سینماگران از مشکلات خود با "ایوبی" سخن گفتند

"پاکدل": اهالی سینما تصادفی زنده‌اند/ "ایوبی": سینما کار دل است

"حجت الله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن سخنان اصناف خانه سینما جهت دلگرمی آن‌ها برای بار دوم در انتهای جلسه سخنانی را در جمع اهالی خانه سینما بیان کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ روز گذشته اصناف سینمایی در خانه سینما میزبان حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بودند که در این مراسم سرپرستان اصناف از مشکلات خود گفتند؛ حسین پاکدل مجری این مراسم در ابتدا گفت: کاش کمی هم درباره احترام شغلی صحبت می‌شد.   
 
همه جای دنیا تصادفی می‌میرند اما اهالی سینما تصادفی زنده‌اند سال 87 لایحه حمایتی تدوین شد و امیدواریم که در مسیر اجرایی بیفتد  و برای این امر وجود یک اراده و درایت کافی است اما مهم‌تر از آن احترام به هنرمند است.   
 
وی ادامه داد: گاهی وقت‌ها سکوت در برابر توهین‌هایی که به خانواده خانه سینما می‌شود خوب است اما یک وقت‌هایی واقعا باید محکم در مقابل کسانی که بی‌پروا و به راحتی اجازه‌ی بدترین توهین‌ها را به خود می‌دهند، ایستاد.

فرشته طائرپور از صنف تهیه کننده‌ها اظهار داشت: ببخشید که به جای شیرینی و شکلات با مشکلات‌مان از شما پذیرایی می‌کنیم. معتقدم شما ارزش و برتری چنین پذیرایی را نسبت به دیگر پذیرایی‌ها درک می‌کنید.   
 
وی ادامه داد: معنای صلح نبودن جنگ نیست. معنای بستن یک در، تعطیلی اتفاقات پشت آن در نیست؛ معنای باز شدن یک در هم به معنای رونق دار بودن آن نیست.   
 
طائر پور بیان کرد: از دولت و مدیریت قبلی تشکر می‌کنم زیرا باعث شد که امروز قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم؛ کار خیلی سنگینی پیش روی شما و همه ما است.   
 
این تهیه کننده افزود: از این دولت و مدیران آن، توقع ما خیلی بیشتر از 45 هزار تومان یارانه است. دولت به جای آن باید شرایطی ایجاد کند که کسی به‌خاطر بی‌کاری و نیاز مالی دست از کار اصلی خود نکشد و از تعدد فرزندان خوشحال باشد.  

وی گفت: تکلیف ما تا حدود زیادی با حجت الله ایوبی روشن است اما در حال حاضر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی وجود دارند که نوع عملکرد آن‌ها به عنوان مانع بر سر راه فعالیت‌های سینما تعریف می‌شود.   
 
طائرپور تصریح کرد: دولتی که بنا داشت سینما را نابود کند و اختلاف را از بین تهیه کنندگان آغاز کرد، اعتبار تهیه کننده بخش خصوصی را از بین برد و قدرت این گروه خصوصی را نابود کرد، به همین خاطر در این آشفتگی یک گروه احساس کردند که به تهیه کنندگان دولتی وصل شوند.

وی افزود: با این حال سینما بالقوه این توان را دارد که با رفع بعضی از موانع مثل مالیات، بیمه بی‌کاری و پدیده اکران بتواند روی پای خود بایستد.

شما باید وزارت‌خانه‌های دیگر را توجیه کنید. وزارت‌خانه‌های دیگر می‌توانند با کمترین هزینه شرایط امن تولید و سرمایه گذاری را فراهم کنند. برای دستیابی صحنه‌ای که سه سال کار نکرده حدود سه میلیون تومان مالیات تعیین شده.  این اتفاقات را، توقع داریم دولت حل کند.

حسین پاکدل ادامه داد: ما اساسا روشنفکری‌مان روشنفکری طلبکارانه است و عادت هم کرده‌ایم. 

در ادامه "فرهاد توحیدی" گفت: فردی که دو سال تمام سر جنگ با خانه سینما داشت و نمی‌گذاشت تا سینما نفس بکشد الان نیست و مجمع عمومی می‌تواند آزادانه برگزار شود. این ایده که اصناف از جمله در وزارت کار ثبت شوند هم چنان زنده است. 

وی عنوان کرد: ما نیازمند یک سازمان مستقل صنفی هستیم چون بخشی از ویژگی‌های ما باعث می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتواند ما را به عنوان صنف ثبت کند. ارشاد فقط را‌ه‌کار برای ثبت انجمن فرهنگی دارد که آن نیز با مشکلاتی همراه است، در وزارت کار هم حوزه فرهنگ تعریف ندارد.  
 
توحیدی افزود: ما به عنوان شهروندان مسئول چقدر به وظایف شهروندی‌مان آگاهی داریم؟ با تولد جامعه مدرن مفهوم شهروند مدرن نیز متولد می‌شود استانداردهای زندگی مردم ایران را در هیچ کشوری ندیدم؛ این حرف را به شهادت دیدن 40 کشور اعلام می‌کنم. این دولت از جنس مردم و با شعار اعتدال آمد و وظیفه‌ی شهروندان است که به دولت کمک کنند. 
 
خیلی از مسائل از جمله هنر و رسانه دست دولت است که ارباب شدیم می‌خواهم خواهش کنم اصناف کمی به هم رحم کنند و شان یکدیگر را حفظ کنند. شان و منزلت این حرفه مقدار زیادی دست خود ما است متاسفانه این چند سال به ما دروغ گفتند ما هم فکر کردیم خب می‌شود دروغ گفت یا حقیقت را نگفت و به هم تهمت بزنیم. از این لحظه به بعد این نکته است که به خانه سینما آسیب می‌زد.  

در ادامه ابوالحسن داوودی گفت: معتقدم باید این مسئله را از دیدگاه جامعه شناسانه بررسی کنیم ما تا اخلاق را به جامعه باز نگردانیم دولت‌ها به تنهایی هیچ وقت هیچ کاری را نمی‌توانند انجام دهند. دولت‌ها نماینده مردمی هستند که اگر مردم اعتمادشان از آن‌ها از بین برود دیگر با هیچ ترفندی نمی‌توانند نظر مردم را جلب کنند.

داوودی تصریح کرد: جامعه ما در حال حاضر از زیر ساخت‌هایش آسیب دیده که همیت خود مردم موجب بازسازی این امر می‌شود.
 
"محمدعلی سجاده‌چی" در ادامه گفت: معتقدم مشکل ما آگاهی یا دانایی بر این اوضاع نیست همه ما کم و بیش با این موضوع آشنا هستیم.  در سینما دو نکته به آن توجه نمی‌شود، که در وهله اول توجه به آیین‌ها و اسطوره‌های ایرانی است و از آن‌ها جز شعار چیزی باقی نمانده همه راجع‌ به فردوسی حرف می‌زنند و هزاران سال سعی کردند که نام وی حذف شود اما موفق نبودند.  
 
سجاده چی خطاب به ایوبی گفت: درباره اسطوره‌ها و فردوسی و شاهنامه چند فیلم ساخته شده؟ جوان‌ها آمده‌اند و باید آن‌ها را دریابیم، سینما نیاز به نفس‌های تازه و جوان دارد اما در شرایط حال حاضر و فیلم‌های اکرانی سال گذشته چقدر می‌توانیم این شرایط را پیش آوریم؟ جوان بودن را دریابیم.

در آخر داریوش فرهنگ عنوان کرد: عصر امروز پایان عصر مونولوگ و آغاز عصر دیالوگ است که از طرف خودم و همکاران این اتفاق را تبریک می‌گویم.  
 
فرهنگ ادامه داد: کل بودجه سینمای ایران در سال گذشته طبق محاسبات بنده برابر با بودجه یک طبقه از برج‌های بزرگ تهران است. تبلیغات محیطی یک ورزشگاه 15 میلیارد برابر بودجه سینما است؛ شما قضاوت کنید!
 
حسین پاکدل در ادامه عنوان کرد: نقش هنرمندان در مدیریت و هدایت اتفاقات مختلف در بزنگاه‌های مختلف بسیار زیاد بوده و الان هم خانه سینما و مجموعه اعضا در خدمت این اراده دولت هستند.

 حجت الله ایوبی پس از شنیدن سخنان رؤسای اصناف سینمایی به درخواست حسین پاکدل یک‌بار دیگر بر روی سن آمد و گفت: امیدوارم با عبور از این مشکلات نقاط مثبت سینما را ببینم و مانند داریوش فرهنگ به هم انرژی مثبت بدهیم، در سینما مشکلات وجود دارد شما کاری را انتخاب کرده اید که کار دل است و در صورت انجام محاسبات عقلانی درآن گرفتار خواهید شد.
 
البته با این وجود وظیفه‌ی ما در قبال شما کم نمی‌شود ما موظفیم که مشکلات شما را حل کنیم. شانس سینما زبان گویای آن‌هاست، در واقع بی‌هنران با شما در می‌افتند.
 
ایوبی خطاب به "محمدرضا صادق" مشاور رئیس جمهور گفت: اهالی سینما را می‌بینید که چقدر با هم همراه هستند که این وصل بالاترین دستاورد این دوران است و مهم‌ترین اتفاق در زمینه فرهنگ و هنر است. این‌ها با قرار گرفتن در کنار دولت خواهان کمک کردن به آن هستند.   



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار