بسته ویژه همزمان با سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران/ از معرفی همسر ایرانی "علی اف" تا....

پیش از جنگ‌های ایران و روسیه در دوران قاجار، جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر این منطقه جزء خاک سرزمینی ایران محسوب می‌شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در پی شکست‌های ایران در این جنگ و تحمیل دو قرارداد ننگین گلستان و ترکمنچای (۱۵ سال بعد)، جمهوری آذربایجان و سرزمین‌های شمالی رود ارس از ایران جدا شدند. ایران و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۱۸ دارای روابط دیپلماتیک می‌باشند. در طول جنگ قره‌باغ، ایران از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کرد ولی به رغم این، روابط دو کشور در سده ۲۰ میلادی و بعد از نفوذ ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به آذربایجان، رو به تیرگی نهاده است.


در حال حاضر، ایران دارای سفارت در شهر باکو و سرکنسول‌گری در شهر نخجوان است؛ جمهوری آذربایجان نیز دارای سفارت در شهر تهران و سرکنسولگری در شهر تبریز می‌باشد. هر دو کشور عضو سازمان اکو (ECO) و سازمان همکاری اسلامی (OIC) می‌باشند.


امروز چهار شنبه، رییس جمهور آذربایجان ، الهام علی اف به ایران آمده تا رو در رو با همتای ایرانی خود در مورد مسائل مهمی چون رژیم حقوقی دریای خزر ، برداشت نفت و گاز از این دریا و ... با یکدیگر گفتگو کنند.


ناگفته نماند که امسال، نود و ششمین سال شروع روابط دیپلماتیک بین ایران و آذربایجان است. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار