران ما موضوعات باقیمانده را یک دور بحث کنند و بعد من و خانم اشتون از ماه اردیبهشت شروع کنیم به نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع.
 
ظریف با اشاره به موضوعات مورد بحث در این دور از مذاکرات گفت: می‌خواهیم همه موضوعات را یک دور مرور کنیم. بعضی موضوعات هنوز یک دور هم بحث نشده مثل نحوه نظارت. به بعضی موضوعات مقداری رسیدگی شده است. در برخی موضوعات هنوز ریز نشده‌ایم یا اینکه نیاز است دوباره به آن برگردیم. یکبار همه موضوعات مرور می‌شود.
 
وی تصریح کرد: هیچ پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم و احتمالا قسمت دشوار کار هم همان جاست. موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است. دو طرف همزمان شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: الان در مرحله‌ای وارد نشده‌ایم که موضوعی را به نگارش دربیاوریم. طرفین باید دیدگاه‌های همدیگر را بدانند بعد شروع کنند به نگارش.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی عنوان کرد: امشب با اشتون درباره جزئیات از جمله رآکتور اراک صحبتی نکرده، آنها موضع ما را در خصوص برنامه هسته‌ای می‌دانند.

وزیر خارچه درباره قطعنامه پارلمان اروپا و اینکه آیا در دیدار با اشتون در این خصوص گفتگو کرده اظهار داشت: روش برخورد با مردم ایران باید بر مبنای احترام و موضع برابر باشد و همه طرف‌های مذاکره کننده ما به این مسئله واقف هستند که از جمله خانم اشتون نیز به این مسئله واقف هستند. من یکبار دیگر نیز تاکید کرده‌ام که این روش‌ها حتما مردم ایران را نسبت به نیات کسانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند بسیار بدبین می‌کند.

گفتنی است مذاکرات به طور رسمی روز سه شنبه ساعت 12 به وقت تهران برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار