سنگ اندازی تندروهای آمریکایی در مذاکرات /

تاثیر منفی اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود "ابوطالبی"‌ بر مذاکرات هسته ای

تصمیم سنای آمریکا در مورد عدم اجازه ورود به " حمید ابوطالبی " فرستاده ویژه ایران در سازمان ملل می تواند نقشی منفی در مذاکرات هسته ای ایفا کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صدای روسیه؛‌ این روزنامه آمریکایی در مقاله ای با اشاره به مصوبه سنای آمریکا درباره عدم اجازه ورود به "‌حمید ابوطالبی "   نماینده جدید ایران در سازمان ملل نوشت :‌ این تصمیم سنا و اجرای آن توسط دولت آمریکا در حالی انجام می گیرد که مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 5+1 در وین در حال برگزاری است و چنین اقدامی می تواند روند پیشرفت آن را تحت تاثیر قرار دهد . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ پس از آنکه اندکی تنش های میان واشنگتن و تهران فروکش کرده بود اقدام  آمریکا در عدم اجازه ورود به "‌حمید ابوطالبی" موجب شد بار دیگر اختلاف میان آنها تشدید شود . ابوطالبی از سوی دولت ایران به سازمان ملل معرفی شده  تا بعنوان نماینده ویژه تهران در این سازمان وارد خاک آمریکا شود . 

سنا روز دوشنبه انتقاد شدیداللحنی علیه انتخاب ابوطالبی از سوی ایران مطرح نمود و شدیدا خواستار ممنوعیت ورود وی به آمریکا شد . به گفته سناتورهای تندرو ، "ابوطالبی" در تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 میلادی و بازداشت 52 کارمند این سفارت خانه نقش اساسی داشته و به همین دلیل نباید اجازه ورود به آمریکا را داشته باشد . 

"‌تد کروز"‌ نماینده تگزاس در سنای آمریکا یکی از این افراد بوده که در نطقی توهین آمیز علیه ایران اظهار می کند : این  انتخاب ایران توهینی عمدی و صریح به دولت آمریکاست و نمی تواند نشان دهنده حسن نیت ایرانیان باشد .

صدای روسیه در ادامه می نویسد : کنگره آمریکا نیز با اکثریت جمهوری خواهان تصمیم دارد طرح ممنوعیت ورود "‌ابوطالبی"‌را تصویب کنند . جی کارنی ،‌ سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره اظهار داشته است که دولت نیز با ورود ابوطالبی مخالفت خواهد کرد . این تصمیم بر مذاکرات و گفتگوهایی که میان واشنگتن و تهران در حال برگزاری است بی اثر نخواهد بود . 

این موضوع در واقع باب تازه ای از تنش میان واشنگتن و تهران به شمار می آید . در حالی که این دو کشور دوستانه ای با یکدیگر نداشتند و هنگامی که در حاشیه آخرین نشست سازمان ملل باراک اوباما با رییس جمهور روحانی گفتگویی تلفنی داشت ،‌ این حرکت اقدامی جدید پس از سی سال قطع روابط و دشمنی به شمار می آید . پس از این گفتگوی تلفنی اوباما اظهار داشت :  معتقدم ما می توانیم به توافق نامه ای جامع دست یابیم . 

رییس جمهوری آمریکا پس از این گفتگوی تلفنی _ که بسیاری از سیاست مداران بین المللی را شگفت زده کرد _ عنوان کرد :‌ روحانی این اطمینان را داده است که تهران بدنبال تولید سلاح هسته ای نیست . این موضوع می تواند گشایشی چشمگیر در روابط دو کشور " ایالات متحده آمریکا " و  "‌ جمهوری اسلامی ایران "‌ محسوب شود . 

تنها چند ماه پس از احیای روابط دوجانبه دولت آمریکا در اقدامی مانع ورود نماینده ای شده است که تهران بعنوان فرستاده ویژه خود در سازمان ملل برگزیده است . سخنگوی کاخ سفید انتخاب "‌حمید ابوطالبی"‌از سوی ایران را شدیدا " نگران کننده " نامیده و  عنوان کرده است که دولت آمریکا به دولت ایران می گوید که " ابوطالبی "‌انتخاب مناسبی نیست . 

روزنامه " گاردین "‌ انگلیس نیز به نقل از " مرضیه افخم "‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشت : از دیدگاه ما ،‌ انتخاب ابوطالبی بعنوان فرستاده ویژه ایران در سازمان ملل کاملا مناسب و سنجیده می باشد . ابوطالبی با سوابق دیپلماتیک درخشان در کشورهای اروپایی و استرالیا بخوبی از عهده ماموریتی که به عهده وی گذاشته شده ،‌ بر می آید . بلومبرگ هم به نقل از افخم نوشت : ابوطالبی انتخاب کاملا صحیحی است . ایران سفیر خود در سازمان ملل را انتخاب کرده است . 

رادیو "‌صدای روسیه " در ادامه مقاله خود که در پایگاه اینترنتی این رادیو منتشر شده ، تاکید کرد :‌  ابوطالبی 56 ساله سالها در سمت دیپلمات در کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت سیاسی داشته است اما شهرت وی در آمریکا بیشتر به دلیل حضور وی در گروه های دانشجویی پیرو خط امام و تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 بوده است . این تسخیر در زمان ریاست جمهوری " جیمی کارتر " رخ داده است . 

روزنامه گاردین در این باره و به نقل از " حمید ابوطالبی "‌می نویسد : وی اظهار کرده است که نقشش در این گروه دانشجویی محدود و بیشتر در حد ترجمه و گفتگو بوده است . 

با این حال سیاست مداران تندرو در آمریکا این سخنان را نپذیرفته و شدیدا خواستار تغییر ابوطالبی برای قرار گرفتن در این سمت هستند . برخی از این نمایندگان از احزاب چپ و راست معتقدند حاضر به پذیرش حق ورود ابوطالبی به آمریکا نیستند حتی اگر این اقدام منجر به اختلال یا حذف کامل مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب شود . 

کروز در هفته جاری نیز به " گاردین"‌ گفته است : انتخاب ابوطالبی تهدیدی استراتژیک برای واشنگتن و هم پیمانانش به شمار می آید . باید تمامی نمایندگان از تمامی احزاب با یکدیگر متحد شوند تا مانع ورود ابوطالبی به خاک آمریکا شوند . من نیز از حضور در این گروه مخالفان افتخار می کنم . 

در انتهای این مقاله آمده است : تعدادی از نمانیدگان پارلمان ایران نیز در انتقاد از سخنان سناتورهای آمریکایی سخنانی را مطرح کردند . محمدحسن اصغری ، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در این باره اظهار کرده است : اقدام دولت آمریکا در ممنوعیت ورود " حمید ابوطالبی " بعنوان سفیر ویژه ایران در سازمان ملل دخالت گسترده در امور داخلی این سازمان به شمار می آید . واشنگتن حقی برای صدور مجوز برای ورود و خروج نمایندگان سازمان ملل ندارد و تائیدیه سنا نیز غیرمعتبر و غیرقانونی است . 

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار