جروزالم پست :

روز دوم مذاکرات هسته ای ؛‌ رونمایی اختلافات عمیق

روزنامه صهیونیستی "‌جروزالم پست "‌در گزارشی به روند مذاکرات هسته ای ایران و کشور 5+1 در روز دوم اشاره کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌این روزنامه صهیونیستی نوشت :‌ در  حالی که هر دو طرف مذاکره تمایل دارند که توافق نهایی و جامع را بدست آورند اما همچنان نقاط اختلافات عمیقی وجود دارد که نمایندگان ایرانی و کشورهای غربی باید بر سر آن مذاکره کنند . 

هر دو طرف مذاکرات روز چهارشنبه ( دومین روز دور سوم مذاکرات )‌ را زمان گفتگو بر سر اختلافات مهم دو طرف که به روشن شدن راه در توافق درازمدت و جامع اعلام کرده اند . 

جروزالم پست در ادامه نوشت :  دور سوم مذاکرات میان ایران و کشورهای آمریکا ، روسیه ،‌ چین ،‌ انگلیس ، فرانسه و آلمان موسوم به کشورهای 5 + 1 از روز سه شنبه در وین آغاز شد . این دور با هدف تهیه پیش نویس توافق جامع پیش از 20 جولای برگزار می گردد . تاریخ تعیین شده مهلت اتمام توافق نامه موقتی است که ایران و 5+1 به مدت شش ماه امضا کردند . 

 یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفته است : همانگونه که 5+1 مایل به تحقق توافق جامع هستند طرف ایرانی نیز ابراز تمایل کرده که توافق نهایی هرچه زودتر محقق و اجرایی شود . ما می دانیم که هنوز اختلافات گسترده ای میان دوطرف وجود دارد و مسیری که در آن قرار داریم آسان نیست اما همگی جزمی جدی برای تهیه و تدوین پیش نویس تا پیش از تاریخ اتمام توافق نامه موقت داریم . این ارزیابی از سوی دیگر دیپلمات های غربی حاضر در مذاکرات نیز مطرح شده است . 

به گفته این دیپلمات غربی سخت ترین بخش مذاکرات روند برنامه غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های ایران است که به اعتقاد نمایندگان 5+1 ارزش این غنی سازی برای اهداف غیرنظامی اندک می باشد . فعالیت های تحقیقاتی اتمی ایران و همچنین انتخاب مسیری مناسب برای رفع تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران از دیگر مباحث سنگین و چالش برانگیز در این دور از گفتگوهاست . 

یکی از مقامات ارشد ایرانی حاضر در مذاکرات نیز اظهار داشته است :  در تمامی بخش های گفتگوها تلاش می کنیم از "‌خطوط قرمز "‌ ملت و نظام خود محافظت کنیم  . 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار